Maandag 26/08/2019

Sociale media

Elke dag delen mensen 2,5 miljard gifs: "Je hebt het gemaakt als je een gifje bent"

Zach Carothers, bassist van de band ‘Portugal. The Man’ speelt wat met donuts in de Giphy Studios. Gwen Stefani is net aan de beurt geweest. Beeld Credit Emily Berl for The New York Times

Giphy, het populairste gif-archief op aarde, maakt nu ook eigen bewegende bestandjes, en Amerikaanse sterren werken gretig mee. "Ik weet niet of je het doorhebt, maar deze shit is populair."

Voor een groen scherm in een studioruimte voert Nicos Santos, een ster uit de sitcom Superstore, een SMH uit. Vrij vertaald voor wie niet vertrouwd is met de gangbare afkortingen op het internet: de acteur schudt zijn hoofd en geeft te kennen dat hij niet snapt hoe iemand zo stom kan zijn. Een Shaking My Head, dus.

Hij voert een SMH uit terwijl hij in de camera kijkt, en dan nog eentje terwijl hij zijn ogen sluit en zijn lippen samenperst in een ontgoochelde zijwaartse grijns. Mensen zijn op veel verschillende manieren dom en dat moet ook blijken uit de reactie-shot die Santos filmt voor Giphy, het bedrijfje dat de bekendste leverancier van gifs is. 

Gifs zijn geluidloze videoclips van nauwelijks enkele seconden, die ons op smartphone of computer een ingekorte versie geven van een emotie. De meeste gifs zijn uittreksels uit films en televisieshows, maar in de Giphy Studios ligt de nadruk op de creatie van originele content.

Zoals emoji’s zijn gifs een vaak gebruikte vervanger geworden van woorden in sms’en en berichten-apps. Dat maakt het gebruik van deze videofragmenten wijdverbreid, aangezien jongeren steeds vaker naar berichtendiensten grijpen. Een studie uit 2016 kwam tot de vaststelling dat het aantal actieve gebruikers van de belangrijkste berichtendiensten (WhatsApp, Messenger, WeChat en Viber) groter is dan dat van de vier grote sociale netwerken (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn). Gifs zijn ook een nieuw symbool voor roem. “Je weet dat je het gemaakt hebt wanneer je een gif bent”, zegt Santos.

Gifs zijn nu zo alomtegenwoordig dat zelfs niet-techneuten van in de 40 ze herkennen op hun smartphone. Zo’n 300 miljoen Giphy-gebruikers delen dagelijks 2,5 miljard gifs per dag in sms’en, op Twitter, Tinder, Slack en Gmail, en recenter ook in Instagram-verhalen, aldus Brad Zeff, de chief content officer van Giphy.

‘Gif-amous’

Giphy Studios meent nu ook dat het oldskool­bedrijven kan helpen om met gif-campagnes een plaats te veroveren op de berichtendiensten. Voor een campagne van HP (Hewlett-Packard) voerde Giphy Instagram-ster Matt Cutshall op: het filmde hem terwijl hij een HP-apparaatje gebruikt en – uiteraard – iets onnozels doet.

Absolut Vodka, sinds 1980 bekend voor de bijzondere fotografie van zijn reclamecampagnes, is ook bezweken en heeft gifs ingezet om het fruit in zijn producten verleidelijk te laten ronddraaien.

In sommige gevallen vraagt Giphy Studios aan dergelijke bedrijven om de productiekosten te helpen dekken; aan andere merken biedt het zijn service gratis aan. De acteurs, muzikanten en andere talenten die opdraven in de gifs doen dat ook gratis, ervan uitgaande dat ze zich daarmee een sterrenstatus aanmeten.

Giphy werd opgericht in 2013 en wist sindsdien 150 miljoen dollar op te halen bij investeerders. Het bedrijf zit nog steeds in de pre-revenue-fase, zoals dat luidt in start-upjargon. “We willen echt niet te vroeg omzet beginnen draaien”, zegt Zeff.

Een deel van de strategie bestaat erin om van deze studio in Los Angeles een hub te maken voor acteurs, muzikanten en influencers, waar ze reactieshots opnemen gebaseerd op de populairste zoektermen van Giphy-gebruikers. De verspreiding van deze filmpjes moet hen gif-amous maken.

“Ik wil dat we een tussenstop worden van promotietours”, zegt Samantha Scharff, de CEO van Giphy Studios. “Je gaat naar een talkshow om je film te promoten, en vervolgens passeer je bij Giphy.” 

Er loopt een minigolfterrein door de kantoorruimte en de meeste vergadertafels doen ook dienst als pingpongtafels – een algemeen aanvaarde praktijk bij start-ups. Op de kussens van de zitbanken prijken de opschriften ‘LMAO’ en ‘OMG’. En boven is er een steile glijbaan. Bezoekers worden aangemoedigd om ze uit te proberen. Je weet maar nooit waar ideeën voor gifs kunnen opborrelen. 

“We willen dat mensen hierheen komen, wat rondhangen en content maken”, zegt Scharff. Het is een riskante strategie. Gedeeltelijk bestaat de aantrekkingskracht van gifs erin dat ze refereren aan collectieve nostalgie, niet aan een merk. Sharff en Zeff hopen dat ze dat kunnen veranderen. “We willen de MTV van de berichtenapp-generatie worden”, zegt Zeff.

Jongleren met donuts

Vandaag is een bijzonder drukke dag in de Giphy Studios: Santos is hier, maar daarnet passeerde ook Gwen Stefani om een aantal gifs rond het vakantiethema te filmen. En daarna ook de band ‘Portugal. The Man’.

De muzikanten komen uit Alaska en wonnen dit jaar een Grammy. Ze arriveren in de Giphy Studios tegen het eind van de dag, en gaan samenzitten met de productieafdeling om afspraken te maken. Het idee is om gifs te maken rond ‘internetvakantiedagen’, die populair lijken te zijn bij Giphy-gebruikers – in dit geval de National Doughnut Day, Pizza Day, Beer Day, Video Game Day/Gaming Day en Earth Day.

Michael Bruno vraagt of iemand bezwaar heeft. “We maken tegen niets voorbehoud en hebben geen enkel moreel kompas”, zegt een van de bandleden. “We doen om het even wat.” De groep lacht. Dat was voor ze werden gevraagd om te jongleren met donuts en te poseren naast stukken pizza.

Terwijl de producers hashtags schreeuwen, gaan de vier muzikanten elk op hun beurt ijverig tekeer voor de camera. Zach Carothers, de bassist, is het eerst aan de beurt en lijkt opgelucht als hij kan ophouden te poseren met donuts die als ringen over elke vinger zijn gelegd. Hij haalt zijn schouders op en zegt: “Ons platenlabel is altijd op zoek naar interessante manieren om ons bij alle soorten onzin te betrekken. Ik weet niet of je het al weet, maar deze gif-toestanden zijn zeer populair!" 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden