Donderdag 14/11/2019

Look Hoes Talking

Elke dag carnaval: een bezoek aan het atelier van Charlemagne Palestine

Charlemagne Palestine in zijn atelier in Brussel. Beeld Illias Teirlinck

Binnenkort palmt een leger teddyberen van de Amerikaanse kunstenaar Charlemagne Palestine de tentoonstellingsruimten van BOZAR in. Hij brengt tegelijkertijd een album uit met zelfgemaakte pianomuziek uit 1974, met op de platenhoes een negenkoppige beer in de Belgische tricolore.

Charlemagne Palestine is intussen de 70 voorbij en zijn fascinatie voor troetelberen gaat al zijn hele leven mee. “Ik ben op vijf kilometer geboren van de plek in Brooklyn waar in 1902 de teddybeer is uitgevonden. Ik maak de mensen graag wijs dat ik de neef van de uitvinder ben”, zegt de Amerikaan bloedserieus, terwijl hij ons door een enorme hangar met zijn veelkleurige werk gidst.

Palestine belandde twintig jaar geleden, na enkele tussenstations in Frankrijk, in Brussel. Maar in zijn oeuvre zit vooral de invloed van zijn Joodse roots, vertelt hij. 

“In alle lagen van mijn werk zit een knipoog naar mijn achtergrond. Niet alleen is de uitvinder van de teddybeer van Joodse afkomst, de eerste muziek waarmee ik werkte was Joodse religieuze muziek. En ik werk veel met textiel – mijn familie langs moederskant zat in de textielindustrie en mijn moeder was een hoedenontwerper.” 

Dat laatste kan verklaren waarom Charlemagne Palestine twee petten over elkaar draagt.

Goddelijkheid

Terwijl hij ons rondleidt, grijpt hij telkens terug naar zijn duizenden dieren, die hij divinities noemt. Waar komt die obsessie vandaan? “Ik herinner me dat mijn moeder op een dag al mijn knuffeldieren wegsmeet. Zo nam ze me al mijn vrienden af. (lacht) Dat moment is me altijd bijgebleven. Maar Ganesha, de hindoeïstische godin met het olifantenhoofd, is wellicht een grotere inspiratie. Ik beschouw elk knuffeldier als een goddelijkheid – ze zijn veel meer dan knuffels.”

De opslagplaats van de kunstenaar Charlemagne Palestine. Beeld Illias Teirlinck

In Bozar opent later deze maand zijn gloednieuwe expo AA SSCHMMETTRROOSSPPECCTIVVE, waarin u verloren kunt lopen in zijn opvallend universum. 

En hij brengt tegelijk een nieuw album uit, waarop pianomuziek te horen zal zijn die Charlemagne Palestine in 1974 in New York schreef. “Ik maak er tegenwoordig een sport van om mijn eigen muziek te remixen, om het leuk te houden. Deze release is nogal klassiek, maar toch speciaal. In 1974 speelde ik deze muziek tijdens mijn eerste Belgische show in de Hortazaal van het toenmalige BOZAR.”

Puzzelstukken

Op de albumhoes van zijn nieuwe worp prijkt een negenkoppige beer in de Belgische driekleur, “want ik woon in België”. Dat werk wordt ook het centrale punt van de expo. 

Maar wanneer we door zijn atelier wandelen, is het haast onmogelijk om de kleurrijke wereld van Palestine te vatten. “Wat ik maak, past niet binnen een concept. Mijn installaties, mijn
divinities of mijn muziek: het zijn allemaal puzzelstukken, die een mooi geheel vormen als je ze van een afstand bekijkt. Al mijn werk sluit op de een of andere manier bij elkaar aan.”

Beeld Illias Teirlinck

Wanneer we Charlemagne Palestine erop wijzen dat het opvalt hoe weinig hij met donkere kleuren werkt, neemt hij ons mee naar een uithoek van een hangar. “Dat schilderij is zwart, en dit werk is ook best obscuur”, corrigeert hij ons. “Al heb je gelijk. Ik kan moeilijk ontkennen dat ik veel verschillende kleuren gebruik. Maar weet je, als ik sterf, kan ik ten minste zeggen dat mijn leven een groot carnaval was.”

AA SSCHMMETTRROOSSPPECCTIVVE loopt van 18/5 tot 26/8 in BOZAR, Brussel. Het bijbehorende album verschijnt op 18/5 bij audioMER. Op 25 mei sluit Charlemagne Palestine het Kunstenfestivaldesarts af in Kanal. 

De hoes van het nieuwe album van Charlemagne Palestine. Beeld Charlemagne Palestine
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234