Zondag 25/08/2019

Reportage

Elke avond het podium op met een 30 jaar dode artiest

Beeld Copyright ©2018 Base Holograms,

Vanavond maakt een volgelopen Antwerpse Stadsschouwburg kennis met de digitale versie van Roy Orbison (1936-1988). Maar hoe is het voor een orkest om samen te spelen met een artiest die enkel uit bits en bytes bestaat?

"Nu gaat hij het orkest bedanken. Daarna gaat hij buigen. Nu draait hij zich om. En nu beginnen wij." Met een zwaai van zijn stokje geeft dirigent Martyn Axe het orkest opdracht om 'Oh, Pretty Woman' in te zetten, een van de tophits van Roy Orbison. Orbison zelf staat, tijdens deze repetitie, helemaal vooraan op het podium van het Rotterdamse Nieuw Luxor Theater. Hij kijkt nog even achterom, wacht op de drums en begint wanneer die invallen op zijn knalrode Gibson te spelen. Om na amper een paar maten stokstijf te blijven staan.

De drum klinkt niet helemaal zoals het zou moeten, vindt de dirigent, en dus wordt 'Oh, Pretty Woman' opnieuw ingezet. "Let's thank this terrific orchestra", zegt Orbison voor de zoveelste keer. Hij buigt, draait, wacht op de drums en begint te spelen. Allemaal op exact dezelfde manier als twee minuten geleden.

Logisch ook: de Orbison die op het podium verschijnt is een hologram. Een projectie, gecreëerd op basis van oud beeldmateriaal van de man. En hoe levensecht die er ook mag uitzien, improviseren kan de virtuele versie van Roy vooralsnog niet. Om de paar liedjes gooit hij er een thank you tussen. Nu en dan steekt hij een handje omhoog en af en toe lijkt hij oogcontact te zoeken met zijn backingzangers. Maar die 'interactie' is allemaal op voorhand geprogrammeerd.

Voor het orkest achter het hologram is dat tegelijk een zegen en een vloek. De muzikanten van Sinfonia Rotterdam, het orkest dat in Nederland en België voor muzikale ondersteuning zorgt, weten dan wel perfect op voorhand wat hun virtuele frontman zal doen, het strakke tempo dat hij aanhoudt, betekent ook dat hun timing helemaal juist moet zitten. Digitale Roy doet immers gewoon waarvoor hij geprogrammeerd is, en wachten op het orkest is daar niet bij. "Wanneer we een solist van vlees en bloed begeleiden, is er visueel contact", vertelt concertmeester Cordelia Paw. "Orkest en solist passen hun timing aan elkaar aan. Dat is met zo'n hologram niet het geval."

Beeld Copyright ©2018 Base Holograms,

Net omdat het allemaal zo nauw luistert, werd de vaste dirigent van het Sinfonia Rotterdam voor de concerten in Rotterdam en Antwerpen vervangen door de Amerikaan Martyn Axe. Die dirigeerde ondertussen al een hele reeks concerten met de verrezen Orbison en heeft de timing van de hele show perfect in de vingers.

Zowel Axe als de ritmesectie van het orkest heeft trouwens een oortje in, waar een metronoom het tempo aangeeft. Dat maakt het ook voor de rest van het orkest een stuk makkelijker. "Wij baseren ons op het tempo dat de ritmesectie aangeeft", zegt Paw. "Zo lang we hen volgen komt het goed."

Groove

Onverwachte tempowijzigingen komen er niet – tenzij een van de technici op een fout knopje drukt – maar dat betekent niet dat de muzikanten zomaar wat kunnen zitten dutten. "Voor een klassiek concert zoals het onze is het toch altijd even wennen om in de groove van dit soort nummers te raken", legt Paw uit. En ook al zijn de songs van Orbison muzikaal niet de grootste uitdaging voor een orkest van het niveau van Sinfonia Rotterdam, dat ze de bühne op moeten met een artiest die al dertig jaar dood is, maakt het toch tot een unieke ervaring.

Paw: "We hebben het concert al een aantal keer doorgespeeld. Maar als je het dan een eerste keer moet doen met de stem én het beeld van Roy Orbison, is het toch spannend." Eén troost hebben ze alvast, ook al gaan ze vanavond gigantisch de mist in, ze weten nu al dat hun gelegenheidsfrontman – net voor hij aan 'Oh, Pretty Woman' begint – toch weer zal zeggen: 'Let's thank this terrific orchestra.'

Roy Orbison: In Dreams - Hologram Tour, vanavond om 20 uur in Stadsschouwburg Antwerpen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden