Dinsdag 03/08/2021

ExpoAgenda

Eindelijk weer cultuur opsnuiven! 13 expo’s en festivals voor wie kunst een warm hart toedraagt

Erwin Olaf op AntwerpPhoto. Beeld Erwin Olaf
Erwin Olaf op AntwerpPhoto.Beeld Erwin Olaf

Kunstenaars, fotografen en curatoren hebben niet stilgezeten het laatste anderhalf jaar. Veel moois is zelfs gegroeid dankzij de pandemie, zoals nieuw werk van Berlinde De Bruyckere en fotograaf Erwin Olaf. Een selectie uit het grote aanbod.

AntwerpPhoto Festival

Na amper anderhalve editie is AntwerpPhoto, het festival in de stad van fotopionier Lieven (Agfa-)Gevaert, al uitgegroeid tot een ­rendez-vous om halsreikend naar uit te kijken. De eerste editie, in 2018, liet de reizende rockfotograaf Anton Corbijn neerstrijken in Antwerpen. En bracht aan het licht dat het oude gebouw van het Loodswezen, strategisch gelegen tussen Schelde en Bonapartedok, de perfecte plek is om fotografie te tonen. De tweede editie, in 2020, werd door de pandemie gedwongen haar ambities te dimmen. Maar nu is het weer prijs. Een overzichtstentoonstelling van de Belgische fotojournalist Jimmy Kets. Het lockdownproject van de Nederlandse wereldfotograaf Erwin Olaf. Een opmerkelijke samenwerking tussen de Canadese fotograaf Finbarr O’Reilly en enkele Congolese fotojournalisten. Maar bovenal: Iconobelge, de door AntwerpPhoto-directeur Kaat Celis telkens met veel zorg en goede smaak samengestelde selectie uit de hedendaagse Belgische fotografie. Deze keer met werk van, onder anderen, Diego ­Franssens, Nick Hannes, Stephan Vanfleteren, Sanne De Wilde, en de fantastische Katrien De Blauwer. Er is ook een bar om van al dat fraais te bekomen. (DI)

Van 26 juni t.e.m. 26 september, Loodswezen Antwerpen-Eilandje, antwerphoto.be

Maen Florin - ‘Benjamin’ Beeld Thomas Sweertvaegher
Maen Florin - ‘Benjamin’Beeld Thomas Sweertvaegher

Beaufort 21 aan de kust

Kunst kijken met de voeten in het zand, dat is de charme van Beaufort, de triënnale voor hedendaagse kunst aan zee. Het coolste openluchtmuseum van het land is ­intussen alweer aan de zevende editie toe.

Deze keer spoelden maar liefst 21 nieuwe installaties aan van binnen- en buitenlandse kunstenaars. Net als in 2018 nam curator Heidi Ballet de selectie op zich. Verwacht een gestrande octopus in de branding die menselijke voorwerpen tussen z’n tentakels vastklemt (Laure ­Prouvost, De Panne), een zee van betonnen golf-, ­tennis- en voetballen in de duinen, uitgerold volgens de stand van de sterren (Heidi Voet, Koksijde), of een ­aangespoelde glazen kist vol tropische planten (Sammy Baloji, Zeebrugge). Rode draad doorheen het hele ­beeld­verhaal: de invloed van de mens op de natuur en de ­limieten van het ecosysteem.

Er is ook muziek! Speciaal voor Beaufort componeerde Ari Benjamin ­Meyers het stuk ‘The Long Parade’. En van juni tot ­oktober marcheert wandelorkest Die ­Verdammte ­Spielerei langs de tien kustgemeenten met een ­aanstekelijk stukje straattheater op ­fanfaremuziek. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen. Nog t.e.m. 27 november, beaufort21.be

Berlinde De Bruyckere in Bonnefanten, Maastricht. Beeld Mirjam Devriendt
Berlinde De Bruyckere in Bonnefanten, Maastricht.Beeld Mirjam Devriendt

Berlinde De Bruyckere in Bonnefanten, Maastricht

Frustrerend lang bleef deze indrukwekkende expo met het recente werk van Berlinde De Bruyckere gesloten voor het publiek. Maar nu de Nederlandse musea ­opnieuw open zijn, is er geen geldige reden meer om níét naar Maastricht af te zakken. Engelenkeel, de titel van de expo, verwijst naar de twee levensgrote, troostende engelen die De Bruyckere tijdens de eerste fase van de pandemie creëerde in de beslotenheid van haar atelier: Arcangelo I en II.

“Ik dacht: grote, warme engelenvleugels, dat is waar we nu behoefte aan hebben”, zei ze daarover in een interview met De Morgen. “Toen ik ze maakte, had ik de mensen die eenzaam lagen te sterven in de ziekenhuizen in gedachten. Gelukkig waren er dokters en verplegers die hen bijstonden in hun laatste ogenblikken. Gelukkig waren er ­engelen.” Voor wie vreest dat het rijk van de vrijheid weleens zou kunnen ontaarden in de zomer van de zedenverwildering, is deze tentoonstelling een veilig en heilzaam heenkomen. (DI)

Nog t.e.m. 8 oktober, Museum Bonnefanten, Maastricht (NL), bonnefanten.nl

Sanam Khatibi, ‘I can still taste you’. Beeld © Courtesey Sanam Khatibi en Rodolphe Janssen / Sebastiano Pellion
Sanam Khatibi, ‘I can still taste you’.Beeld © Courtesey Sanam Khatibi en Rodolphe Janssen / Sebastiano Pellion

Paradise Kortrijk

In West-Vlaanderen floreren deze zomer de kunsttriënnales. Naast nieuwe, sterke edities van Beaufort 21, in alle kustgemeentes, en de Triënnale Brugge, is er ook nog Paradise Kortrijk. De opvolger van PLAY Kortrijk (175.000 ­bezoekers in 2018) presenteert zich als een interactief kunstenparcours en ziet voorbij het rijk van de vrijheid al het ‘Paradijs’ opdoemen. De claustrofobie van het ­coronatijdperk zal in alle hoeken van de stad plaats moeten ruimen voor een utopische toekomstdroom, voor kunst die hoop en verlangen ­incarneert. Curatoren Hilde Teerlinck en Patrick Ronse hebben een uitgelezen gezelschap hedendaagse kunstenaars warm kunnen maken voor hun project, onder wie internationale zwaargewichten als Berlinde De Bruyckere, Jeremy Deller, ­Kendell Geers, Ugo Rondinone en Yoko Ono, en Belgen-met-een-stevige-kwaliteitsgarantie als Robert Devriendt, Joris Van de Moortel, Klaas ­Rommelaere, Stief DeSmet en Sven ’t Jolle.

Wij kijken alvast uit naar de paradijselijke beelden van de Gentse fotokunstenaar Bruno V. Roels: palmbomen, niets dan wuivende palmbomen. (DI)

Van 26 juni t.e.m. 24 oktober, op diverse locaties in Kortrijk, paradisekortrijk.be

Jan Fabre - ‘De Man Die Vuur Geeft’ Beeld Jan Fabre
Jan Fabre - ‘De Man Die Vuur Geeft’Beeld Jan Fabre

Let’s Get Out in Bachte-Maria-Leerne

Let’s get out. Dat hoeven ze ons geen twee keer te zeggen. Zeker wanneer kunst en eten samenkomen aan de oever van de Leie. De eerste editie van dit nieuwe artfestival viert het goede leven. Francis Maere Fine Arts Gallery stippelde een ­parcours uit, verspreid over twee idyllische locaties en op wandelafstand van elkaar. In het park van Kasteel Ooidonk struin je ­tussen beelden, installaties en schilderijen van de hand van meer dan dertig actuele en voornamelijk Belgische kunstenaars, ­onder wie Arne Quinze, Kris Martin, Koen Van Mechelen en Jan Fabre.

Iets verderop, in de 17de-eeuwse vierkantshoeve Goed te Reables, ontdek je een ­selectie kunstwerken van aankomend ­talent en kun je aan tafel in het pop-up­restaurant A(g)reables by Douglas & Boxy’s. Broers Stefan en Kristof en compagnon Douglas serveren er fine dining in een al even fijn decor, met design van onder meer Willy Van Der Meeren, Eland en Femat. (TZ)

Van 15 juli t.e.m. 17 oktober in Bachte-Maria-Leerne, letsgetout-artfestival.be

‘Dinos Alive’ en ‘Photocity’, Tour & Taxis in Brussel

Een half voetbalveld aan spring- en stuiterfun, een meet-and-greet met levens­echte dino’s en een ‘best of‘ natuurfotografie: Tour & Taxis voorziet je de hele zomer lang van een overdosis entertainment om alle achterstand in één keer in te halen. Ooit al een velociraptor geknuffeld? Gezwommen met een mosasaurus? Een tyrannosaurus rex recht in de bek gekeken? Speel deze zomer de hoofdrol in je eigen Jurassic Park-film tijdens de ­interactieve expo Dinos Alive. Zet een VR-bril op en laat je terugflitsen naar de prehistorie, voor een hyperrealistisch avontuur met de bloeddorstige ­mastodonten. Om af te kicken kruisen nog een zestigtal gerobotiseerde dino’s en levensgrote replica’s je pad richting exit.

Iets beschaafder gaat het eraan toe op de reizende expo Photocity, in ­samenwerking met National ­Geographic. Check in voor een wereldreis langs de zeven continenten. De grootste fototentoonstelling van Europa verzamelt de beste foto’s van een tachtigtal vermaarde fotografen, verspreid over liefst 50 zeecontainers. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen Nog tot midden september, Tour & Taxis in Brussel, dinosalive.be en photocity.be

Kasper Bosmans, De Pont in Tilburg Beeld © Courtesey Kasper Bosmans en Gladstone Gallery New York - Brussel / Gunnar Meier
Kasper Bosmans, De Pont in TilburgBeeld © Courtesey Kasper Bosmans en Gladstone Gallery New York - Brussel / Gunnar Meier

Kasper Bosmans, De Pont in Tilburg

De Limburgse kunstenaar Kasper Bosmans was voor z’n 30ste al een internationale geheimtip. Hij is actiever in het buitenland dan in eigen land, en zit ondertussen onder de pannen bij Gladstone Gallery, wat hem al twee galerieshows in New York opleverde. Wolf Corridor in De Pont is zijn eerste tentoonstelling in een toonaangevend Nederlands museum. Kasper Bosmans is een unieke kruising tussen een antro- poloog, een historicus, een heemkundige en een duivelskunstenaar. Hij bestudeert ecologische biotopen, historische feiten, hardnekkige legendes en volksgebruiken. Uit de verhalen die hem aanwaaien creëert hij kunstwerken in de meest uiteenlopende genres, materialen, vormen en formaten; tekeningen en schilderijen, beelden en bronsreliëfs, muurschilderingen en zandsculpturen.

In de Tilburgse kunsttempel De Pont gaat het over de ‘corridor’ tussen Bosmans’ geboorteplaats Lommel en Tilburg: de Kempen, het zanderige grensgebied van België met Nederland, waar men van oudsher schapen hoedt, boter en drugs smokkelt en een grof taaltje spreekt, en waar sinds enige tijd het wolvenkoppel August & Noëlla rondwaart. Zelfs uit die rauwe grondstof weet Kasper Bosmans tactiele, poëtische schoonheid te puren. (DI)

Nog t.e.m. 5 september, Museum De Pont in Tilburg (NL), depont.nl

Kunstenfestival Watou

Op het kunstenfestival Watou staat van oudsher de poëzie centraal, auditief ­zowel als visueel. Het feest wordt dit keer gecureerd door een triumviraat: Klara-opperhoofd Chantal Pattyn, ­dichter ­Peter Verhelst en de jonge ‘art ­liaison’ Benedicte Goesaert, die een ­verleden heeft bij Zeno X Gallery en een heden bij de Philippe Vandenberg ­Foundation. Ofschoon zij niet plechtig beloven dat een weekendje Watou ons zal bevrijden van onze onrust en onze zorgen over de staat van de wereld, zou dat er toch wel eens een tijdelijk gevolg van kunnen zijn. Er zijn dit jaar nieuwe locaties, ­zoals het aristocratische ­Kasteel De Lovie. Een selectie van 14 gedichten valt te ontdekken langs het ‘Watou gedichtenparcours’. Er ­zullen evenementen plaatsvinden rond ­levende dichters (Stefan Hertmans, Anna Enquist), dode dichters (Gerrit Kouwenaar) en supersterdichters ­(Marieke Lucas Rijneveld). Beeldende kunst is er van Carla Arocha & Stéphane Schraenen, Tracey Emin, Edith Dekyndt, Bram Demunter, en de poëet onder de beeldhouwers: Mark Manders. De natuur van de Westhoek levert haar royale bijdrage zoals steeds geheel gratis. (DI)

Van 3 juli t.e.m. 5 september op meerdere locaties in Watou en Poperinge, ­kunstenfestivalwatou.be

Nnenna Okore - ‘And the World Keeps Turning’ Beeld © Stad Brugge / Matthias Desmet
Nnenna Okore - ‘And the World Keeps Turning’Beeld © Stad Brugge / Matthias Desmet

Triënnale in Brugge

Neem onderweg naar zee de afrit Brugge voor een cultureel verantwoorde tussenstop. De driejaarlijkse showcase van hedendaagse kunst in de publieke ruimte neemt voor de derde keer de historische binnenstad in. Dertien ­nationale en internationale kunstenaars buigen zich over het thema TraumA. Droom of trauma? Dat laten curatoren Till-Holger Borchert, Santiago De Waele, Michel Dewilde en Els Wuyts bewust in het midden. Kwestie van de schizofrenie van de werelderfgoedstad te benadrukken. Achter het postkaartje schuilt namelijk een minder fraai beeld van eenzaamheid, armoede en angst. Die ­tegenstrijdigheid vertaalt zich in dertien installaties. Voel de bevreemding bij Hans Op de Beeck en zijn Danse macabre, een versteende paardenmolen die stilstaat in de tijd. Colonnade van Gijs Van Vaerenbergh laat je dan weer gedesoriënteerd achter in een ondoordringbaar oerwoud van stalen pilaren. Verder op het parcours: publieke zitbanken bekleed met ijzeren pinnen, bijzondere vogelnesten in en rond de ­Poortersloge en een muur van steigers rondom een eeuwenoude den in de tuin van het Gezellehuis. De vijfdelige podcast Triënnale staat op Spotify. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen. Nog t.e.m. 26 september, gratis in Brugge, reserveren verplicht, triennalebrugge.be

Walter Swennen, ‘Untitled (Tête de mort, entonnoir)’ 1987  Beeld © VG Bild-Kunst Bonn, 2021
Walter Swennen, ‘Untitled (Tête de mort, entonnoir)’ 1987Beeld © VG Bild-Kunst Bonn, 2021

Walter Swennen, Kunstmuseum Bonn

De Brusselse kunstschilder Walter Swennen is 75 jaar, maar zijn kunst is eeuwig jong en ­ondoorgrondelijk. Zijn ster begint nu ook te rijzen in de internationale kunstwereld. In New York organiseerde de prestigieuze Gladstone Gallery de jongste jaren al drie solotentoonstellingen van zijn werk. En in het Duitse Bonn is net een grote Walter Swennen-retrospectieve opengegaan, die daarna ook nog zal neerstrijken in Den Haag (Nederland) en Winterthur (Zwitserland). In de jaren zestig van de vorige eeuw was Swennen een dichter uit de kring rond Marcel Broodthaers. Pas in de jaren tachtig begon hij te schilderen. Woorden werden beelden, maar de beelden bleven vaak draaien rond woorden. Toch is Swennen een van de zeldzame hedendaagse kunstenaars die niet zwelgt in een discours van dodelijk sérieux, maar een diehard schilder en een volhardende ­non-conformist, die overduidelijk plezier beleeft aan zijn dagelijks gevecht met de verf, en aan het spel van verleiding en misleiding dat hij met de toeschouwer speelt. Voor de jonge ­generatie Belgische schilders is hij God. In 2019 kreeg Swennen de Vlaamse Ultima voor zijn ­carrière in de beeldende kunst. Hij schonk de prijs prompt weg aan de PVDA. (DI)

Retrospectieve The Phantom of Painting, nog t.e.m. 29 augustus in Kunstmuseum Bonn (D), kunstmuseum-bonn.de

‘Banksy: Genius or Vandal’ in Brussel Beeld Marc Baert
‘Banksy: Genius or Vandal’ in BrusselBeeld Marc Baert

‘Banksy: Genius or Vandal’ in Brussel

Elke zichzelf respecterende expo is tegenwoordig op zijn minst een beetje interactief. Ook voor de nieuwste expo rond het werk van de Britse straatkunstenaar Banksy wordt volop de technologische kaart getrokken. Nadat expo-organisator ­Exhibition Hub ­eerder aan de slag ging met het oeuvre van Vincent van Gogh en Gustav Klimt, is het nu de beurt aan Banksy om een immersive behandeling te ondergaan. Zo ­worden er in de ­expositieruimte 50 gigantische foto’s geprojecteerd, genomen in de ­straten van L.A., ­Bristol, Londen en Dover. Op die manier willen de organisatoren de werken van de ­wereldberoemde street artist in hun natuurlijke habitat laten zien. Daarnaast worden in ­samenwerking met de Lilley Fine Art/Contemporary Art Gallery ook een aantal originele werken naar Brussel gehaald in de vorm van beeldhouwwerken, video’s en foto’s. Het ­resultaat is een expo die volgens curator Alexander Nachkebiya de ware schaal van het ­talent van Banksy laat zien. (PD)

Nog t.e.m. 30 september, Grote Markt 5 in Brussel, banksyexpo.com

De hersenspinsels van legendarisch tv-maker Mil Lenssens, Speelgoedmuseum in Mechelen Beeld David Legreve
De hersenspinsels van legendarisch tv-maker Mil Lenssens, Speelgoedmuseum in MechelenBeeld David Legreve

Mil Lenssens, Speelgoedmuseum in Mechelen

De naam Mil Lenssens doet bij het grote publiek wellicht niet al te veel belletjes rinkelen. De programma’s die hij maakte doen dat des te meer. Lenssens was ­immers de man achter iconische ­kinderprogramma’s als Carolientje – u weet wel, dat meisje met haar bootje –, Prikballon, Draaimolen en Klein, klein kleutertje met Tante Terry. Maar zijn pièce de résistance is zonder enige twijfel Tik Tak. Lenssens was niet alleen de bedenker en regisseur, samen met zijn dochter Marleen knutselde hij ook de meeste hoofdrolspelers en decorstukken in elkaar. Het Mechelse Speelgoedmuseum verzamelde een heleboel van die originele stukken. Nog tot eind augustus kan je gaan kijken naar de ­eekhoorn Kraakje uit Klein, klein ­kleutertje, het bootje van Carolientje en een hele reeks Tik Tak-decors. (PD)

Nog t.e.m. 29 augustus in Mechelen, speelgoedmuseum.be

null Beeld Nikki Lucy Photography
Beeld Nikki Lucy Photography

Mu.Zee in Oostende

Ooit was het een dichtgetimmerd museum vol verloren muurtjes, vandaag is Mu.ZEE in Oostende een open landschap met uitgepuurd Belgisch schoon. Het museum sloot vier maanden de deuren voor een grondige reorganisatie waarin het gebouw, dat ooit dienstdeed als grootwarenhuis, in ere werd hersteld. De geest van modernistisch architect Gaston Eysselinck waart weer rond in het ontmantelde pand met opengemaakte trap en balkons. Mu.ZEE koos ervoor om de komende jaren, tot aan de grote renovatie in 2024, volledig in te zetten op de eigen collectie. Die bestaat uit ruim 8.000 kunstwerken en wordt nu deels weer getoond in wisselende opstellingen. Het museum toont zo als enige een overzicht van Belgische kunst van de 19de eeuw tot nu. Veel Oostendse ­topstukken van Ensor, Spilliaert en Permeke kleuren er de muren, maar er is ook hedendaags werk van Luc Tuymans, Lili Dujourie, Walter Swennen en de jonge Kato Six. (SVH)

Romestraat 11 in Oostende, muzee.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234