Maandag 25/10/2021

OverzichtFilm

Eindelijk weer cinema: 9 films en festivals die cinefielen doen hunkeren naar de zomer

Carey Mulligan in 'Promising Young Woman' (vanaf 23 juni) Beeld AP
Carey Mulligan in 'Promising Young Woman' (vanaf 23 juni)Beeld AP

Zalig onderuitzakken in een rood fluwelen bioscoopzeteltje en u dood ergeren aan luide popcornvreters: hebt u dat ook zo gemist? Zelfs stralende zomeravonden vormen geen geldig excuus meer om uw filmplannen op te bergen, want ook in openlucht hebben we hier en daar grote schermen gespot. Van kaskrakers tot indiepareltjes: deze 9 films en festivals zijn de moeite waard, de komende maanden.

‘Promising Young Woman’

De openingsscène van Promising Young Woman is er eentje om nooit meer te vergeten: een jonge blonde vrouw, te dronken om nog op haar benen te staan, wordt in een discotheek benaderd door een opportunistische gladjanus. Hij duwt haar in een taxi en neemt haar mee naar zijn appartement, maar net wanneer hij ongevraagd zijn vingers in haar slipje laat glijden, ontwaakt ze uit haar semibewusteloosheid. Plots bloednuchter vraagt ze hem waar hij denkt dat hij mee bezig is. Cassie (Carey Mulligan) is een vrouw met een missie: perverten als deze aspirant-verkrachter de stuipen op het lijf jagen. Het kleurenpalet van de film mag dan recht uit de snoepwinkel komen, de thema’s die regisseur Emerald Fennell op tafel gooit, zijn minder zoet: rape culture, seksisme, victim blaming en doofpotoperaties. Promising Young Woman neemt op radicale wijze wraak op het patriarchaat, maar vergeet ondertussen niet te entertainen met een immer verrassende plot. Verleidelijk, gevaarlijk, provocerend en intelligent. (LT)

Vanaf 23 juni in de bioscoop

Emily Blunt in 'A Quiet Place Part II' Beeld AP
Emily Blunt in 'A Quiet Place Part II'Beeld AP

‘A Quiet Place Part II’

We hebben er lang op moeten wachten, maar binnenkort is het eindelijk zover: met A Quiet Place Part II arriveert de eerste echte blockbuster van het jaar in onze bioscopen. En het is er meteen een om van te smullen. John Krasinski breit een razend spannend vervolg aan zijn onverwachte monsterhit uit 2018, waarin de wereld geterroriseerd werd door chagrijnige aliens met overgevoelige oren. Echtgenote Emily Blunt neemt opnieuw de ­hoofdrol voor haar rekening. Dit is de zeldzame sequel die ­nauwelijks aan kracht inboet ten opzichte van het origineel. De machtige, aan ­Children of Men schatplichtige openings­sequens waarin we te zien krijgen hoe de buitenaardse agressor op aarde aankwam, is een masterclass in spanning opbouwen. ­Krasinski toont zich een vlijtige leerling van Hitchcock en Spielberg. Maar dat deze sequel blijft boeien, komt niet door de actiescènes, maar wel door de dramatische motor van het verhaal: familie, en hoever je zou gaan om hen te beschermen. (LT)

Vanaf 23 juni in de bioscoop

  Vampira in 'Plan 9 from Outer Space' (1957) van Ed Wood,  misschien wel de slechtste film ooit gemaakt. Beeld Alamy Stock Photo
Vampira in 'Plan 9 from Outer Space' (1957) van Ed Wood, misschien wel de slechtste film ooit gemaakt.Beeld Alamy Stock Photo

‘So Bad It’s Great!’ in Cinematek in Brussel

Na zeven maanden zonder cultuur is het maar logisch dat u nu uiterst kieskeurig op zoek gaat naar het beste van het beste: enkel de top­voorstellingen, de prestigieuze podiumkunst en de vijfsterrenfilms zijn goed genoeg. Maar ­misschien bent u na al die solitaire avondjes Netflix wel vergeten hoe leuk het kan zijn om, in een goed gevulde bioscoopzaal, allemaal ­samen naar iets heel slechts te kijken. Precies op die collectief te nuttigen guilty pleasures zet Cinematek deze zomer in: onder de noemer ‘So Bad It’s Great!’ visten de programmatoren dertien films uit hun rijke collectie die niet gewoon slecht zijn, maar ronduit rampzalig. Heerlijke, glorieuze, smakeloze mislukkingen. Ga u laven aan de schaamteloze Italiaanse Star Wars-rip-off L’umanoide. Vergaap u aan Howard the Duck, wellicht de raarste film die ooit uit de Marvel-stal voortkwam. Kroon op het werk is Plan 9 from Outer Space, de ­legendarisch krakkemikkige alienfilm van ­überamateur Ed Wood. (LT)

Nog t.e.m. 23 juli in Cinematek, Brussel, cinematek.be

'Minari' Beeld AP
'Minari'Beeld AP

‘Minari’

In 2018 stond de Amerikaanse regisseur Lee Isaac Chung op het punt om zijn carrière als filmmaker op te geven. Zijn contract om les te gaan geven aan een universiteit in Korea, het land dat zijn ouders lang geleden verruilden voor de VS, was al getekend. Wel had hij nog één filmscenario in zich: het uiterst persoonlijke, semi-autobiografische relaas van een Koreaanse familie die in het Arkansas van de jaren 80 probeert om een boerderij op te starten. Het zou uiteindelijk dan toch nog Chungs grote doorbraak worden: Minari verzamelde liefst zes Oscarnominaties, waarvan actrice Yuh-Jung Youn er een wist te verzilveren. Youn – een grote ster in Zuid-Korea – zorgt in dit warme ­migratiedrama vol poëtische details voor de hevigste emoties: van lach- tot huilbuien. De zonnige beelden, vaak vanop kinderhoogte gefilmd, verraden de nostalgische blik van een ­regisseur die uit zijn eigen jeugdervaringen put. Maar dit verhaal over dromen en tegenslagen heeft een universele weerklank. (LT)

Vanaf 30 juni in de bioscoop

Het gigantische binnenplein van C-Mine in Genk. Beeld Thomas Pollaris
Het gigantische binnenplein van C-Mine in Genk.Beeld Thomas Pollaris

Zomerslag, C-Mine in Genk

Winterslag wordt Zomerslag. Met deze ludieke kwinkslag ontpopt de voormalige mijnsite van Genk zich drie maanden lang tot een culturele hotspot in een verfrissend groen kader. Hoofdattractie is het mobiele bos rond een van de monumentale schachttorens op het gigantische binnenplein van C-Mine. Landschapsbureau Plant en Houtgoed zorgt voor de zuiderse sfeer en deugddoende schaduw, met een honderdtal inheemse planten en mediterrane bomen in grote potten. Verspreid over het pop-upbos vind je verschillende zomerbars en er is plaats om te spelen. Competitiebeesten kunnen zich wagen aan een potje kubb, petanque of tafeltennis. Wij worden vooral enthousiast van de spelletjesbar waar je alternatieve bordspellen als Parchis, Tavla en Okey kunt uitlenen. Nu al keuzestress bij zoveel opties? Wacht dan tot je het multidisciplinaire programma hebt bekeken. Met ruim zeventig activiteiten, waaronder openluchtfilms – Control van Anton Corbijn, Ray en het geweldige Whiplash zijn maar een paar toppers op het programma. Verder gaat het van jazzavonden, theater, dj-sets, circus tot boeren- en plantenmarkten. Zo krijg je meer dan één zomer gevuld. (TZ)

Van 3 juli t.e.m. 26 september, C-Mine in Genk, c-mine.be/zomerslag

Film in de Tuin in Knokke

Verruil die bioscoopzetel voor een vouwstoeltje – of een pliang op z’n West-Vlaams – tijdens de eerste editie van Film in de Tuin. Cultuurcentrum Scharpoord in Knokke brengt het witte doek naar de tuin voor een coronaproof cinemamoment in een sfeervolle setting. Het gevarieerde aanbod is gemakkelijkheidshalve ingedeeld in drie categorieën, met drama op donderdag en komedie (juni) en romantiek (juli) op vrijdag.

Voor de kinderen wordt het feelgoodprogramma ‘spruitjes op zaterdag’ uitgerold, met knotsgekke animatie- en familiefilms. Cinefielen kijken nu al uit naar de Zuid-Koreaanse Oscarwinnaar Parasite op vrijdag 25 juni en de duistere Frans-Belgische coproductie Eté 85 op vrijdag 30 juli. Of je het droog zult kunnen houden bij zoveel drama, is maar de vraag. En in geval van slecht weer gaan de voorstellingen, telkens om 20u30, gewoon door in de schouwburg. Je betaalt 5 euro per film, 1 euro voor de spruitjesfilms. Bestel snel tickets, de plaatsen zijn beperkt. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen. Nog t.e.m. 31 juli, reserveren via knokke-heist.be/filmindetuin

Koen De Bouw in 'The Man Who Sold His Skin'. Beeld RV
Koen De Bouw in 'The Man Who Sold His Skin'.Beeld RV

‘The Man Who Sold His Skin’

Officieel verdedigde The Man Who Sold His Skin op de Oscars de Tunesische kleuren, maar het aandeel van ons land in dit prikkelend drama van Kaouther Ben Hania is minstens even groot. De film toont hoe een beroemde Belgische kunstenaar een arme Syriër van een reusachtige tattoo op zijn rug voorziet. Die is daardoor niet langer gewoon een vluchteling, maar een peperduur kunstobject dat plots wél de wereld mag rondreizen. Niet alleen wordt de kunstenaar met duivels plezier vertolkt door onze nationale trots Koen De Bouw, het personage is ook rechtstreeks geïnspireerd door Wim ­Delvoye. Die tatoeëerde in 2006 de rug van een Zwitserse man, en verkocht hem vervolgens aan een verzamelaar – Delvoyes zoveelste schelmenstreek om de poepchique kunstwereld op de korrel te nemen. Dat Ben Hania in haar film ook het thema migratie in de mix draait, maakt het idee alleen maar ­provocerender. Een verrassend drama over menswaardigheid en vrijheid, dat de kijker grijnzend tot gewetensonderzoek dwingt. (LT)

Vanaf 4 augustus in de bioscoop

Ternat Zomert!

Zoek een plekje in het gras, grabbel eens in de koelbox en zak zalig onderuit voor een cultuurshot in een middeleeuwse ­setting. De imposante parktuin van Kasteel Kruikenburg krijgt van nu tot midden augustus een herbestemming als festivalterrein annex openluchtbioscoop. Goed voor een ­gevarieerde mix van film, muziek en theater. Artiesten als Raymond van het Groenewoud en ­‘Buurman’ Geert Verdickt, en comedians ­Michael Van Peel en Begijn Le Bleu tekenen present. Op de filmaffiche staat naast een ­portie Belgische cinema – met onder meer De Patrick en Patser – ook old­skool sentiment zoals Into the Wild (alleen al voor de muziek) ­geprogrammeerd. Op woensdagmiddag is het hier kinderen baas, met een selectie animatie- en familiefilms om van te snoepen. Tickets kosten 6 euro. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen. Nog t.e.m. 18 augustus in Kasteel Kruikenburg, Ternat, ccdeploter.be

'The Assistant'. Beeld RV
'The Assistant'.Beeld RV

‘The Assistant’

Hoe het is om door een zwijn als Harvey Weinstein belaagd te worden, weten we dankzij de moedige getuigenissen van zijn slachtoffers. Maar hoe zag het er aan de andere kant uit? Wie waren de mensen die zijn wangedrag ­mogelijk maakten (en stilhielden)? En waren zij dan zelf ook ­monsters, of net slachtoffers? Regisseur Kitty Green gaat op zoek naar ­antwoorden in The Assistant. Ter voorbereiding interviewde ze een honderdtal mensen uit de filmwereld, onder wie voormalige werk­nemers van ­Weinstein. Hun ervaringen verpakte ze in het fictieve ­verhaal van Jane, een assistente bij een New Yorks filmbedrijf. Hoe langer ze er werkt, hoe meer ze zich ­bewust wordt van de toxische sfeer die er heerst. Janes ­intimi­derende baas blijft buiten beeld, maar zijn ­terreurregime is in elk frame voelbaar. (LT)

Vanaf 25 augustus in de bioscoop

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234