Maandag 21/10/2019

Festivals

"Eindelijk viersterrenrecensies!" blackwave. overspoelde in ijltempo de grote podia

Beeld Stefaan Temmerman

Willem Ardui en Jay Walker van blackwave. vormen de tsunami die deze zomer festivalland overspoelde. Na zegetochten op Rock Werchter, de Lokerse Feesten en Couleur Café volgt zaterdag het slotakkoord op Laundry Day. We blikten met het Antwerps-Gentse duo terug op de zomer die alles veranderde.

“Er was één groot stresspunt: Rock Werchter. Verder was het gewoon genieten”, grijnzen rapper Jay Walker en producer Willem Ardui in het café van het Antwerpse muziekcentrum Trix. Ze werkten hier in een repetitiekot maandenlang toe naar de Zotte Zomer die ze zaterdag feestelijk afsluiten op Laundry Day. Zo komt de tgv die al een jaar door het landschap raast even tot rust. Halverwege 2016 riep het duo blackwave. tot leven. Een klein anderhalf jaar later sloten ze KluB C op Rock Werchter af. Faut le faire.

Voor de buitenwereld leest het verhaal van blackwave. als een coming-of-ageroman over twee twintigers die elkaar leerden kennen via het internet en vervolgens plannen smeedden om België op de internationale hiphopkaart te zetten. Wanneer Jay Walker en Willem Ardui echter in de achteruitkijkspiegel kijken, wijzen ze vooral op het harde werk dat aan het succes voorafging. “Sinds we vorig jaar onverwacht op Pukkelpop speelden, zijn we de dingen serieuzer beginnen nemen. Daar werden we ook voor het eerst opgemerkt door de pers, en dat gaf ons een boost om hard te blijven werken.”

Dat werk wierp eerder dit jaar zijn vruchten af, nadat ze in 2017 een klassevol visitekaartje afleverden met debuutrelease Mic Check. Met ‘Elusive’ parkeerde het duo zich in het voorjaar maandenlang in de ether, en dat was ook de concertzalen en festivals niet ontgaan. “De eerste boeking die binnenkwam was van Rock Werchter. Totaal onverwacht. Later volgden Couleur Café en Gent Jazz”, stamelt zanger en geluidsarchitect Willem Ardui. Ook de Lokerse Feesten, Rock Herk en Openluchttheater Rivierenhof kregen deze zomer bezoek van de stormram die blackwave. heet.

Valse noot

2018 begon nochtans met een valse noot, geeft Jay Walker toe. Na hun passage op het gerenommeerde showcasefestival Eurosonic kwam een negatieve recensie van de Nederlandse website 3voor12 binnen als een donderslag. “Aalgladde wannabe-Amerikanen wier ambities vooral op het romantische vlak liggen. Ze vinden zelf ongetwijfeld dat ze er klaar voor zijn”, klonk het bikkelhard. “Die recensie heeft onze ogen geopend. We hebben toen enerzijds beseft dat we er nog lang niet waren. Anderzijds hebben we kracht geput uit de kritiek om harder terug te slaan”, zegt Willem Ardui strijdvaardig.

Een plek als afsluiter op Rock Werchter verplichtte de tandem om een versnelling hoger te schakelen. Ze speelden in het voorjaar in de Botanique en de Vooruit, maar het toppunt van gelukzaligheid zou en moest tijdens de zomermaanden bereikt worden. “Jay en ik hebben echt een klik gemaakt”, legt Ardui uit. “Toen we op Couleur Café van het podium stapten, vroegen onze muzikanten verbaasd: ‘hebben jullie geoefend?!’ We voelen ons anders, zelfverzekerder, dan vroeger. Voor zo’n groot publiek staan doet iets met een mens.” Jay Walker beaamt dat. “Na die show op Couleur Café hebben we voor het eerst viersterrenrecensies gekregen. De hele groep was zo uitgelaten. Daarvoor hebben we al die tijd hard gewerkt.”

"Ik begrijp waarom onze concerten vroeger niet meer dan drie sterren kregen." Beeld Stefaan Temmerman

Recensies zijn niet heilig ten huize blackwave., maar het duo hecht wel belang aan het verdict van recensenten, hoewel ze goed beseffen dat de mening van een individu te relativeren valt. “We vinden het belangrijk om te weten wat we volgens anderen kunnen verbeteren. Ik begrijp ook waarom onze concerten vroeger niet meer dan drie sterren kregen. We waren misschien niet de beste performers met de perfecte uitstraling en de juiste bindteksten. Dat zijn we trouwens nog steeds niet, maar we zetten wel grote stappen”, analyseert Willem Ardui. “Is dat ook niet logisch? We hadden nog geen twintig shows gespeeld en we speelden al op Pukkelpop. Het vraagt tijd om vooruitgang te boeken”, vult Jay Walker aan.

Best geklede artiest

“Verbazingwekkend hoe blackwave. in ijltempo zijn liveshow heeft geperfectioneerd. Dit voorjaar hoorden we hen zoeken en wroeten in de Brusselse Botanique. De jongens worstelden met hun grenzen en met de clichés van het hiphopgenre”, schreef De Morgen na de passage van blackwave. op Rock Werchter.

Wat moest er volgens de spilfiguren van de groep beter? “We speelden sommige nummers die live niet aanslaan. Er was werk aan de setlist”, geeft het tweetal toe. “Op Pukkelpop waren we al lang tevreden dat we de nummers konden spelen. Nu stellen we alles in vraag, tot in de kleinste details: de muziek, de inkleding van het podium, maar ook onze kleding. Op Couleur Café hebben we voor het eerst met een styliste gewerkt, en we werden meteen uitgeroepen tot best geklede artiest van het festival. Dat was blijkbaar een missing link. We wisten tot dan niet dat een goede outfit belangrijk is.”

Zo zette blackwave. dit jaar stappen richting een toekomst die rooskleurig oogt. Toen het duo in 2016 startte, hoopte het om ooit op Pukkelpop en Rock Werchter te staan. Maar dat die doelstellingen in zo’n vroeg stadium behaald zouden worden, durfden de twee niet te dromen. Gaat het soms té snel voor de zanger en rapper? “Eerlijk? Ik heb in aanloop van de zomer momenten van pure stress gehad. En toen ik op het podium van Werchter stond, dacht ik plots: ‘Wat doe ik hier?’ Ik vond dat zo’n overweldigende situatie. Ik moet nog beter leren om mijn twijfels te beheersen”, zegt Ardui.

Intussen schrijft blackwave. aan nieuwe muziek en in het najaar volgt de grote zaal van de AB als kers op een indrukwekkende taart. Waar dromen de twee heren nu nog van? “Een album!”, klinkt het in koor. “We spelen heel graag live, maar het liefst zit ik in de studio. Ik droom ervan om een geslaagd album uit te brengen. Ik wilde tijdens de show van Kendrick Lamar op Pukkelpop zelfs naar huis omdat ik zoveel inspiratie had”, grinnikt Jay Walker. Ook zijn compagnon Willem Ardui voelt zich veiliger in de studio dan op een podium: “Ik kick meer op de releasedatum van een single dan op een grote show. Dat zal mijn drang naar perfectie zijn. In die studio heb je alles in eigen hand, een liveshow is onvoorspelbaar. Maar begrijp ons niet verkeerd: we vinden het geweldig wat ons allemaal overkomt.”

blackwave. speelt op 1/9 op Laundry Day, Antwerpen met onder meer Roméo Elvis, Booka Shade en Lil Kleine. laundryday.be