Zondag 20/10/2019

Game of Thrones

Einde ‘Game of Thrones’ laat fans verdeeld achter

Beeld HBO

Eén uur, vijftien minuten en achttien seconden hadden de scenaristen om in de allerlaatste aflevering van Game of Thrones een waslijst aan losse eindjes aan elkaar te knopen. Zijn ze daar in geslaagd?

Opgelet. Dit artikel bevat spoilers over de zesde aflevering van seizoen acht van Game of Thrones. Wie de aflevering nog niet gezien heeft en ze nog wil bekijken, leest best niet verder. 

Na 8 seizoenen, 73 afleveringen en naar schatting 200.000 doden was het dan eindelijk zover. In de allerlaatste aflevering van Game of Thrones zou duidelijk worden wie aan het einde van de rit op de IJzeren Troon mocht gaan zitten. Met Bran Stark als nieuwe heerser toverden de scenaristen wat dat betreft uiteindelijk nog een behoorlijk fors wit konijn uit hun hoge hoed. Dat ze erin slaagden alle verhaallijnen min om meer af te ronden mag al een klein wonder heten. Zelfs de dierenliefhebbers kregen met de hereniging tussen Jon Snow en zijn wolf Ghost waar ze al weken om schreeuwden. En de finale aflevering bevatte met de speech van Daenerys bovendien alvast één scène die een plaats in de hall of fame van Game of Thrones verdient. Een verdienstelijke poging dus om een legendarische reeks op waardige wijze uit te wuiven. Maar zoals te voorspellen viel, bleek toen de aftiteling begon te lopen lang niet iedereen het daarmee eens. 

Draak met turbostand

Nu is het al niet makkelijk om een reeks ten grave te dragen waar miljoenen mensen wereldwijd reikhalzend naar uitkijken, maar scenaristen David Benioff en D.B. Weiss hadden het zichzelf met dit laatste seizoen nog net iets moeilijker gemaakt. Al weken schreeuwen misnoegde fans hun ongenoegen uit over de gang van zaken in hun favoriete reeks. Een petitie waarin om een remake wordt gevraagd, deze keer met competente schrijvers aan het roer, haalde vorig week nog in een mum van tijd meer dan één miljoen handtekeningen. 

De fans zijn kwaad omdat Benioff en Weiss in het slotseizoen volgens hen een loopje nemen met alles waar Game of Thrones voor stond. De reeks werd groot dankzij de uitstekende karakterschetsen van zijn personages die – met uitzondering van een paar enkelingen – nooit eenduidig goed of slecht waren. De scenaristen namen de tijd om verhaallijnen uit te diepen en deinsden er niet voor terug om hun populairste personages, in de meeste gevallen letterlijk, een kopje kleiner te maken. 

Maar met slechts zes afleveringen om alle verhaallijnen te ontwarren en een door de jaren heen gedecimeerde cast was daar in het laatste seizoen amper tijd en personeel voor. Waar het in eerdere seizoenen bijvoorbeeld een paar afleveringen duurde om van het ene koninkrijk naar het andere te reizen, flitsten de personages de voorbije weken plots in een oogwenk heen en weer. 

Beeld HBO

En het klinkt misschien vreemd voor een reeks waarin draken, een tovenares en een leger van levende doden een aantal van de hoofdrollen spelen, maar ook met de geloofwaardigheid werd volgens de fans een loopje genomen. Een voorbeeld om dat te illustreren. In de vierde aflevering lijken de troepen van Cersei Lannister met hun artilleriegeschut een antwoord te hebben op de draken van Daenerys Targaryen. Op het einde van de aflevering schieten ze moeiteloos een van die beesten uit de lucht wat meteen de vraag oproept of Daenerys de slag met Cersei nog wel zal kunnen winnen. Maar in de volgende aflevering heeft Daenerys blijkbaar de turbostand op haar overblijvende draak gevonden en wordt al dat geschut in een mum van tijd in de as gelegd. Zonder logische uitleg, zonder uitgekiende strategie. Haastwerk, concludeerden de fans, een noodgreep om het verhaal vooruit te laten gaan.

Beyoncé van Westeros

Maar waar de fans zich nog het meest aan stoorden was de transformatie van diezelfde Daenerys. Zeven seizoenen lang was zij de Beyoncé van Westeros. De vrouw die onder luid gejuich van haar fans in huiskamers wereldwijd alle onderdrukten zou gaan bevrijden. Tot ze in de voorlaatste aflevering besluit om Kings Landing, een stad waar nochtans heel wat van die onderdrukten wonen, met behulp van haar vuurspuwende draak in de as te leggen. Natuurlijk moet het, wanneer het einde van de reeks nadert, duidelijk worden wie de good- en wie de badguys zijn. Maar Daenerys wisselde wel heel snel van kant, klonk het bij de critici. Blijkbaar vonden Benioff en Weiss ook dat bij die kampwissel nog een woordje uitleg hoorde. En dus lieten ze Tyrion in de laatste aflevering nog eens alle eerdere gruweldaden van de drakenkoningin opsommen. 

Een lijstje dat zijn effect trouwens niet mist. Het zet Jon Snow aan om van zijn hart een steen te maken en een dolk in dat van Daenerys te planten. Een moord die de scenaristen de kans geeft om uit te pakken met een allerlaatste plottwist door niet Daenerys of Jon maar wel Bran Stark als heerser over Westeros te installeren. Een ingreep die perfect past in de Game of Thrones-traditie van verrassingen waar de voorbije weken zoveel om te doen was. 

Maar dat kan de fans niet sussen. Meteen na afloop van de laatste aflevering regent het reacties. Teleurgestelde fans wijzen erop dat het een paar seizoenen geleden een hele reeks complotten, moordaanslagen en belegeringen had gevraagd om de edellieden van Westeros ervan te overtuigen hun systeem van erfelijk bepaalde troonsopvolging overboord te gooien. Nu heeft Tyrion aan één speech genoeg om de grondslagen van de democratie te installeren. Wat Jon bij afwezigheid van een vijand bij de Night’s Watch gaat doen is een raadsel en uiteraard is er kritiek op de rotvaart waarin de scenaristen een aantal van hun protagonisten naar de uitgang begeleiden. 

Al is het nog maar de vraag of Benioff en Weiss daarvan wakker zullen liggen. Of zou het toeval zijn dat de heren van Westeros in de laatste aflevering tot de conclusie komen dat je bij het maken van belangrijke keuzes maar beter geen rekening houdt met de mening van het volk?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234