Maandag 24/06/2019

Portret Philippe Geubels

‘Eigenlijk is Philippe een ongelooflijk gevoelig vogeltje’

‘De enige man ter wereld die bijsluiters uit het hoofd kent’, zo omschrijft een collega Geubels. Beeld BELGAIMAGE

Na het succes van Taboe is komiek Philippe Geubels terug met een nieuwe panelshow, Is er een dokter in de zaal?, én de sitcom Geub. De kritieken zijn niet altijd mals, maar de brede populariteit van ‘de Geub’ staat buiten kijf. ‘Een goede zanger is hij niet, maar verder komt hij met alles weg.’

“De enige man ter wereld die bijsluiters uit het hoofd kent”, “een wandelende apotheek” of “een soort wonderdokter”. Wanneer het over Geubels en zijn relatie met geneesmiddelen gaat, komen de mensen uit zijn omgeving hyperbolen te kort. Om maar te zeggen dat Is er een dokter in de zaal?, het nieuwe programma waarin hij en zijn gasten zich vanaf deze week op de mysteries van de medische wereld storten, echt op zijn lijf geschreven is. 

“Philippe is mijn reservedokter”, vertelt Tine Troch, reportagemaker voor Iedereen Beroemd en boezemvriendin van de komiek. “Als ik ergens last van heb, somt hij uit zijn hoofd allerlei medicatie op die daarbij kan helpen – meestal dingen waarvan ik nog nooit heb gehoord.” Ook Tom Lenaerts van productiehuis Panenka, waar Geubels vorig jaar Taboe maakte, kent niemand die zoveel af weet van pillen. “Als er iets scheelt, stelt hij een diagnose, schrijft hij je medicatie voor en als je geluk hebt heeft hij die pillen ook nog in zijn tas zitten.” 

Geubels zelf vindt zijn interesse voor de farmasector de normaalste zaak ter wereld.  “Die dingen zijn toch geniaal? Kijk naar Imodium, voor sommige mensen maakt dat ene pilletje het verschil tussen wel of niet het huis uit kunnen gaan. En zonder antibiotica gingen we nog steeds dood aan een simpele blaasontsteking. Ik vind het eigenlijk raar dat niet iedereen gefascineerd is door pillen.” 

Als één iemand erin kan slagen daar verandering in te brengen, is het Geubels wel. Niet alleen omwille van zijn encyclopedische kennis van bijsluiters, maar vooral omdat hij op dit moment met voorsprong de populairste comedian van de Lage Landen is. 

“Philippe is een ongelooflijk komisch talent”, zegt televisiemaker Martin Heylen, die in het verleden geregeld met Geubels samenwerkte. “Ik heb een aantal keer naast hem gezeten in de jury van De Slimste Mens en dan word je gewoon weg geblazen. Hij heeft een feilloos gevoel voor timing, weet perfect wanneer hij wat moet zeggen om het publiek op zijn hand te krijgen en hij heeft dan ook nog eens zijn stemgeluid en zijn uiterlijk mee. Zijn kop heeft iets iconisch. Zelfs iemand met een totaal gebrek aan grafisch talent kan het hoofd van Philippe natekenen.” Het komisch effect daarvan is volgens Heylen niet te onderschatten. “Toen Philippe en ik voor het VIER-programma Dr. Livingstone door Afrika trokken liet Philippe zijn haar en zijn baard groeien waardoor hij aan het einde van de draaiperiode met een soort krullen op zijn hoofd rondliep. Het klinkt misschien vreemd, maar dat maakte hem een stuk minder grappig.”

Jan Dircksens, sinds een paar jaar de vaste tekstschrijver van Geubels heeft het over diens uitzonderlijke podiumprésence. “Hij is de eerste keer voor een publiek gaan staan in Oelegem, nadat vrienden hem hadden gepusht om zich in te schrijven voor een comedyavond. Hij was meteen een stuk grappiger dan zijn meer ervaren collega’s op het podium die avond. Waar dat aan ligt, is moeilijk te zeggen. Als hij opkomt, begint het publiek al te gniffelen.” 

Stuntelige voorkomen

Toch is het succes van Geubels niet zomaar komen aanwaaien. Wie met hem samenwerkt ondervindt al snel dat de kale comedian heel goed weet waar hij naar toe wil en daar keihard voor werkt. Fokke Van der Meulen, uitbater van comedycafé The Joker: “Philippe komt zowel op het podium als op tv over als een volkse, heel normale gast. En dat is hij ook, voor de volle 100 procent. Maar hij zit niet zo simpel in elkaar als hij zelf wil doen geloven.” Schijn bedriegt in het geval van Geubels, vindt ook Heylen. “Ondanks zijn vaak stuntelige voorkomen, is Philippe een heel slimme mens. Hij beseft heel goed waar hij vandaan komt en wat hij nu in handen heeft. Over elke stap die hij in zijn carrière zet, is goed nagedacht.” 

Geubels weet zich bovendien als geen ander met de juiste mensen te omringen, vertelt Heylen. “Taboe werd geregisseerd door de onnavolgbare Kat Steppe, voor Geub werkt hij samen met De Mol-regisseur Matthias De Neve en zijn tekstschrijver Jan Dircksens is een van de grappigste mensen die bij Woestijnvis rondlopen.”

Die laatste omschrijft de schrijfsessies met Geubels als uitgebreide therapeutische praatsessies waarin meestal pas na uren wroeten resultaat wordt geboekt.  “Philippe is heel streng. Slechts een fractie van de ideeën haalt de uiteindelijke selectie. Wat hij brengt, moet goed zijn. Daarom houdt hij niet van try-outs. Veel comedians gaan met hun ruw materiaal op het podium staan en zien dan wel welke grappen goed vallen en welke niet. Philippe doet dat niet. Een publiek dat niet om zijn moppen lacht, is zijn grootste nachtmerrie. Als een mop tijdens een try-out één keer op een koude steen valt, dan wordt het heel moeilijk om die opnieuw in de show te krijgen. Hoe hard je er ook aan sleutelt.” 

Voor iemand die in zijn shows liever op zeker speelt, maakte Geubels vorig jaar wel een heel vreemd uitstapje: Taboe, een programma waarvoor hij telkens een week op stap ging met mensen uit minderheidsgroepen. Geubels trok op met terminale patiënten, mensen in armoede of een groep blinden en slechtzienden. Tot verbazing van het grote publiek ontpopte de comedian zich tot een begenadigd luisteraar en gevoelig interviewer. 

Wie Geubels beter kent, wist dat achter de droge en vaak ietwat vettige grappen een man met een peperkoeken hart zit. Toen Troch behandeld werd voor borstkanker was Geubels haar steun en toeverlaat. “Hij reed met mij naar het ziekenhuis, zette alles opzij om me te helpen. Hij heeft gewoon het hart op de juiste plaats. Hij is de meest gevoelige gast die ik ken.” Ook Heylen en Van der Meulen waren niet verrast toen ze Geubels in Taboe zagen. “Tijdens Dr. Livingstone had Philippe zich ook al een oprecht geïnteresseerd luisteraar getoond”, zegt Heylen. “Maar dat is toen onder de radar gebleven.” 

Natuurlijke gave

Toch lag de casting van Geubels voor Taboe niet voor de hand, zegt Lenaerts. “Of Taboe een berekend risico was? Zeg maar gerust: een onberekend risico. Maar soms moet je gewoon op je buikgevoel afgaan. Philippe heeft de natuurlijke gave om andere mensen meteen op hun gemak te stellen. Eigenlijk is hij een ongelooflijk gevoelig vogeltje, ook al verwachten mensen dat niet van hem.” Geubels zelf omschrijft het minder poëtisch: “Uiteindelijk moet je vooral goed naar de mensen luisteren. En dat kan ik goed.” 

Vlaanderen en Nederland mogen hem dan massaal omarmen, naast zijn schoenen lopen is niets voor Geubels. “Als we samen op stap zijn, komen er heel vaak mensen een foto of een selfie vragen”, vertelt Troch. “En dat gebeurt niet altijd op de meest beleefde manier. Maar hij blijft altijd even vriendelijk. Dan zegt hij: ‘Dat zijn de mensen die naar mijn shows komen, dat zijn de mensen die naar mijn programma’s kijken.’” 

Divagedrag is Geubels volkomen vreemd, klinkt het in zijn omgeving. Behalve wanneer het over de sanitaire voorzieningen gaat. Van der Meulen: “Philippe heeft last van gevoelige darmen: voor hij iets toezegt, moet hij zeker zijn dat er een toilet in de buurt is. Ken je Uitzonderlijk vervoer? Een Nederlands programma, waarvoor hij samen met andere comedians gesprekken voerde in de auto. Vooraleer hij dat wilde doen, moest hij zeker zijn dat er in de volgwagen een mobiel toilet aanwezig was. Stoppen om te kakken moest altijd een optie zijn. Maar uiteindelijk heeft hij dat mobiel toilet nooit gebruikt.”

Toch verandert niet alles wat Geubels aanraakt in goud. De kijkcijfers voor de Nederlandse versie van Is er een dokter in de zaal? dat uitgezonden wordt op RTL 4 vallen tegen en ook de critici tonen zich weinig enthousiast. Geub werd positief onthaald in Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen, maar werd in andere recensies met de grond gelijkgemaakt. “Plat, flauw, voorspelbaar en dom”, klonk het in Knack. In De Standaard werd de “ontzettend puberale humor” gehekeld: “zo gênant dat we af en toe beschroomd wegkeken.”

Daar heeft hij het soms moeilijk mee, klinkt het. Maar hij heeft ook geleerd ermee om te gaan. “Ik heb me erbij neergelegd dat ik de goede smaakpolitie altijd wel zal tegen hebben”, bevestigt de komiek. “Dat helpt me om wat recensenten schrijven makkelijker los te laten. Ik vind het ook geen schande meer als iets niet lukt. Ik doe altijd mijn best, en als mijn best doen niet goed genoeg blijkt, kun je er weinig aan doen. Neem nu Geubels en de idioten. Als we meer tijd hadden gehad, had het resultaat beter kunnen zijn, denk ik. Dus nee, ik was niet supergelukkig met dat programma, maar sommige mensen hebben er toch van genoten.”

Kritiek van kijkers

Meer dan aan de mening van recensenten, hecht Geubels belang aan wat de kijkers ervan vinden. Hun kritiek komt wel binnen, zegt Troch. “Toen de oproeptrailer voor Taboe gelanceerd werd, kwam daar meteen reactie op: ‘Ga je nu ook al lachen met gehandicapten? Wat als je eigen kind een beperking had? Dat soort dingen. Philippe trekt zich dat hard aan. Dan kan je wel zeggen: het is maar de reactie van één mens terwijl er twee miljoen mensen die trailer hebben bekeken, voor Philippe maakt dat geen verschil. Hij wil voor iedereen goed doen, ook al weet hij dat dat niet kan. Er zullen altijd wel mensen zijn die het niet leuk vinden wat hij doet.”

Maar dat zijn er niet al te veel, blijkt uit zijn brede succes, en de verrassingen die hij nu en dan uit zijn mouw schudt. Stand-upcomedy, presenteren, interviewen en nu ook acteren: de trukendoos van Geubels bleek de afgelopen jaren uitgebreider dan iedereen dacht. Troch: “De Geub heeft zijn talenten al heel erg goed uitgespeeld. Een goede zanger is hij niet, maar verder komt hij met alles weg.” Het antwoord op de vraag what’s next? is dan ook moeilijk te beantwoorden. Ook voor Geubels zelf. “Of er nog talenten zijn die ik nog niet heb laten zien? Geen idee. Porno, misschien?” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden