Maandag 21/09/2020

RecensieFilm

‘Effacer l’historique’: neergebliksemd door de cloud ★ ★ ★ ★☆

Beeld rv

Facebook, Uber, Google, Amazon en co. maken ons leven een stuk gemakkelijker. Hoewel. In Effacer l’historique tonen Gustave Kervern en Benoît Delépine met hun kenmerkend absurde gevoel voor humor hoe het internet ons tot willoze slaven maakt.

“Mijn zoon wordt vijftien: ik moet dringend een cadeau vinden dat duur is en niet lang meegaat!” Met welgemikte oneliners als deze zetten Benoît Delépine en Gustave Kervern (Aaltra) meteen de toon. Effacer l’historique is een compleet absurde komedie, die toch de vinger legt op de meest prangende problemen van onze maatschappij.

De film focust op drie voormalige gele hesjes, die naast elkaar wonen in een troosteloze nieuwbouwwijk in Noord-Frankrijk. Middelmatige mensen met middelmatige dromen en problemen. Kervern en Delépine bekijken hen met een mengeling van spot en mededogen. Ze steken de draak met hun menselijke zwaktes en hun materialistische ingesteldheid, maar klagen vooral ook aan hoe bedrijven daar vandaag beter dan ooit misbruik van kunnen maken met de hulp van nieuwe technologieën.

De film focust op drie voormalige gele hesjes, die naast elkaar wonen in een troosteloze nieuwbouwwijk in Noord-Frankrijk. Beeld rv

De makers van Aaltra slaan opnieuw toe met ‘Effacer l’historique’, een film die op hilarische wijze hekelt hoe we de speelbal zijn geworden van grote internetbedrijven. Het rebelse regisseursduo Benoît Delépine en Gustave Kervern vertelt ons over hun worsteling met technologie, hun vriendschap met taartengooier Noël Godin, en hoe ze door een stomdronken uitspatting uit Cannes verbannen werden.

Hoe de personages worstelen om cookies te aanvaarden, gsm-opladers te ontwarren en verkeerslichten aan te klikken om te bewijzen dat ze geen robots zijn: het zijn lichtjes surrealistische uitvergrotingen van dagelijkse irritaties anno 2020 – op heerlijk naïeve wijze vertolkt door Corinne Masiero, Denis Podalydès en Blanche Gardin. Maar die grappen leiden naar een dieperliggende malaise, een ontluisterende analyse van ons digitale bestaan. Net zoals de personages hun huizen, auto’s en tv’s op krediet kochten, behoort ook hun privéleven hen niet meer toe. Alles zit ‘in de cloud’. Hun queeste om hun internetgeschiedenis te laten wissen, is niet minder dan een gevecht om de regie over hun eigen leven weer in handen te nemen.

Een gevecht dat op voorhand verloren is, zo geven de makers duidelijk aan door een essentiële scène in een windmolen te situeren. Deze personages zijn Don Quichots, die machteloos staan tegenover internetgiganten als Facebook, Uber, Google en Amazon. Wie zijn vuist heft naar de cloud, wordt gewoon neergebliksemd. Effacer l’historique doet je luidop lachen, maar laat je bedroefd achter.

Effacer l’historique speelt nu in de bioscoop.