Vrijdag 02/12/2022

Video

Eerste ballerina met hoofddoek valt in de prijzen

Stephanie Kurlow. Beeld Screenshot
Stephanie Kurlow.Beeld Screenshot

De Australische moslima Stephanie Kurlow (14) raakte gefrustreerd na een vruchteloze zoektocht langs verschillende balletstudio's, omdat ze nergens haar hoofddoek mocht ophouden tijdens het dansen. Ze besloot niet bij de pakken te blijven zitten en startte een crowdfundingcampagne voor een balletschool waar wél alle culturen welkom zijn. Omwille van haar moed kroont sportmerk Björn Borg haar nu met de Game Changer Scholarship.

Nina Dillen

De nu 14-jarige Australische Stephanie Kurlow danst al ballet sinds ze twee jaar oud is. In 2010 bekeerde het meisje zich tot de islam, samen met haar Australische vader en Russische moeder. Ze schrok ervan hoe ze plots anders werd bekeken en niet welkom bleek te zijn met een hoofddoek in verschillende balletstudio's. Stephanie nam haar lot in eigen handen en startte een crowdfundingcampagne om haar droom te verwezenlijken: de oprichting van een professionele balletschool waar alle culturen welkom zijn.

De eerste ballerina met hoofddoek

"Ik wil de wereld dichter bij elkaar brengen door de eerste ballerina te zijn die een hoofddoek draagt," vertelt Stephanie. "Zo wil ik vele anderen inspireren om in zichzelf te geloven en hun dromen na te jagen. Ik wil iedereen aanmoedigen om bij elkaar te zijn, ongeacht welk geloof, welk ras of welke kleur, en ik hoop in een wereld te leven met meer tolerantie."

Tot dusver verzamelde Stephanie met haar campagne al 5.000 Australische dollar, zo'n 3.218,54 euro. Vanaf 10.000 Australische dollar kan het project doorgaan.

Game Changer Scholarship

Sportmerk Björn Borg bekroont haar initiatief met de Game Changer Scholarship, een beurs die atleten met bijzondere visies en dromen ondersteunt.

"Stephanie is een heel bijzonder persoon, die echt een verandering teweegbrengt. De kracht en de moed die nodig zijn voor een 14-jarig meisje om niet op te geven in een situatie zoals deze, maar om mogelijkheden te zien waar anderen problemen zien, is buitengewoon," aldus Jonas Lindberg Nyvang, marketing directeur bij Björn Borg.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234