Dinsdag 07/07/2020

Eenmaal, andermaal, verkocht: Vandenhaute kop van jut in nieuwe Humo

De nieuwe zakelijke buddy's John Porter, CEO van Telenet, en Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver MediaBeeld BELGA

Telenet betaalt 32 miljoen euro voor de helft van De Vijver Media, maar het tijdschrift Humo moeten ze in Mechelen niet, waardoor het terugkeert naar de Finse uitgever Sanoma. De redactie van Humo reageert daarop in zijn traditionele stijl: door er eens goed mee te lachen. In alle bekende rubrieken moet De Vijver-CEO Wouter Vandenhaute het ontgelden.

1. Het gat van de wereld

Vanzelfsprekend wordt nergens anders zo hard de spot gedreven met Vandenhaute, Telenet en tv-zenders Vier en Vijf als in de satirische rubriek 'Het gat van de wereld'. Op de vergadering voor Humo-abonnees zitten een handvol mensen in de zaal, in die voor de VIER-kijkers met moeite één. In een volgend prentje wordt getoond hoe de Humo-redactie de hele dag door mensen met zakken vol geld heen en weer zien lopen. Het gênante moment komt er als Wouter Vandenhaute een aantal Humo-medewerkers vraagt of ze een paar van die zakken in de koffer van zijn grote auto kunnen stoppen.

Op het einde wordt verteld dat Humo wellicht opnieuw verkocht zal worden, maar: "Als het van de Gat-redactie afhangt liefst aan eroticagids Pabo of Grills Chips". Zolang het maar niet aan De Persgroep is, want dan vertrekt iedereen. En daarna wenst de Gat-redactie Telenet en Woestijnvis veel succes met hun nieuwe verhaal, met daarbij een foto van 'De Parelvissers', de beroemde Woestijnvis-serie over de teloorgang van een productiehuis, destijds geschreven door Tom Lenaerts.

2. Uitlaat

Ook in de rubriek 'Uitlaat' moet Vandenhaute het ontgelden. Daar vraagt lezer 'De Witte Tornado' of de wielerrubriek nu uit Humo zal verdwijnen. Antwoord van de Uitlaat-redactie: "Dat valt nog te zien, maar we hebben alvast dat trapje voor het urinoir weggehaald."

3. Dwarskijker

De toon wordt al vooraan in het blad gezet, in de rubriek 'Dwarskijker', waarin journalist Rudy Vandendaele in zijn typerende stijl beschrijft wat hij op tv zag en wat hij daarbij dacht. Deze keer heeft hij het uitgebreid over de passage van Wouter Vandenhaute in Ter Zake: "Na afloop sprak Wouter: 'Alles is al gezegd'. Wat waar was, maar evengoed bleef hij aan één stuk door aan het woord zonder zich op significante informatie te laten betrappen. Alleen Kris Peeters, een loze praatjesmaker uit Puurs, doet het hem na. Wouter bleek ook een voorliefde voor het woord 'verhaal' te hebben, dat hij welgeturfd dertien keer uitsprak. 'Ons verhaal', 'het verhaal dat we samen aan het schrijven zijn', het hield niet op. Te mijden is een verhaal vooral een tekst die gekenmerkt wordt door wat we gemeenzaam narrativiteit noemen, en narrativiteit slaat dan weer op het verhalende karakter van een tekst. Soms ben ik iets minder van de straat dan gewoonlijk, waarvoor mijn excuses. Ik vermoed in ieder geval dat Wouter iets anders met 'verhaal' bedoelt dan ik, iets dat te hard en te eng klinkt als je het bij zijn ware naam zou noemen: winstmaximalisatie, bijvoorbeeld."

Tot slot vindt Dwarskijker het bijzonder jammer dat presentatrice Annelies Beck niet aan Wouter Vandenhaute naar de toekomst van Humo vroeg: "Annelies Beck had kunnen vragen: 'En, Wouter Vandenhaute, heb je er geen spijt van dat het prachtblad Humo, een onahankelijk weekblad dat we geen boekske horen te noemen, weer in handen van het Finse bedrijf Sanoma is?' Maar dat vertikte ze. Zonde. Ik zag het anders zo voor me: de onderlip van Wouter begon te trillen, een traan biggelde heurs weegs."

Kortom, Humo is opnieuw een 'onafhankelijk weekblad'. Zeker tegenover Woestijnvis en tv-zender VIER.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234