Vrijdag 06/12/2019

Super Bowl

Een sneer naar Trump en de Coen-broers met Mercedes: dit zijn nu al de opvallendste Super Bowl-reclames

Peter Fonda in de Mercedes-reclame, geregisseerd door de Coen-broers. Beeld AP

Zondag is het weer zover: dan vindt de 51ste editie van de Super Bowl plaats, de finale in de Amerikaanse NFL-liga. Het event is niet alleen de hoogmis van het American football - dit jaar nemen de New England Patriots het op tegen de Atlanta Falcons - maar ook een van de grootste reclame-events ter wereld. 

Minstens even belangrijk als de sportprestaties op het veld, zijn de reclame-onderbrekingen. Met meer dan 110 miljoen kijkers is de Super Bowl het meest bekeken spektakel in de VS, en een goed gemikte reclamespot maakt voor veel merken en bedrijven dan ook een wereld van verschil. De plekjes zijn gegeerd, en vooral bijzonder duur. Een spotje van 30 seconden kost dit jaar gemiddeld zo'n 5 miljoen dollar. 

1. Primeur: live reclame

Snickers heeft dit jaar een primeur in petto: live reclame. Het snoepgoedbedrijf postte alvast deze auditie voor de rol van het paard op sociale media.

2. Budweiser zet Trump een neus

Misschien wel het bekendste onder de Super Bowl-reclamespotjes is dat voor Budweiser van biergigant Anheuser-Busch (tegenwoordig AB Inbev). Het thema van dit jaar, migratie, lijkt een ferme sneer te zijn naar president Donald Trump. 

We zien de Duitser Adolphus Busch die richting de VS trekt, waar hij in eerste instantie te maken krijgt met racisme. Pas na enige tijd ontmoet Busch een andere Duitser, Eberhard Anheuser, en de twee beslissen samen een brouwerij te beginnen.  "Anheuser-Busch. When nothing stops your dream", klinkt het ietwat melodramatisch op het einde van het spotje.

3.  15 miljoen dollar productiekosten

Wix, een online platform voor ondernemers, besteedde dit jaar naar verluidt ruim 15 miljoen dollar aan een spotje van twee minuten. Het huurde daarvoor de bekende koppen Jaston Statham en Gal Gadot in. Regisseur van dienst is Louis Leterrier, bekend van de Transporter-films, Unleashed en The Incredible Hulk.

4. Tom Brady steelt harten bij Intel

Ook Intel kon een bekende acteur strikken: Tom Brady speelt de hoofdrol in een spotje van het IT-bedrijf, dat al een korte teaser over hun slow motion-kunsten op de wereld losliet.

5. De broertjes Coen doen het voor Mercedes

Vorig jaar liet Mercedes de 50ste editie van de Super Bowl nog links liggen. Om twee jaar lang aan de ultieme reclamespot te werken? Wie weet. Wij zijn alvast benieuwd naar wat de Coen-broers als regisseurs uit hun mouw hebben getoverd. Dit is alvast een van de vijf teasers met de hashtag #EasyDriver, een verwijzing naar de film Easy Rider. Ook hoofdrolspeler en producent Peter Fonda keert terug, net als het bekende Born To Be Wild van Steppenwolf.

6. Romance the Rainbow

Waarom met steentjes gooien, als je ook met Skittles kan gooien?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234