Woensdag 08/07/2020

FILM FEST GENT

Een satanische bombshell (en 4 andere Film Fest Gent-tips)

Poster van MANSFIELD 66 67Beeld RV

Deze week loopt het Film Fest Gent. Daarom somt De Morgen de komende dagen elke dag vijf films op die u écht niet mag missen.

1. Thelma

Als vogels zich plots tegen uw raam te pletter storten, en de lichten aan en uit beginnen te flikkeren, dan is Thelma in de buurt. De 18-jarige Noors jongedame vertrekt naar de unief en wordt daar verliefd op een meisje. Een nachtmerrie, gezien haar ultrareligieuze achtergrond.

Thelma.Beeld rv

Joachim Trier (Oslo, August 31st) vertaalt haar seksuele ontwaken in bovennatuurlijke krachten. Honderd procent origineel is dat niet: films als Grave en Carrie – waarmee Thelma ontegensprekelijk DNA deelt – pasten al eerder hetzelfde trucje toe. Maar Trier bouwt zijn film wel sterk op, en hypnotiseert je met elegante, onderkoelde beelden.

Hoever strekken Thelma’s krachten, en wat gaat ze ermee aanrichten? Het zijn vragen die je tot op het einde bezighouden.

Nog op 19 en 20/10. Koop hier tickets.

2. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Een moeder wil weten wie haar dochter heeft verkracht, vermoord en in de fik gestoken. In een laatste wanhoopspoging huurt ze drie grote reclameborden af, waarop ze een niet mis te verstane boodschap voor de (totaal incompetente) politie van haar slaperige stadje laat afficheren.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.Beeld rv

De samenvatting doet iets anders vermoeden, maar Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is wellicht de grappigste film die u dit jaar zal zien. Martin McDonagh (In Bruges) schrijft dialogen en oneliners van een zeldzaam hoog niveau, zonder de emoties uit het oog te verliezen.

De zwartkomische toon – en natuurlijk de aanwezigheid van Frances McDormand, die hier een Oscarwaardige hoofdrol speelt – doen meer dan eens aan Fargo denken. 

Op 18, 19 en 20/10. Koop hier tickets.

3. Mansfield 66/67

De jaren 1950 hadden al Marilyn Monroe, dus kwam bombshell Jayne Mansfield altijd op de tweede plaats. Toch schuilt er eenzelfde tragiek in haar korte leven.

Mansfield 66/67.Beeld rv

Regisseurs Todd Hughes en P. David Ebersole focussen op het einde van haar leven, op de periode dat Mansfield in een vreemde relatie zat met de zelfverklaarde leider van de Satanische Kerk en uiteindelijk stierf in een bizar auto-ongeluk.

De makers baseren hun verhaal vooral op achterklap. Uit noodzaak, omdat de actrice zelden in haar kaarten liet kijken. Maar ze zetten het wel naar hun hand, met een heerlijk Broadway-koortje als narratief, veel te trashy dansfilmpjes en simpele cartoons om excentrieke passages te visualiseren.

Dat maakt Mansfield 66/67 pure camp. En zo had Mansfield het vast gewild.

Nog op 16 en 19/10. Tickets kunt u hier kopen.

4. The Butcher, The Whore and the One-Eyed Man

Het vreemde verhaal over een slager, een hoer en een eenogige man is een kleine eeuw geleden ook werkelijk gebeurd in Hongarije. Een uit de gratie gevallen gendarme dwingt een steenrijke slachthuiseigenaar tot het betalen van een openstaande rekening. Maar die laatste wil zijn vrouw in ruil, een voormalige prostituee.

The Butcher, The Whore & The One-Eyed Man.Beeld rv

Toch is The Butcher, The Whore and the One-Eyed Man geen historisch drama. In plaats daarvan kiest János Szász (The Witman Boys) voor een donkerdere aanpak. De zwartwit film lijkt gemaakt in de periode dat het zich afspeelt (mét geluid). En in de haast sprookjesachtige vertelvorm wordt de expliciete gruwel niet geweerd.

Rauw, maar heel erg straf.

Nog op 18 en 19/10. Tickets kunt u hier kopen.

5. The Killing of a Sacred Deer

Welkom in de wereld van Yorgos Lanthimos: een fascinerend universum waar je naar kunt blijven kijken, maar waarin je nooit ofte nooit zou willen wonen.

The Killing of a Sacred Deer.Beeld rv

In The Killing of a Sacred Deer schurkt de Griekse surrealist (bekend van The Lobster) dichter dan ooit tegen de realiteit aan – wat het er alleen maar griezeliger op maakt. Een hartchirurg (Colin Farrell) krijgt verontrustende bezoekjes van een getroebleerde puber (Barry Keoghan), die de veiligheid van zijn gezin steeds meer in gevaar brengt. Een ijskoude en huiveringwekkende tragedie over hypocrisie en (gebrek aan) empathie, zoals alleen Lanthimos ze zou kunnen bedenken.

Farrell en Nicole Kidman zijn vanzelfsprekend uitstekend, maar vooral de jonge Barry Keoghan doet alle haartjes op je lijf rechtstaan met zijn rol als onvoorspelbare wraakengel. 

Nog op 15, 17 en 19/10. Koop hier tickets.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234