Woensdag 27/01/2021

Een pracht van een kerstcadeau: nieuwe Pixar-film ‘Soul’ is een dolle rit vol ontroering ★★★★☆

Beeld AP

Een kwarteeuw na Toy Story is Pixar zijn magic touch nog lang niet kwijt. Soul combineert kwieke animatie met humor en filosofie. Een pracht van een kerstcadeau, al had het nog meer glans gehad op het grote scherm.

Onze eerste gedachte toen we op Film Fest Gent Soul ontdekten op een reusachtig cinemascherm: wat jammer dat u dit pareltje op uw tv zal moeten bekijken! Na veel vijven en zessen besliste Disney immers om in coronatijd voor hun eigen cijfers te kiezen. ’s Werelds grootste filmstudio zal de nieuwste Pixarfilm uitsluitend op zijn streamingplatform Disney+ uitbrengen, en doet daarmee zowel de bioscoopuitbaters als u tekort. De prachtige belichting, de levensechte texturen en zelfs de zweetdruppels op de voorhoofden van de personages in Soul smeken om een wit doek in een pikdonkere ruimte. De vinnige jazz van Jon Batiste en de etherische synths van Trent Reznor en Atticus Ross horen uit joekels van speakers over u heen te gutsen.

Maar genoeg getreurd. Zoals u uit bovenstaande paragraaf eveneens kunt opmaken, is Soul een verdomd straffe film – en dat zal u zelfs in uw huiskamer niet ontgaan. Regisseur Pete Docter (Up) schuwt alweer geen risico’s. Met dit verhaal over de ziel van een verongelukte jazzpianist (stem van Jamie Foxx) die vanuit het hiernamaals wil terugkeren naar zijn aardse lichaam in New York, probeert hij net als in Inside Out de binnenhuisarchitectuur van de mens bloot te leggen. Maar deze keer beperkt hij zich niet tot de emoties: Soul behelst onze volledige persoonlijkheid, ons hele leven, én alles wat daarvoor en daarna zou kunnen komen. Van ambitie gesproken.

Heilzame kerstboodschap

Wie zoveel hooi op zijn vork neemt, prikt er onvermijdelijk wel eens naast. Het script van Docter en zijn coregisseur Kemp Powers mist de helderheid van Inside Out, waar alle details perfect in mekaar klikten. In Soul lopen concepten en ideeën elkaar wel eens voor de voeten, vooral in de tweede act. Maar de elegante manier waarop een film met zulke grootse thema’s zich uiteindelijk toch terugplooit op het kleinste, meest intieme niveau, is ronduit indrukwekkend.

Soul is een dolle rit vol humor en ontroering, die u met een heilzame kerstboodschap naar huis – enfin, daar zat u natuurlijk al – stuurt: leef in het moment, want het leven is te kort (en te mooi) om te piekeren over wat je ermee gaat doen.

‘Soul’ is vanaf 25/12 te bekijken op Disney+.