Zondag 08/12/2019

Musical

Eén piano en één stem brengen Broadway-oeuvre van Leonard Bernstein tot leven

Hanne Roos & Jeroen D'hoe Project Bernstein Beeld RV/FILIP MEUTERMANS

Eén piano en één stem. Meer is niet nodig om de legendarische Broadway-muziek van West Side Story-componist Leonard Bernstein tot leven te brengen. Pianist Jeroen D’hoe en sopraan Hanne Roos brengen het Amerikaanse musicaltheater naar eigen land. In de intiemste vorm.

“Er zijn maar weinig componisten die hun tijd vastleggen en de iconische stem van hun leeftijd worden.” Zo omschreef dirigent John Mauceri ooit het werk van Leonard Bernstein. Als eerste dirigent van New York Philharmonic nam hij alle symfonieën van Mahler op. Maar hij schreef ook zelf klassiek werk, filmmuziek en musicals. Met als absolute hoogtepunt: West Side Story.

De tijd dat het publiek daar neerbuigend over doet, is voorbij, vindt pianist en componist Jeroen D’hoe. “Steeds vaker nemen gerenommeerde zangers zulke songs op, omdat ze vinden dat ze intussen tot de canon horen. Voor mij is het alvast een evidentie om die muziek op gelijke hoogte te zetten.” Vorig jaar kreeg hij van het Leuvense cultuurcentrum 30CC de vraag om een avond rond Bernstein samen te stellen voor diens eeuwfeest.

“Ik wou niet focussen op de ernstige Bernstein maar net op het Broadway-aspect. Daarin hoor je grootmeesterschap in een notendop.” Hij haalde er sopraan Hanne Roos bij voor de zangpartijen. En dat werkte zo goed dat de twee nu samen een plaat hebben opgenomen - Bernstein meets Broadway - waarmee ze volgend jaar op tour gaan. Zonder grote toeters en bellen. 

“Zo zijn die liedjes ook ontstaan, zo heeft de componist ze aan zijn piano geschreven”, legt D’hoe uit. “Intussen kennen we de arrangementen zoals ze op het podium worden uitgevoerd met blazers, strijkers en een ritmesectie. Maar die songs in hun pure oerversie kunnen brengen vind ik als muzikant een artistieke meerwaarde. We hebben er alle ballast van afgeschraapt om er ons ding mee te doen, we worden niet beïnvloed door de suikerversie.”

Dramaqueen

Zelf heeft D’hoe vijf jaar in New York gewoond, waar hij tientallen Broadway-shows bijwoonde. “In een liedje van twee, drie minuten kan een heel verhaal zitten”, zegt hij. “En tegelijk gaan ze er vlot in, precies omdat ze het moeten doen met één luisterbeurt. Wie in de jaren 1930-40 op Wall Street werkt, ging ’s avonds naar het theater in die rode pluchen zetels zitten om te ontspannen. Dus niet om er diepgaande materie te bestuderen.”

“Ik voel dat ik het publiek met deze muziek méér kan grijpen dan met opera”, denkt ook Roos. “Die nummers staan gewoon dichter bij de luisteraar. Bovendien zijn ze gezongen in het Engels, wat mensen beter begrijpen dan een poëtische tekst in het Italiaans. Als ik de gevoelens uit zo’n lied live kan overbrengen, is de hele avond geslaagd. Maar precies omdat het geen opera is en mijn stem hier versterkt wordt, kan ik alles veel kleiner maken. Ik kan het register opentrekken, van belcanto tot haast fluisteren. Dat geeft me meer vrijheid in het zingen.”

Hanne Roos en Jeroen D'hoe. Beeld RV/FILIP MEUTERMANS

Voor Roos mocht ‘Losing My Mind’ niet ontbreken. Een nummer dat vooral bekend werd in de versie van Liza Minnelli en Pet Shop Boys, en geen song van Bernstein is, maar wel van Stephen Sondheim, de tekstschrijver van West Side Story. Nochtans zag D’hoe de song aanvankelijk niet helemaal zitten. “Er schuilt het risico in om het te overdreven te brengen, waardoor het al snel te sentimenteel wordt”, zegt hij. “Maar Hanne brengt het net heel puur. Het is een moment in het concert geworden, waar we helemaal naartoe leven.” 

Op het podium geven de twee tussendoor ook wat context mee over de selectie. En Roos staat niet gewoon naast de piano maar heeft ook eigen decorstukken om mee te werken, zoals een bureautje of paravent. D’hoe: “Ik denk niet dat de mensen veel naar mij kijken. (lacht) Het blijft een muziek-theatrale productie, waarin Hanne al haar kwaliteiten kwijt kan: muziek, humor en over the top gaan. Bij momenten is ze een echte dramaqueen. Maar net dat werkt.”

Bernstein meets Broadway verschijnt 6/12. Info over de tournee op busker.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234