Zondag 08/12/2019

Victor Robyn

Een miljoen illustraties voor het woord liefde

Victor Robyn Beeld thomas legreve

Noem hem niet 'die platenhoesontwerper'. Want evengoed maakt hij prints voor Ann Demeulemeester of ontwerpt hij voor een yogastudio de huisstijl. Maar op Us By Night, een festival rond design en creativiteit, zal grafisch vormgever Victor Robyn het toch vooral hebben over zijn liefde voor platenhoezen. En de geneugten van handenarbeid.  

Wie voor het eerst aanbelt bij Victor Robyn krijgt koffie en een rondleiding: de slaapkamer in fel blauw met donkerbruin, de ruime studio waar het licht overvloedig door het enorme raam valt. Hij kent ze, de nieuwsgierige blikken van bezoekers. Want we zijn in Huis Guiette, het enige resterende Belgische bouwwerk van Le Corbusier, vlak naast de Antwerpse A12.

Het is ook een huis dat bekend is als de woning van ontwerpster Ann Demeulemeester en fotograaf Patrick Robyn, maar waar nu dus hun zoon Victor met zijn gezin woont. “Mijn ouders, dit huis: ik ben opgegroeid met een zin voor esthetiek.”

Victor Robyn Beeld thomas legreve

Robyn loopt in de kijker met zijn bijzondere ontwerpen voor platenhoezen, voor Trixie Whitley, Elko Blijweert of BRZZVLL. "Platenhoezen maken, dat was altijd mijn ambitie. Maar je krijgt wel snel die stempel, terwijl mijn werk diverser is: nu werk ik ook aan de huisstijl van een nieuwe yogastudio en een restaurant. Volgende week richt ik de winkeletalage in van Ann Demeulemeester.”

Op designfestival Us By Night geeft hij voor het eerst een lezing. Ja, dat maakt hem wat zenuwachtig, en hij moet dringend bedenken wat hij wil vertellen. Wellicht toch iets over platenhoezen. "En dat met de hand werken voor mij best belangrijk is. Mensen denken snel dat ik een paar stockfoto's opdiep en daar wat typografie op plak, maar ik maak mijn beelden wel degelijk zelf, van begin tot eind." 

Die hoes van Triggerfingers album Colossus, bijvoorbeeld. Een geboetseerde kop met echte tanden – "gehaald bij de tandarts"–, tongen van snoep en een bergketen uit een maquettewinkel. "Die koppen maken, daarin schuilt ruim de helft van het plezier." 

Artwork Colossus van Triggerfinger Beeld rv

Keverkop

Vaak werkt Robyn in opdracht en in platenhoezen vindt hij meer vrijheid. “Zeker bij mijn eigen label Ekster heb ik het laatste woord.” Een goed beeld wekt vragen op, vindt hij. Het mag raar zijn, bevreemdend of zelfs lelijk, maar te duidelijkheid is niet interessant. En moet een goede platenhoes nauw naar de muziek luisteren? “Dat kan. Of net het contrast opzoeken.”

Hij toont een plaat, op de hoes de reusachtige, glimmende kop van een kever. “Welke muziek verwacht je hier te horen?” Geen gitaar, gokken we, maar we blijken er naast te zitten. Ter info: het gaat om de hoes van EXO3, een compilatieplaat van Ekster die binnenkort uitkomt.

Artwork voor het EXO3-compilatiealbum. Beeld rv victor robyn

“Het fijne aan Ekster is dat ik zo kan samenwerken met mensen naar wie ik opkijk. Ik kan een visuele bijdrage leveren, terwijl zij met muziek een emotionele waarde toevoegen aan mijn beeld. Zo’n plaat zie ik echt als een gezamtkunstwerk.”

Die kever is Robyn trouwens ook zelf gaan zoeken. Met een macrolens nam hij dan een foto van de kop en die bewerkte hij met photoshop. Binnenin zit de plaat in een psychedelisch motief. “Ik hou van het uitpakken van een plaat en het verrassingseffect.” En hij houdt ook van dieren, dat valt op. “De natuur is mijn grootste inspiratiebron, het menselijke of net buitenaardse karakter dat dieren uitstralen.”

Zijn moeder heeft zich professioneel al teruggetrokken, maar het printwerk voor het merk Ann Demeulemeester gaat nog steeds door zijn vingers. Van wonderlijk poëtische persuitnodigingen tot prints op de kledingstukken zelf. “Al zijn het niet altijd mijn eigen ideeën, de creatief directeur heeft het laatste woord. Ik ken de visuele stijl van het merk door en door. Als ik pakweg een uitnodiging maak voor de aankondiging van een juwelenlijn, dan komt dat gevoel vanzelf.”

Het is net dat gevoel dat hij zo zuiver in beeld kan vat en waarvoor de ideeën zo vlot komen. “Het woord liefde: je leest dat en je weet wat het betekent. Maar je kan dat gevoel op een miljoen manieren illustreren. Ik werk veel met sfeer en moods: een tekst moet je soms helemaal uitlezen voor je de sfeer beet hebt, een beeld kan dat meteen.”

Us by Night, van 23 tot 25 november in Antwerpen. usbynight.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234