Donderdag 08/12/2022

Theaterrecensie‘Een leuk avondje uit’

‘Een leuk avondje uit’ van Theater Artemis is een aanrader voor wie méér wil dan een leuk avondje uit ★★★★☆

Een gefluisterde musical en emoties die letterlijk op de deuren van de theaterzaal komen bonken: enkel de Nederlandse regisseur Jetse Batelaan kan zoiets bedenken. Met Een leuk avondje uit (8+) scheert hij alweer hoge toppen.

Ciska Hoet

Meervoudig prijswinnaar Jetse Batelaan en zijn Theater Artemis staan al jaren geboekstaafd als het spannendste dat het Nederlandse jeugdtheater te bieden heeft. Een leuk avondje uit bewijst opnieuw dat die reputatie terecht is. Ook nu kan de kijker rekenen op knap gemaakt tegendraads theater dat eindeloze verbeelding en zottigheid inzet om grote levensvragen te behandelen, en dat zonder te vervallen in uitleggerigheid.

Vertrekpunt is deze keer de vraag hoe we met onze emoties moeten omgaan en wat er gebeurt als je ze probeert af te blokken. De musical, met zijn grote gevoelens en gladde esthetiek, dient daarbij als dragende metafoor. Centraal op het podium performt een groep jongeren in opzichtige glitterpakjes de ene na de andere cheesy musicalklassieker, alleen ligt de focus volledig op wat er gaande is in de coulissen. Het volume van de medewerkers die actief zijn achter de schermen staat immers helemaal open terwijl je de show zelf nauwelijks kan horen.

Dankzij die vondst worden de spotlights gereserveerd voor de rafelrandjes van de showbizz, maar ook van het leven zelf. Zo biedt het bij wijlen hilarische geroddel van de technici inkijk in het wel en wee van de sterren op het podium, al zijn het vooral hun eigen worstelingen met stress, verliefdheid of hun seksualiteit die zich op tragikomische wijze ontrollen.

Het hek gaat echter pas echt van de dam wanneer er personages het podium opwandelen die emoties blijken te zijn: intens verdriet, schaamte en angst. De technici doen er alles aan om hen de zaal uit te jagen en zelfs het publiek wordt ingeschakeld om hen buiten te houden. Het tempo gaat gevoelig de hoogte in en terwijl je de emoties aan de deuren hoort rammelen, weet je als toeschouwer nauwelijks waar eerst te kijken. Dat zorgt voor een vernuftige rollercoaster van emoties waarop de gemiddelde musicalregisseur stikjaloers zou moeten zijn. Al biedt deze voorstelling ongetwijfeld meer denkstof dan de meeste glittershows. Want wat zegt dit over onszelf en over de wereld?

Hier en daar laat Batelaan een kans liggen om het thema van de hedendaagse perfectiedrang en de druk van het showbizzideaal nog verder uit te diepen. Dat een van de performers slecht presteert door de stress die een prijsnominatie met zich meebrengt, wordt bijvoorbeeld weinig uitgewerkt. Net zoals dat de musicalesthetiek misschien nog verder doorprikt had kunnen worden. Dat neemt echter niet weg dat deze voorstelling een aanrader is voor iedereen - jong en oud - die méér wil dan gewoon een leuk avondje uit.

Tot 9 oktober in hetpaleis, daarna op tournee, hetpaleis.be