Vrijdag 25/06/2021

OperarecensieDer Schauspieldirektor

Een kleine daad van verzet in De Munt ★★☆☆☆

Michael De Cock is een Vlaamse acteur en theatermaker.  Beeld Marc Baert
Michael De Cock is een Vlaamse acteur en theatermaker.Beeld Marc Baert

De verleiding was groot. Een stuk dat begint met de woorden ‘Herr Direkteur, wir haben Permission‘ (‘Meneer de directeur, we hebben toestemming om te spelen’) en dat oorspronkelijk in Wenen was opgevoerd op een feestje ter ere van de Oostenrijkse landvoogd der Nederlanden, op het toneel brengen als statement van drie Brusselse theaterhuizen (De Munt, de KVS en het Théâtre national) dat ze nu eindelijk weer willen opengaan: mooi toch?

Mozarts Der Schauspieldirektor is niet echt een opera, eerder een ‘komedie met muziek’, zoals de ondertitel zegt. Het eerste deel is nogal platvloers teksttheater over financieel en amoureus gekonkel in het theater; het tweede bestaat uit vier muzieknummers van de beste Mozartkwaliteit: twee aria’s, een trio en een finale in vaudevillevorm. Het geheel wordt voorafgegaan door een briljante ouverture. Op bovengenoemd feestje werd het opgevoerd als een wedstrijd tussen het Duitse theater (Mozart) en de Italiaanse opera buffa; die laatste werd vertegenwoordigd door Prima la musica, poi le parole van Antonio Salieri. Italië won.

In De Munt valt Salieri’s werk weg maar wordt de tweedeling van Mozart bewaard. Het eerste deel is een opeenvolging van sketches in de foyer en de gangen en krochten van de Muntschouwburg, gebracht door Vlaamse (onder wie Mieke De Groote en Franstalige acteurs. Veel ervan is overgenomen uit het originele libretto van Gottlieb Stephanie (maar dan in een typisch Brussels mengelmoes van Frans en Nederlands), opgesmukt met verwijzingen naar de coronapandemie. Dat wordt aangevuld met andere werken van Mozart, waaronder de aria Vorrei spiegarvi, oh dio. En die wordt dan weer geestig begeleid door dans van Nadine Baboy en Hervé Loka Sombo uit de KVS-stal.

De Munt in Brussel. Beeld photo_news
De Munt in Brussel.Beeld photo_news

Veel daarvan is amusant, maar het geheel heeft nauwelijks dramatische structuur. Op het einde treden ook de directeurs van de drie Brusselse theaters nog even op en komt er een welkome oproep om het nu maar bij Mozart te houden. Wat gebeurt, met uitstekende zangers (Lenneke Ruiten, Simona Šaturová, Yves Saelens, Dietrich Henschel) maar in een zuivere concertsetting, hetgeen nu ook weer niet de bedoeling van de arme Wolfgang Amadé was. De verleiding was groot, de verzetsdaad klein.

Wie de live-streaming heeft gemist, kan de voorstelling van ‘Der Schauspieldirektor’ nog bekijken op de website van De Munt: www.demunt.be