Woensdag 06/07/2022

RecensieMuziek

Een jazzrelease met vijftig jaar vertraging en overbodige gastoptredens: dit zijn de platen van de week

'Finally, New' van They Hate Change. Beeld qds
'Finally, New' van They Hate Change.Beeld qds
Sasha Van Der Speeten en Gunter Van Assche

They Hate Change - Finally, New ****

They Hate Change, uit Florida, benut een breed palet op zijn nieuwe album, meteen het eerste op het Jagjaguwar-label waar ook Bon Iver en Angel Olson onderdak krijgen. De rappers switchen moeiteloos van experimentele elektronica naar krautrock en jungle. ‘Reversible Keys’ is een suite met vier bewegingen die uitmondt in epileptische drum-’n-bass. De indiehiphop van ‘Some Days I Hate My Voice’ haalt genderidentiteit aan. In de ninetiesjungle van ‘Who’s Next’ snauwen de jongens sarcastisch “Paint me a villain because my skin tone tinted / I built a roof and my family fed, fuck yo feelings”. Opwindend.

Patty Waters - You Loved Me ****

null Beeld RV
Beeld RV

Onder jazzliefhebbers is de Amerikaanse zangeres Patty Waters vooral bekend van haar huiveringwekkende versie van ‘Black Is The Color Of My True Love’s Hair’, een legendarische Appalachen-song. You Loved Me, haar derde plaat (uit 1970), werd destijds niet uitgebracht maar krijgt nu toch een release dankzij het Belgische label Cortizona. Waters croont er teder romantische standards, gestut door een minimalistisch pianoarrangement. Melancholie en unheimlichkeit walsen er elegant hand in hand. Hartverscheurend mooi en voer voor wie houdt van zowel Nina Simone als Joni Mitchell.

Ibeyi - Spell 31 ***

'Spell 31' van Ibeyi. Beeld zef
'Spell 31' van Ibeyi.Beeld zef

Eerder pakten ze al onderwerpen als vrouwelijkheid, racisme en activisme aan. Maar het derde album van de Afro-Cubaanse tweeling Ibeyi gaat de meer sinistere toer op: de plaat is rechtstreeks geïnspireerd door het Egyptische dodenboek. Aan de harmonieuze, spirituele soul, triphop en r&b werd dan weer nauwelijks geraakt, al klinken de songs opvallend meer door ritme en beat gestuurd. Even opvallend: met ‘Rise Above’ voegen ze een dwarse cover van de legendarische punkgroep Black Flag toe aan hun repertoire. Fijn, maar niet altijd even nodig zijn de gastoptredens van Jorja Smith of Pa Salieu.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234