Zaterdag 25/05/2019

Televisie

Een half jaar Viceland op tv: de stand van zaken

Viceland Beeld Vice

Viceland is in Vlaanderen intussen een half jaar op antenne. General manager Stefan Tieleman maakt een eerste evaluatie.

Met ‘Wilders’, de documentaire over de Nederlandse politicus Geert Wilders, hadden jullie vorige week nog een primeur te pakken. Heeft die uitzending de verwachtingen ingelost?

“We wisten van bij het begin dat dit een documentaire was die we absoluut moesten hebben. Nog tijdens de draaiperiode hebben we een akkoord met de makers gesloten. Wilders is de perfecte illustratie van wat we met Viceland willen doen: onze kijkers een inkijk geven in een wereld waar ze anders nooit toegang toe kunnen krijgen. We streven er ook altijd naar hen iets te laten zien wat ze op andere zenders niet kunnen vinden. Ook dat was hier het geval.”

En wat met de kijkcijfers?

“In Nederland hebben ondertussen zowat 40.000 kijkers de documentaire gezien. De kijkcijfers voor Vlaanderen zijn van dezelfde grootteorde. Voor een zender die net iets meer dan een half jaar op antenne is, vinden we dat heel mooie cijfers. 

"Als nieuwe zender een plaatsje veroveren vraagt tijd. Dat wisten we op voorhand. Mensen passen hun kijkgedrag niet in een paar maanden aan. We denken dus op lange termijn. Binnen drie à vier jaar willen we een marktaandeel van 1 procent halen. Dat moet genoeg zijn om ook het financiële plaatje te doen kloppen. Maar eigenlijk willen we ons in deze fase van ons project niet blindstaren op die cijfers. Het belangrijkste is dat Wilders ons heel wat exposure heeft opgeleverd.”

Duiken er dan nog meer, specifiek op de Benelux gerichte programma’s, in het zendschema op?

“Dat is alleszins de bedoeling. In 2017 zullen we in totaal zo’n 20 à 25 uur aan eigen programma’s hebben uitgezonden. De bedoeling is dat volgend jaar te verdriedubbelen. We zetten in op eenmalige documentaires enerzijds en een aantal langlopende series anderzijds. Met die docu’s kunnen we het verschil maken, maar als je te veel dat soort programma’s op antenne gooit, dreig je met een erg zwaar zendschema te blijven zitten. De series die we plannen moeten voor wat lucht zorgen. Zo starten we op 5 oktober met Tokyayo, een onconventionele reisshow waarin Faberyayo van De Jeugd van Tegenwoordig ons rondleidt in Tokio, zijn favoriete stad ter wereld.

“Maar ook uit het internationale netwerk van Vice willen we meer putten. Een lokale versie van een nieuwsprogramma als Vice News Tonight, dat Vice in de VS voor de betaalzender HBO maakt, zou ik graag ook bij ons op tv krijgen.”

Is het toch niet vreemd dat een merk als Vice, dat vooral jongere doelgroepen bereikt, probeert een ouderwetse, lineaire televisiezender op de kaart te zetten?

“Ik begrijp de vraag, maar als je het mij vraagt zijn de doemberichten over het klassieke tv-kijken een beetje overtrokken. Ook millennials kijken wel degelijk nog tv. Televisie is niet dood, maar heeft, voor het eerst, wel de wind op kop. En natuurlijk houden we onze ogen open en onderzoeken we ook andere distributiemodellen. Maar als je de concurrentie met platformen als Netflix en Hulu wilt aangaan, moet je over een gigantische bibliotheek beschikken. Het vraagt tijd om zoiets op te bouwen en dus concentreren we ons voorlopig op ons traditioneel televisiekanaal.”

***

Viceland in cijfers

• Sinds de start (1/3): gemiddeld 89.752 kijkers per dag. 

 Record (19/3): 204.786 kijkers.

 Sinds Viceland ook op Proximus zit (1/6): gemiddeld 99.496 kijkers per dag.

 De drie uitzendingen van Wilders hadden samen een bereik van 43.601 kijkers.

 Ter vergelijking, de afgelopen week waren de meest bekeken programma’s op Viceland, naast Wilders:
Vice (on HBO): 142.935
Jungletown: 49.137
Route Irish: 46.897
F*ck That’s Delicious: 43.780
Archer: 30.720

(Bron: CIM )

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.