Donderdag 01/10/2020

CoronaZomerfestivals

‘Een doekje voor het bloeden’: waarom mini-zomerfestivals geen blijver zijn

Paradise City in Perk. Het festival ontvangt deze zomer 200 toeschouwers, die van de acts genieten vanaf kleine vlotten op het water.Beeld Aurélie Geurts

Paradise City verhuist van naast naar op het water, Dranouter steekt de straat over naar een kleinere festivalweide en ook Openluchttheater Rivierenhof opent alsnog de deuren. Verschillende organisatoren stellen dezer dagen een alternatief zomerprogramma voor, beperkt tot 200 toeschouwers. ‘Deze initiatieven zijn leuk voor even, maar niet rendabel.’

Het dreigde een zomer zonder livemuziek te worden. Na het verbod op massaevenementen tot en met 31 augustus had de entertainmentsector weinig hoop op beterschap, tot de Nationale Veiligheidsraad begin juni de deur op een kier zette. Vanaf 1 juli kunnen maximaal 200 mensen opnieuw een concert bijwonen, op veilige afstand van elkaar. Daarbij is de geluidslimiet van 80db die momenteel voor cafés geldt niet van tel.

De Kortrijkse organisaties Wilde Westen en Muziekcentrum Track waren er als de kippen bij om een gezamenlijk zomerprogramma voor te stellen dat zal doorgaan op het dak van concertclub De Kreun. Intussen heeft Dranouter een concertreeks aangekondigd met klinkende namen als Brihang, Yevgueni en Flip Kowlier. Eefje De Visser, Absynthe Minded en meer zullen afzakken naar het Antwerpse OLT Rivierenhof, terwijl ook het Gentse festival Boomtown, Het Depot in Leuven en enkele Brusselse spelers broeden op een alternatief aanbod. Vermoedelijk volgen nog meer initiatieven.

Duurzaam drijven

Het ecologische elektronicafestival Paradise City in Perk, halfweg tussen Mechelen en Brussel, verhuist van naast naar op het water. Op twee festivaldagen zullen telkens 200 toeschouwers vanaf duurzame vlonders in de grachten rond Kasteel Ribaucourt onder meer Charlotte Adigéry, BeraadGeslagen en Lola Haro aan het werk kunnen zien.

Na het verbod op festivals is Paradise City niet bij de pakken blijven zitten, vertelt organisator Gilles De Decker. “We hebben maanden nagedacht over hoe je iets kunt organiseren waarbij je voldoende afstand kunt houden.” Zo is het idee ontstaan om de grachten die het festivalterrein omringen in te zetten. Door met drijvende vlonders voor maximaal acht personen te werken, kan Paradise City zich aan de opgelegde maatregelen houden.

De tickets zijn niet te koop, maar moeten gewonnen worden. Daarnaast kan het evenement via een livestream gevolgd worden. “We wilden zeker geen woekerprijzen vragen en zo enkel de happy few bereiken. Dit is mogelijk dankzij onze sponsors”, zegt De Decker. Het festival had een topeditie in het vooruitzicht. “We hadden in maart al dubbel zoveel tickets verkocht ten opzichte van vorig jaar. Hieraan verdienen wij niets, maar daarover wil ik niet klagen. Ik hoop vooral dat er meer toekomstperspectief komt. Dit alternatief is leuk om te doen, maar het is geen rendabel model.”

Hiphop? Vergeet het

“Een concert voor 200 mensen is inderdaad niet of amper rendabel”, beaamt Bavo Vanden Broeck, festivaldirecteur van Dranouter, dat ondanks de weinige budgetten waarmee de cultuursector de zomer moet overbruggen toch grote namen wist te strikken. “De artiesten en leveranciers doen wat water bij de wijn”, zegt hij. Paradise City kan evenmin de gewone gages betalen. Dat ziet ook Werner Dewachter, de boeker van Brihang, Flip Kowlier en meer: “De gages zijn niet fenomenaal, maar het helpt een aantal mensen een klein beetje verder. Het is vooral psychologisch belangrijk dat er beweging in de zaak komt. Laat echter duidelijk zijn dat dit, op economisch vlak, het jaar van de sector niet structureel kan redden.”

Eefje de Visser, vorig jaar op Pukkelpop. Dit jaar gaat ze noodgedwongen solo.Beeld Stefaan Temmerman

Artiesten moeten fors inleveren om deze zomer op een podium te kunnen staan. Om die reden is Geike gereduceerd tot trio, zal Absynthe Minded als duo aantreden en doen Eefje de Visser en Faces On TV het solo. “Als je solo of in duo kunt spelen, is dit een haalbare formule. Voor vijf- of zeskoppige bands ligt het moeilijker”, zegt Dewachter. Er is volgens hem ook een reden dat er tot dusver weinig hiphopconcerten zijn aangekondigd. “Zie jij Zwangere Guy al optreden voor een zittend publiek? Dat is complete waanzin. Hij wil dat ook niet, en terecht, want deze vorm van concertbeleving staat haaks op wat een hiphopshow hoort te zijn.”

Hoop als brandstof

“Als de steunmaatregelen van de overheid wegvallen, ligt de hele sector binnen de kortste tijd op zijn gat. Deze concerten zijn een doekje voor het bloeden, al is het een plezier om te kunnen heropstarten”, verduidelijkt Dewachter. Er zullen echter altijd mensen uit de boot vallen, weet hij, doelend op de crewleden van artiesten, leveranciers, werknemers achter de schermen en muzikanten die leven van concerten en nu niet aan bod komen. “Ik hoop dat naargelang de besmettingscijfers blijven dalen ook de maatregelen versoepeld kunnen worden. Hopelijk is het dan in augustus mogelijk om voor 400 à 500 toeschouwers of meer op te treden, waarbij de nodige maatregelen gerespecteerd worden.”

Hoop is de benzine die ervoor zorgt dat de cultuursector blijft bollen. Paradise City zou in augustus het concept met de drijvende vlonders willen uitbreiden. “Om rendabel te zijn, moeten we meer volk kunnen ontvangen”, zegt organisator Gilles De Decker. “In Engeland worden momenteel illegale raves georganiseerd. Daar loopt het uit de hand, omdat de jeugd wil buitenkomen. Dat scenario moeten wij absoluut vermijden, daarom is toekomstperspectief zo nodig. De evenementensector is aan het bloeden, terwijl België bekendstaat om zijn kwaliteitsvolle festivals. Als straks de leveranciers failliet gaan die de kwaliteit van onze evenementen garanderen, dan wordt ook de toekomst onzeker.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234