Maandag 25/05/2020

Film Fest Gent

Een criminele James Bond (en 4 andere Film Fest Gent-tips)

Still uit 'Logan Lucky'.Beeld RV

Deze week is het Film Fest Gent. Daarom somt De Morgen de komende dagen elke dag vijf films op die u écht niet mag missen.

1. Logan Lucky

Juicht en jubelt, fans van de Amerikaanse indie-cinema! Vier jaar geleden viel op Film Fest Gent nog Behind the Candelabra te bekijken, de Liberace-biopic waarmee indie-darling Steven Soderbergh zijn cinema-pensioen aankondigde. 

Beeld RV

Gelukkig blijkt Soderbergh geen man van zijn woord: dit jaar is hij terug naar de bioscoop gekomen, met Logan Lucky onder de arm. Een opsomming van de cast – Channing Tatum! Daniel Craig! Adam Driver! – zou al voldoende moeten zijn om u te overtuigen, maar als dat niet genoeg is, hebben we nog twee woorden: Ocean’s Eleven. Want Soderbergh begeeft zich in deze slimme, lichtvoetige heist movie immers op het vertrouwde terrein dat hij eerder met George Clooney, Matt Damon en Brad Pitt verkende. 

Verwacht u aan een meticuleus geplande overval, een swingende beeldvoering en een cast die zichzelf rot amuseert. Welkom terug, Steven Soderbergh! 

Nog op 13, 15 en 17 oktober op Film Fest Gent. Tickets kunt u hier kopen.

2. Ours Is a Country of Words

Het briljante Insyriated mocht op de openingsavond de politieke toon van het 44ste Film Fest Gent zetten, en Ours Is a Country of Words heeft geluisterd. De afstudeerfilm van KASK-alumnus Mathijs Poppe zoomt immers ook in op het turbulente Midden-Oosten: niet op het door een burgeroorlog geplaagde Syrië, maar wel op buurland Libanon. 

Beeld RV

In nog geen drie kwartier neemt Poppe je mee op een semi-documentaire trip door de straten van een Libanees vluchtelingenkamp, waar geëmigreerde Palestijnen op een niet nader bepaald moment in de toekomst dromen van een terugkeer naar hun thuisland, dat ze zich inbeelden als een gebied met groene heuvels, vol rust en vrij van vervolging. 

Gegrond in een pijnlijke werkelijkheid, maar hopend op een vreugdevolle toekomst: dat is de interessante balans waaraan Poppe zich waagt. 

Nog op 14, 15 en 19 oktober op Film Fest Gent. Tickets kunt u hier kopen.

3. Final Portrait

U zag Oscarwinnaar Stanley Tucci acteren in Spotlight, The Hunger Games en – helaas – de Transformers-franchise. Maar wist u dat de man ook regisseerde? 

Beeld RV

Het speelse Final Portrait is al zijn vijfde langspeelfilm, en daarin drukt hij zijn fascinatie uit voor de Zwitserse beeldhouwer en schilder Alberto Giacometti. De film brengt op lichtvoetige wijze de creatie van zijn laatste schilderij in beeld, maar vertelt daarmee heel veel over het creatieve proces in het algemeen. 

Giacometti (Geoffrey Rush) probeert een Amerikaanse schrijver (Armie Hammer, die op Film Fest Gent ook te zien is in Call Me By Your Name) te portretteren, maar komt nooit tot een bevredigend resultaat. De camera verlaat zelden zijn rommelige Parijse atelier, en toch voelt de film nooit aan als gefilmd theater – met dank aan de heerlijk verwarde vertolking van Rush. 

Op 12, 14 en 15/10. Tickets kunt u hier kopen.

4. Acht Stunden sind kein Tag (Eight Hours are Not a Day)

U kent de Duitse cineast Rainer Werner Fassbinder allicht van Berlin Alexanderplatz. Hoewel de man vooral geprezen werd door ingewijden en liefhebbers van cultfilms, leverde hij een onwaarschijnlijk palmares af, met 42 films, een televisieserie van 38 delen en vier korte films.

Beeld RV

Minder bekend in zijn oeuvre is de minireeks Acht Stunden sind kein Tag. Eigenlijk is de tv-serie een uit de hand gelopen film-cyclus in vijf delen, die elk tussen de 90 en 100 minuten duren.

Fassbinder maakte het huzarenstukje begin jaren 1970, eveneens de periode waarin de vertelling zich afspeelt. Alles draait om de dagelijkse problemen van de Krügers, een Duitse arbeidersfamilie. Voor tv-zender WDR was het zelfs een specifieke opdracht, om de 'working class' in een realistische reeks af te beelden.

Het resultaat werd zopas integraal - 660 minuten! - gerestaureerd. Tijdens de marathon op zondag komt ook Fassbinders monteur en Film Fest Gent-jurylid Juliane Lorenz meekijken.

Op 15/10 (van 10u tot 21u). Tickets kunt u hier kopen.

5. Rabot

Iedereen die nu en dan door de Arteveldestad passeert, kent de imposante woontorens van de Rabotwijk. Documentairemaker Christina Vanderkerckhove gunt Film Fest Gent-gangers nu ook een blik achter die grijze muren. En wat je daar ziet, is niet mooi. 

Beeld RV

De bewoners die Vandekerckhove een jaar lang volgde, zitten stuk voor stuk gevangen in de vicieuze cirkel die kansarmoede heet. Rabot brengt hun kleine, intieme verhalen op een hypergestileerde manier in beeld. Objectief, maar wel empathisch. 

De camera oordeelt niet, en schoont de diep snijdende lelijkheid ook niet op: naast medeleven en een onophoudelijke strijd tegen ellendige omstandigheden, zijn welig tierend racisme, vernietigende drugsverslavingen en een miserabele afhankelijkheid de centrale ingrediënten van de grijze kamers waarin Vandekerckhove postvatte. 

Een pijnlijk eerlijk portret van de Gentse onderbuik is het resultaat. 

Nog op 13 en 17 oktober op Film Fest Gent. Tickets kunt u hier kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234