Vrijdag 09/12/2022

InterviewBoeken

‘Een boek moet blijven plakken in je geest’: de boekenkast van Tülin Erkan

Tülin Erkan: 'Er zijn periodes waarin ik boekhandels systematisch mijd, zodat ik niet te veel extra aankoop' Beeld © Stefaan Temmerman
Tülin Erkan: 'Er zijn periodes waarin ik boekhandels systematisch mijd, zodat ik niet te veel extra aankoop'Beeld © Stefaan Temmerman

Dirk Leyman en Stefaan Temmerman portretteren een fervente lezer tussen zijn boeken. Deze week: schrijver en copywriter Tülin Erkan in Borgerhout. Met haar debuut Honingeter is ze genomineerd voor de Boekenbon Literatuurprijs.

Dirk Leyman

“Ik hou ervan om mijn boekenkast te cureren, het overzicht te behouden. Wat houd ik bij? Wat doe ik weg? Boeken mogen me niet overrompelen. Zoals je ziet is mijn bibliotheek niet al te uitgebreid. Ook omdat ik weinig sentimenteel omga met het fenomeen ‘bezit’. Ik leen met plezier boeken uit, weet soms helemaal niet meer bij wie ze zich bevinden. Boeken mogen nomadisch zijn. (lacht) Een boek moet voor mij vooral blijven plakken in je geest, dat is het allerbelangrijkste. Ik fotografeer ook vaak zinnen en ­fragmenten uit romans die me bijblijven, als geheugensteun.

“Ik werk tegenwoordig ook in de bibliotheek van Kapellen en dat is tegelijk de hemel en de hel. Er is daar zoveel beschikbaar, maar wat moet je in godsnaam uit die overvloed kiezen? Wandelend door de rekken overvalt me soms enige moedeloosheid. Voordeel is dat ik tegenwoordig minder boeken koop en vaker ga lenen. Er zijn ook periodes waarin ik boekhandels systematisch mijd, zodat ik niet te veel extra aankoop. Ja, ik ben soms streng voor mezelf.

“Mijn boekenkast omvat zowel kookboeken als Franse literatuur én vooral veel Angelsaksische romans, van Ben Lerner en Daisy Johnson tot Rachel Cusk, Deborah Levy en Ali Smith, wier Seizoenen-vierluik ik machtig vind. Ook Ocean Vuong en zijn poëziebundel Time is a ­Mother heb ik momenteel hoog zitten. Soms herlees ik ook een klassieker: The Catcher in The Rye van J.D. Salinger of De ­ondraaglijke lichtheid van het ­bestaan van Milan Kundera. Dat zorgt vaak voor een schokje. Omdat je merkt hoe vergankelijk een boekenkast kan zijn, hoe je zelf bent veranderd na zoveel jaar.

“Hoewel ik dus niet pietepeuterig doe over mijn boekenbezit, ben ik af en toe ook fetisjistisch. Ik heb nogal een zwak voor het fin de siècle: uit mijn studie Frans draag ik edities mee van Joris-Karl Huysmans (À rebours) en Charles Baudelaire (Les fleurs du mal). Van mijn oma kreeg ik heel mooie, met grafiek gelardeerde Jules Verne-uitgaven. Die koester ik als een goudschat. Mijn vriend Ignace is kunstenaar en heeft nogal wat fragiele artist’s publications. Die lenen wij natuurlijk niet uit, hè.

“Lezen is voor mij erg stemmingsgebonden. Mijn voorkeursplek is de trein, omdat ik weet dat ik amper gestoord kan worden en voor even onbereikbaar lijk. Je vertoeft in een behaaglijke bubbel, afgesloten van de tijd. Wanneer ik lees, moet alle ruis en afleiding weggefilterd zijn. Misschien heb ik wel een geluidsisolatiecel nodig om te lezen en te schrijven? Zelfs het licht moet goed zitten. In de namiddag valt het zonlicht hier thuis perfect op mijn lees­zetel, terwijl de kat tegen me aanschurkt. Terwijl ik me nestel, weet ik dat er zich mooie leesuren uitspreiden.

“Dezer dagen verdiep ik me in de kandidaten voor de Boekenbon Literatuurprijs, waar ik zelf tot mijn verrassing op de longlist prijk. Veel van de geselecteerde boeken kende ik niet, moet ik eerlijk toegeven. Nu ben ik bezig met Auke Hulsts De Mitsukoshi Troostbaby Company, en dat bevalt me. Maar binnenkort, als ik voortwerk aan mijn tweede boek, ga ik drastisch minder lezen. Als ik schrijf, leidt lezen me te veel af. Ik ben doodsbang dat ik mijn eigen toon kwijtraak.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234