Donderdag 20/01/2022

Review

Eels - 'Wonderful, Glorious' ****

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Mark Everett heeft zich even koest gehouden, maar de drie jaar stilte werden goed besteed, en met 'Wonderful, Glorious' keert hij terug op een manier die de reputatie van de band eer aandoet.

Bart Steenhaut

Tom Waits, een fan van het eerste uur, liet zich onlangs ontvallen dat hij nog steeds halsreikend uitkijkt naar het moment dat eels een nieuwe plaat uitbrengt. Het was even wachten, maar de kans dat ook deze tiende plaat in de smaak zal vallen, is niet denkbeelding. Al was het maar omdat openingsnummer 'Bombs Away' meteen datzelfde organische geluid laat horen, diezelfde onheilspellende sfeer ook, die veel van Waits' eigen recente werk kenmerkt. "I've had enough of being complacent", bromt Everett met vervormde stem door zijn megafoon, en de donkere, zelfs wat legubere toon van de muziek beklemtoont die stelling.

Eels is een van die popbands die met de jaren een geheel eigen sound heeft ontwikkeld, een die bovendien blijft evolueren. 'Wonderful, Glorious' bevat alle kenmerken die je van een eels-plaat verwacht: schromeloos openhartige teksten, sterke melodieën en avontuurlijke arrangementen. 'Kinda Fuzzy' klinkt precies zoals de titel van het nummer suggereert: wat rafelig aan de naden, maar wel dynamisch en spontaan. Everett excelleerde altijd al in gevoelige ballads, en 'Accident Prone' kan zich meten met zijn beste werk: het muzikale kader wordt tot spartaanse proporties uitgebeend, en zelf mijmert hij over een toevallige ontmoeting met een verloren geliefde. Ook het vertederende 'On the Ropes' - zo rauw gezongen dat het haast lijkt of de zanger een ouwe tachtiger is die veel oorlogen heeft verloren - raakt je midscheeps in het hart. "Knocked out, but I'm on the ropes", klinkt het halfhartig. Een vrolijke frans zal Everett nooit worden.

'Peach Bottom', met wild mokerende drums, drijft het tempo op, alsof de groep op deze tiende plaat een roundup wil maken van alles wat geweest is. Een best of met uitsluitend nieuwe nummers, haast. Daardoor dringt zich soms een déjà entendu-gevoel op, maar dat is geen ramp zolang de songs zo'n hoog niveau aanhouden. Op dat vlak scoort de titeltrack waarmee de plaat wordt afgerond misschien nog het best: een tongue-in-cheek popnummer waarbij de geest van de Beach Boys door elke noot schemert, compleet met gekke achtergrondkoortjes die onderstrepen dat de somberman die Everett is, bij momenten toch verrassend lichtvoetig uit de hoek kan komen.

Wie zijn (nog steeds van harte aanbevolen) autobiografie 'Things The Grandchildren Should Know' gelezen heeft, weet dat de man een bewogen, tumultueus leven achter de rug heeft. En dat blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie. Maar als hij met 'Wonderful, Glorious' één ding bewijst, dan is het wel dat zelfs de grootste tegenslag hem er niet onder heeft gekregen. Een plaat om draaibeurt per draaibeurt wat meer verliefd op te worden. Een plaat met een titel die op de duur ook een waardeoordeel wordt.

Eels treedt op 10 en 11 april op in het Koninklijk Circus, Brussel (uitverkocht).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234