Maandag 29/11/2021

Eels in uitverkocht Koninklijk Circus: De tongkus van een clown

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Twee jaar geleden tekende Eels in de Marquee van Rock Werchter voor één van de allerbeste optredens uit de recente geschiedenis van het festival. De verwachtingen voor het optreden in het Koninklijk Circus waren bijgevolg zo hoog gespannen dat er prompt nog een tweede concert kon worden toegevoegd, dat eveneens ogenblikkelijk uitverkocht. Woensdagavond was het eindelijk zover.

Taart. Slingers. Confetti. Ballonen. Knuffels. En een tongkus van een clown. Dat alles viel Mark Everett te beurt toen de rest van de groep het halverwege de set plots tijd vond om zijn vijftigste verjaardag te vieren. Het was het moment waarop zowat de hele zaal zat te wachten, want fans van Eels koesteren doorgaans meer dan zomaar een latente liefde voor de band. Op twintig jaar is de groep uitgegroeid tot één van de populairste indie-acts van haar generatie.

Eén van de meest productieve, ook, want Eels bracht zopas met 'Wonderful, Glorious' al haar elfde cd uit, en dan rekenen we het handjevol liveplaten, solo-uitstapjes, soundtracks en de uitstekende b-kantjes compilatie 'Useless Trinkets' nog niet eens mee. Tussendoor schreef Everett bovendien ook 'Things The Grandchildren Should Know', een autobiografie die inmiddels tot een classic in het genre is uitgegroeid. Everett schrijft songs waarin dood, mentale aftakeling, eenzaamheid en onbeantwoorde liefdes centraal staan, maar live komt de groep doorgaans iets lichtvoetiger uit de hoek. Het vijftal -stuk voor stuk in Adidas-trainingspakken en met een zonnenbril op de neus- stapte druppelsgewijs het podium op, en zette met 'Bombs Away' meteen de bakens uit.

De groep speelde smeuïg (*** + 1/2), en met liefst drie gitaristen op een rij klonk het nummer een stuk rauwer dan op de plaat. Ook 'Kinda Fuzzy' - even direct als organisch- en 'Open My Present' -donker, bluesy- sloeg dezelfde toon aan. Met het van Fleetwood Mac geleende 'Oh Well' speelde de band zich helemaal los, en achteraan in de set werd zelfs 'Itchycoo Park'van The Small Faces naar het eigen evenbeeld geboetseerd. Best fraai, allemaal, maar de magie van Werchter bleef - niet onlogisch, wellicht- toch uit. Links en rechts haalde het spelplezier het al eens op het songmateriaal -'Go Knuckles' werkte beter als grap dan als song, en de banale boogie van 'Frizefighter' deed zowaar aan Status Quo denken- maar heel erg was dat niet.

Everett is op z'n best wanneer hij ingetogen ballads speelt, en die waren gelukkig talrijk. 'In My Dreams' was een eerste rustpunt, en 'On The Ropes' greep je in al zijn subtiliteit rechtstreeks naar de keel. De groeven in Everett's stem maakten nadien ook van het weemoedige 'The Turnaround' een hoogtepunt. Het strak aangespannen 'New Alphabet' hield het midden tussen dEUS en Jack White, en net op tijd herinnerde Eels ons eraan dat dit gezelschap ook pure popsongs op het repertoire heeft. Eerst met het vederlichte 'Wonderful, Glorious', nadien nog een keer middels de tot in de bisronde bewaarde mash-up van 'My Beloved Monster' en 'Mr. E's Beautiful Blues'.

In principe zouden er nog twee verlengingen volgen, maar helaas: in het Koninklijk Circus wordt een stricte curfew aangehouden, zodat de groep zich gedwongen voelde om de set ter elfder ure in te korten. Een geluk bij een ongeluk, want de resterende songs werden ingeruild voor 'That Look You Give That Guy', misschien wel Everett's meest ontroerende nummer, en ook nu goed voor een flinke krop in de keel. Een prachige apotheose van een goed concert. Soms briljant, soms slordig en niet altijd even to the point. Maar geen moment vervelend."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234