Maandag 28/09/2020

Muziek

Eefje de Visser nam concertfilm op in haar woonkamer: ‘Ik heb me rot zitten stressen’

Setfoto 'Bitterzoet', de concertfilm van Eefje de VisserBeeld Illias Teirlinck

Wat extatische fans moesten zijn, werden salonsupporters. Eefje de Visser vulde de leegte met een concertfilm, opgenomen in haar fotogenieke woonkamer. In OLT Rivierenhof werd de film ingeleid met een zeldzaam soloconcert.

Het voelt alsof ze aan het tijdreizen is, grinnikt Eefje de Visser in de backstage van OLT Rivierenhof. Naar een decennium geleden, toen ze nog niet de vaandeldrager van de Nederlandstalige pop was. “Ik speel solo, en dat heb ik al heel lang niet meer gedaan. Ik doe dat eigenlijk ook niet zo graag”, bekent ze, “maar ik snap dat het in deze situatie een oplossing is.”

De Visser komt net van het podium. Voor het eerst in maanden heeft ze gesoundcheckt voor een concert dat geen quarantainesessie, benefietshow of tv-optreden is. “Wanneer was dat voor het laatst? Ik herinner het mij zelfs niet meer.” Eefje de Vissers ogen staan op kamerbreed grijzen. Ze heeft een natuurlijke blos op de wangen, dezelfde warme gloed waarmee haar muziek gemaquilleerd is.

Ze straalt, hoewel haar een boerenjaar ontnomen is. Eefje de Visser en haar band hadden een week na het begin van de ellende in een uitverkochte Ancienne Belgique moeten spelen. In Amsterdam wachtte een volle Paradiso. De Nederlandse is echter niet bij de pakken blijven zitten. “Ik droom al m’n hele leven van een concertfilm. Ik dacht bij mezelf: als het een rampjaar wordt, ga ik die gewoon maken.”

Beeld © Stefaan Temmerman

Bitterzoet, de film, ging symbolisch in première op de dag dat Eefje de Visser in andere omstandigheden op Rock Werchter had moeten spelen. Ze heeft de film in de eerste plaats gemaakt om inkomsten te genereren om haar band en crewleden te kunnen betalen. “Hanne (Valckenaers, manager, ELV.) en ik voelden ons verantwoordelijk voor het wegvallen van hun inkomsten. We hebben hen een volle kalender beloofd, en die is leeggehaald.”

Wie Bitterzoet kocht, kreeg een link toegestuurd om de film thuis te bekijken. Hij was ook te zien in de Nederlandse concertzalen en enkele Belgische cinema’s. “De meeste concertfilms worden op een podium opgenomen, terwijl ik fan ben van zowel Stop Making Sense van Talking Heads – eerder een conceptuele film – als van Radioheads From the Basement, wat eigenlijk een opname in een repetitieruimte is. Ik hou van eenvoud, maar ook van showelementen.”

Het is ook daar waar Bitterzoet zich situeert. De Visser en haar bandleden stelden zich op in de woonruimte in Gent waar ook de gelijknamige plaat is geschreven en ingeblikt. Het woord ‘concertfilm’ dekt de lading. Ze heeft een manier gevonden om een bejubeld album te reïncarneren in een gestileerd hebbeding. Het is een concertregistratie die de pijn allesbehalve verzacht, wel integendeel. Als Bitterzoet een les wil leren, dan wel dat Eefje de Visser thuishoort op een podium.

Dvd

Bitterzoet is de vereeuwiging van een viersterrenconcert. In OLT Rivierenhof – 350 bezoekers, exclusief paraplu’s – bleek de concertfilm bestand tegen weer en wind. Na elke song nam het applaus toe in volume. Al komt het in de verste verte niet in de buurt van een dampende festivaltent. “Applaus is fantastisch, maar wat voor een publiek spelen vooral speciaal maakt, is dat de muziek tot leven komt. Er zijn momenten dat ik tijdens een concert opkijk en denk: yeah man, dit is waarvoor ik het doe”, aldus Eefje de Visser.

Het was enigszins een raar idee om haar eerst een soloshow te zien spelen om vervolgens naar een film te kijken die toont wat corona de groep en het publiek heeft ontnomen. De Visser is er weliswaar in geslaagd origineel te zijn in tijden van livestreamfestivals en anderhalvemeterevenementen. “Dit project is uit nood geboren, maar het was vooral een kans om een waardevol product te maken”, zegt ze, hoewel ze zich “rot heeft zitten stressen”. Het moest méér zijn dan een liefdadigheidsproject.

Eefje de Visser in OLT Rivierenhof.Beeld © Stefaan Temmerman

Het is evenzeer een poging om de houdbaarheidsdatum te verlengen van De Vissers succesvolste plaat tot dusver. Hoewel ze zondag haar voorlopig enige show met band speelt in de zomerbar van Rock Werchter, blijft het de realiteit dat de opstap van bekend naar nog bekender niet voor nu is. “Ik pieker daar soms over, ja, maar tot nu toe heb ik het altijd kunnen relativeren. Ik heb de laatste jaren belangrijke beslissingen genomen. Ik ben van management veranderd, tekende bij een groot label en heb een nieuwe band samengesteld. Ik ben 34 en mijn vierde plaat is begin dit jaar uitgekomen. Alles zou nu in zijn plooi vallen.”

“Ik besef wel dat ik geluk heb op een bepaalde manier”, sust ze meteen. “Ik heb door de jaren heen een carrière opgebouwd waarop ik kan teren, en ik heb mijn plaat nog in normale omstandigheden kunnen uitbrengen. Er zijn andere artiesten die dat geluk niet hebben. Ik kan mij in heel veel druk maken, maar hier lig ik niet wakker van. We zijn er allemaal het slachtoffer van. Je moet het aanvaarden.”

Eefje de Visser blijft strijdvaardig. Vanaf januari 2021 hoopt ze dat het terug kan, optreden in pre-corona-omstandigheden. En misschien vallen er nog wel zomeroptredens uit de bus. In de tussentijd gaat de Nederlandse nadenken over hoe de concertfilm later nog verspreid kan worden. “Doe je dat nog, een dvd persen?”, grijnst ze. “Er liggen verschillende scenario’s op tafel, maar dan kan ik nog niets over kwijt. Hopelijk is de film binnen 5 jaar meer dan een herinnering aan deze tijden.”

Eefje de Visser speelt op zondag 12 juli in de zomerbar van Rock Werchter. De Morgen geeft gratis tickets weg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234