Zondag 05/12/2021

Muziekrecensie

Eefje De Visser in duet met Mauro en Tourist op Radio 1-sessie: innige mystiek vol emotie

Eefje de Visser op de tweede avond van de Radio 1-sessies met Mauro en Tourist Le MC.  Beeld Alex Vanhee
Eefje de Visser op de tweede avond van de Radio 1-sessies met Mauro en Tourist Le MC.Beeld Alex Vanhee

Geen muziek die beter bij een druilerige herfstavond past dan Eefje De Visser. Haar ijle betoverende stem klinkt als een haardvuur waar bij het aangenaam vertoeven is. Die warme haard lag gisteravond in zaal Trix in Borgerhout. De Nederlandse zangeres nodigde onder meer Mauro, Robbing Millions en Tourist LeMC uit voor haar Radio 1-sessie.

Wat de magie blijft van de Radio 1-sessies? De onverwachte kruisbestuivingen die er telkens plaats vinden. Ook gisteren in Trix. Nooit hoorden we 'Horizon' en 'Deze Nacht' van Tourist LeMC zo breekbaar als hier. Kwam het door die vrouwenstem, of omdat Johannes Faes zijn frasering aan het klankpatroon van Eefje aanpaste? Hoe dan ook, hun duet werkte wonderwel.

Eefje De Visser is in Nederland een heus fenomeen. Zeven jaar geleden won ze er de Grote Prijs, de Rock Rally bij onze noorderburen. Sinds haar tweede plaat Het Is vindt Eefje ook haar weg in Vlaanderen. Met haar jongste boreling Nachtlicht, die begin dit jaar uit kwam, bewijst ze dat ze muzikaal blijft groeien. Een mooie keuze dus, om deze singer-songwriter centraal te zetten op een Radio 1-sessie. Eefje stond strak in een zwart maatpak en 'Wacht' dreef op zompige bas en haar mystieke engelenstem. Wat ze allemaal zong weten we nog altijd niet, maar daar draait het niet om. In 'Mee' werden tal van lagen toegevoegd en dompelden de toetsen je onder in een bad vol zoetigheid. 'Staan' zweefde dan weer vierstemmig over de daken van Antwerpen, op zoek naar de goede lieve sint.

Nooit klonk Tourist LeMC's 'Horizon' zo breekbaar als gisteravond op de Radio 1-sessie met Eefje de Visser.

Nooit klonk Tourist LeMC's 'Horizon' zo breekbaar als gisteravond op de Radio 1-sessie met Eefje de Visser. Photo: Alex VanheeBeeld Alex Vanhee

Eefjes eerste gast was het onbekende Wwwater, een duo op drum(computer) en bas, vervormde beats en zang. Ze deden denken aan de Pet Shop Boys met het nichtje van Coely vooraan. Donkere zangeres Charlotte, een Gentse met Caribische roots, verzorgt ook backing vocals bij Baloji en Arsenal. Haar stem deed alvast naar meer verlangen. Niet zo toetsenwizard Falco Benz. De instrumentale popriedels van deze Nederlander leken veeleer wachtmuziekjes. Te vrijblijvend voor het radiopubliek, dat een praatje begon te slaan of een vers pilsje ging halen.

Eefje de Visser op de tweede dag van de Radio 1-sessies.
 Beeld Alex Vanhee
Eefje de Visser op de tweede dag van de Radio 1-sessies.Beeld Alex Vanhee

Dan was Robbing Millions heel wat spannender. De jonge Brusselaars gebruikten slechts het halve podium in Trix, maar vulden moeiteloos de zaal. Hun vrolijke muziek deed aan Two Doors Cinema Club denken, en op '8 is the figure that I like the most' en 'In the no air' kwam Eefje het vijftal mooi vervoegen. De dansbenen kwamen helemaal los, maar Mauro deed die weer zwijgen. Hier stond alweer een heel andere reïncarnatie dan Maurits Pauwels. Mauro speelde solo zachte en verhalende laatavondblues in Trix, muziek waar je erg stil bij werd. Innig gebracht, warm ook en vol emotie. Pawlowski sloot zijn korte set af met 'Distant Life', een song die hij schreef voor de soundtrack van een film van Wim Vandekeybus. En waarbij hij aan het slot zelfs falsetto ging croonen als een herboren Jeff Buckley.

Na een volle Lotto Arena afgelopen weekend mocht Tourist LeMC de finale komen verzorgen, in zijn eigen Borgerhout. Zonder zijn Legionnaires leek de Antwerpse stadstroubadour aanvankelijk wat onwennig, maar (de straffe band rond) Eefje De Visser gaf een mooi kleurenpalet aan zijn songs. Een ontbolsterde Eefje sloot af met eigen materiaal. Het hypnotiserende 'Jong' ging over in 'Scheef', waarbij alle gastmuzikanten haar een laatste keer vervoegden. Tourist had een Antwerpse intro-rap geschreven, en Robbing Millions weefde er een Doors-gitaartje rond. Boeiend einde van een gesmaakte sessie.

Eefje de Visser en Mauro.  Beeld Alex Vanhee
Eefje de Visser en Mauro.Beeld Alex Vanhee

Eefje De Visser speelt op 15 december in de AB in Brussel. Ook vanavond en morgen zijn er nog Radio 1-sessies in Trix, met Het Zesde Metaal en Trixie Whitley. Die twee concerten zijn uitverkocht.