Vrijdag 22/11/2019

Review

Editors stellen nieuwe cd voor in Leuven: atmosferisch, bezwerend, maar niet de makkelijkste weg

Editors. Beeld Alex Vanhee

's Ochtends stonden ze al aan te schuiven om toch maar een kaartje te kunnen bemachtigen voor de superexclusieve clubshow die Editors gisterenavond naar Het Depot in Leuven zou brengen. Daar ging de immens populaire groep - later deze maand ook in een al ver vantevoren uitverkocht Paleis 12 - in avant-première haar nieuwe plaat voorstellen. De achthonderd kaartjes gingen uiteraard moeiteloos de deur uit.

De tijd dat Editors alleen in België een megaband was, behoort stilaan tot het verleden. Ook in het buitenland worden de zalen alsmaar groter, en de reacties op In Dream - de nieuwe, inmiddels vijfde cd - zijn haast unaniem positief. Natuurlijk: je hebt altijd een paar media die zeiken over het feit dat Editors intussen haar ziel heeft verkocht. Dat is de standaardprocedure voor iedere groep die meer dan twintig platen verkoopt, of - erger nog - een hit heeft gehad. Maar Editors, na het vertrek van gitarist Chris Urbanowicz uitgegroeid tot een vijftal, is altijd authentiek gebleven, en niemand in de band voelt voorlopig de behoefte om te faken.

Dat merk je ook aan In Dreams, de vijfde cd alweer, en niet meteen het soort plaat die je spontaan met een populaire act in verband brengt. Er staan nauwelijks voor de hand liggende singles op, en ondanks het feit dat er liefst drie gitaristen in de band zitten, wordt het klankbeeld overheerst door gitzwarte keyboards.

Dat merkte je in Het Depot meteen aan de atmosferische opener 'No Harm', een ingetogen nummer waar de synths op een onheilspellende manier de spanning opdreven, terwijl zanger Tom Smith er met zijn donkere baritonstem overheen zong. Gitarist Justin Lockey zat achter de piano, en zowel Elliott Williams als drummer Ed Lay dikten de song aan met nog meer extra toetsen. Het was een bezwerende song zonder echt refrein die aangaf dat Editors niet voor de gemakkelijkste weg had gekozen.

Editors. Beeld Alex Vanhee

Vreugde op het gezicht

De nieuwe plaat komt pas vandaag uit, maar met 'Sugar', 'Munich' en 'An End Has A Start' waren er zelfs in het begin van de set genoeg classics voorhanden om het publiek bij de les te houden. De groep zit nu in een positie dat er oudere hits uit de set moeten worden geschrapt om ruimte te scheppen voor nieuw werk, en dat bleek niet eens zo erg. 'Life is A Fear' - gebald, en wél behept met een moordrefrein - diende zich aan als een potentiële classic, en ook 'Salvation' bleef trots rechtop staan tussen het vertrouwde werk.

Akkoord: 'All The Kings' was een uitschuiver die live voorlopig niet kon overtuigen, en de set even langs een dip loodste. Daar stond - als laatste toegift - een wervelend 'Marching Orders' tegenover, een lang uitgesponnen sfeerstuk waar Tom Smith zich niet alleen als een charismatisch frontman mocht profileren (alsof daar nog iemand van overtuigd moest worden), maar ook als een van de beste zangers van zijn generatie. (Opnieuw: alsof daar nog iemand van overtuigd moest worden).

Tussendoor werd er ook gul uit het oudere werk gegraaid. Het jachtige 'The Racing Rats' deed de hartslag stijgen, en het door Smith solo akoestisch gespeelde 'Smokers Outside The Hospital Door' was van een haast ontroerende schoonheid. Idem voor 'No Sound But The Wind', dat op akoestische gitaar eigenlijk meer overtuigde dan in de bekende pianoversie. En dan was er uiteraard nog het door piepende keyboards aangedreven 'Papillon', een song zoals elke band er ooit één hoopt te schrijven.

Het publiek ging door het dak, en achteraf kon je de vreugde haast létterlijk van de gezichten aflezen. Voor het concert in Paleis 12 zijn alle kaartjes zoals gezegd al lang de deur uit. Maar volgende zomer staan er weer festivals op het programma. We moeten er geen tekeningetje bij maken, toch?

Editors. Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234