Dinsdag 04/10/2022

RecensieMuziek

‘EBM’ van Editors staat blijkbaar voor Enerverende Beuzelachtige Merde ★★☆☆☆

Editors - EBM Beeld rv
Editors - EBMBeeld rv

Pathos is een vereiste bij Editors. Passie natuurlijk ook. En daar blijft EBM helaas van verstoken. Zo’n ongelooflijke zonde, want de zevende langspeler van de Britse groep lijkt te staan voor een Enerverende Beuzelachtige Merde.

Gunter Van Assche

EBM is het eerste Editors-album met bandlid Benjamin John Power aan de knoppen. Die laatste werkte ook al mee op de zesde langspeler Violence uit 2018. Power is ook bekend als Blanck Mass, wat meteen de laatste twee letters in de plaattitel verklaart: een acroniem van Editors en Blanck Mass. Verder laat EBM zich natuurlijk ook lezen als Electronic Body Music. Editors mikt minder op de traanklieren, en méér op de heupen. Maar de band wérkt jammer genoeg ook op de heupen.

Er zou een sterke, emotionele lichamelijkheid in de plaat schuilen, zoals de groep beweert. “Een urgentie en een gevoel van paniek” zelfs. Helaas moet je die notie helemaal letterlijk nemen. Een waanzinnig onbehagen tekent deze langspeler. De tenen krommen, de maag krimpt. Over een van de songs zei frontman Tom Smith ook al: “Het gaat over hedonistisch escapisme, niet alleen van de wereld in het algemeen, maar ook van wat mensen van je denken.” Ook daar houdt hij de vinger pijnlijk aan de pols. Dit staat zonder meer wars van wat de mensen van Editors willen denken. Het is intussen tien jaar sinds het vertrek van gitarist Chris Urbanowicz, maar de groep lijkt lichtjaren verwijderd van de oorspronkelijke sound en de urgentie die ze ooit hadden. Editors is even een schaduw van zichzelf geworden: de songs klinken niet dansbaar, maar dreinerig. Niet opwindend, maar als een suffe schim.

Wat een onmogelijke zeiksong is ‘Silence’ bijvoorbeeld. Er klinkt geen spanning of stuwkracht. Zelf geloven ze dat de synths neigen naar Nitzer Ebb, Front 242 en D.A.F., maar vaker horen wij gewoon het meurende geluid van een groep die zoekende is. Niets mis mee. Waarlijk. Maar je hoeft die wanhopige zoekronde niet heus op een plaat te stansen. We geloven oprecht dat Editors nog minstens een handvol topplaten in de vingers heeft. Maar helaas zoeken ze die al even in de verkeerde hoek.