Vrijdag 29/05/2020

'Early Man': met voetbal wil Aardman voor open doel scoren

Aardmans 'Early Man'Beeld RV

Naar een Aardman-film kijken is altijd leuk. Die door en door Britse humor van Wallace & Gromit of Chicken Run zit ook heerlijk verweven in hun nieuwste stop-motion: Early Man. Maar dat de film per se over prehistorisch voetbal moest gaan, is wat bij de wilde haren getrokken.

In Early Man botst een stam oermannen op het Bronzen Tijdperk. Ze leiden een vreedzaam bestaan in een prachtige vallei, waar hun dagtaak bestaat uit het jagen op konijnen. Dug (Eddie Redmayne) is veruit de slimste van de bende, en probeert Chief Bobnar (Timothy Spall) te overhalen om het wat grootser te zien. Om niet langer op kleine diertjes te jagen, maar hun speren te richten op de mammoets, meteen genoeg eten voor iedereen.

Maar, “
the age of stone is over”. Hun rustige leventje wordt verstoord door tiran Lord Nooth (Tom Hiddleston). Die heeft brons geroken, en wil het volkje verdrijven uit hun oase van rust. Dug en sidekick-everzwijn Hognob (regisseur Nick Park zelf) trekken erop uit om het tij te doen keren, en stoten zo op het grootse volksspel van de nieuwe tijd: het voetbal.

Girl power

Dat voetbal bij momenten een prehistorisch spelletje is, is een persoonlijke overtuiging. Maar dat een potje voetbal de holbewoners hun teergeliefde vallei kan doen terugwinnen, is bij momenten wat hij de wilde haren getrokken. Zeker wanneer de kansloze ploeg hulp moet zoeken bij wannabe-voetbalmeisje Goona (Maisie Williams). Natuurlijk hebben wij niets tegen girl power in animatiefilms. Maar het is moeilijk te geloven dat de sportwereld 30 eeuwen geleden wél geëmancipeerd was.

Met dat voetbalgebeuren lijkt Aardman voor open doel te willen scoren. Maar gelukkig doet dat thema geen afbreuk aan de sterktes van de studio. De stop-motion-animatie wordt bij momenten uitgebreid met computer graphic, maar houdt de film in wezen puur. Hun personages-van-klei blijven traditioneel eenvoudig, en dat werkt nog steeds. Maar ook de details zijn weer prachtig. Van minikrokodillen die als wasknijpers dienen tot de blinkende machinerie van de Bronzen Stad.

Aardmans 'Early Man'.Beeld RV

En ook de humor blijft een basisingrediënt. De door en door Britse grappen volgen elkaar in sneltempo op, maar ook de onvervalste slapstick in stop motion weet anno 2018 nog altijd te boeien. Vooral daardoor blijft Early Man overeind als familiefilm met grappen waar jong en oud samen om kunnen lachen. En zo worden ze niet vaak meer gemaakt.

Vanaf 7/2 in de zalen.