Zondag 21/07/2019

Jazz Middelheim

Duke, Miles en Toots doen Mickey Mouse: beluister de mooiste jazzversies van Disneynummers

Jazz Loves Disney brengt Disneyliedjes in een jazzjasje op Jazz Middelheim. Beeld RV

Jazz Middelheim steekt komende zaterdag de mooiste Disneyliedjes in een jazzy jasje. Want Jazz Loves Disney. En ter voorbereiding van dat themaconcert zaterdagavond, maakten wij alvast deze playlist. Met daarin de verrassendste jazzversies van Disneyklassiekers. 

Dat Walt Disney van jazz hield, was al duidelijk in het bioscoopdebuut van Mickey Mouse in 1928. In Steamboat Willy stond de vandaag bijna 90-jarige tekenfilmmuis aan het roer van een stoomboot, terwijl hij een vrolijk ragtime-jazzdeuntje floot. En ook klassiekers als 101 Dalmatians (1961), The Jungle Book (1967) of The Aristocats (1970) hebben een duidelijk op jazz geïnspireerde soundtrack.

Maar ook het omgekeerde is waar: de jazz wereld houdt van Disney. In 1961 - net na zijn meesterwerk Kind of Blue - bracht Miles Davis het album Someday My Prince Will Come uit. De titeltrack werd 24 jaar eerder al geschreven, voor Disney’s eerste langspeelfilm: Snow White and the Seven Dwarfs.

De opnames van de plaat waren al halfweg, toen tenorsaxofonist John Coltrane de studio binnenwandelde en dan maar een nummer meespeelde. De partituur van ‘Someday My Prince Will Come’ had hij nooit eerder gezien. Volgens de overlevering scande hij de akkoorden op het blad, en speelde hij vervolgens een solo met zulke tonale complexiteiten zoals alleen Coltrane dat kon. En dat dwong Davis dan weer tot een nog grotere intensiteit. Hun wisselwerking maakte van een simpel tekenfilmliedje een échte jazz standard, dat werd opgenomen door kleppers als Chet Baker, Herbie Hancock, Oscar Peterson, Keith Jarrett en onze Toots Thielemans.

Dave Digs Disney 

Toch was het niet Davis die het nummer in de jazz introduceerde. Onder meer jazzpianist Dave Brubeck pikte het al op, voor zijn album Dave Digs Disney uit 1957.

In de liner notes beschrijft producer George Avakian hoe de conceptplaat tot stand kwam. Op een dag belde Brubeck hem op vanuit een telefooncel in Disneyland, Californië. “Ik besef dat we al verschillende nummers van Walt Disney-films hebben gespeeld”, zei hij. Waarop Avakian: “Laten we iets maken als: 'Jazz Goes to Disneyland'.” Het resultaat was een populaire plaat met acht jazzinterpretaties van liedjes uit tekenfilms, van Alice in Wonderland over Pinocchio tot Sneeuwwitje.

In 1965 nam Duke Ellington de soundtrack van Mary Poppins onder handen, waarvoor hij een dozijn nummers uit de speelfilm herwerkte. En niet veel later gaf Walt Disney persoonlijk de opdracht aan Louis Armstrong voor een uniek album op zijn in-house platenlabel: Disney Songs the Satchmo Way.

Disney is de jazz blijven inspireren. En dat wordt dit weekend gevierd tijdens Jazz Middelheim, met het programma Jazz Loves Disney van het Franse combo The Amazing Keystone Big Band. Voor Verve Records namen zij al twee platen op met daarop de mooiste Disneyklassiekers in een jazzy jasje. En daarvoor kregen ze al de hulp van beroemde, hedendaagse vocalisten als Jamie Cullum, Gregory Porter of Melody Gardot. Maar ook onze Selah Sue. Samen met The Amazing Keystone Big Band, en andere gasten als Ben l'Oncle Soul, Hugh Coltman, China Moses en Myles Sanko is zij zaterdag te gast op Jazz Middelheim. 

11/8 in in Park Den Brandt (Antwerpen). jazzmiddelheim.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden