Zaterdag 25/01/2020

Boeken

Duistere sprookjesprenten voor jonge dagdromers

Beeld Sassafras De Bruyn

"Ik was een stil kind. Dus begon ik te tekenen om mij uit te drukken." In haar eerste boek vertelt tekenares Sassafras De Bruyn (24) over Cleo, een meisje dat fantaseert over een wereld waar ze zeemonsters verslaat. Voor dagdromers vanaf vijf jaar.

Op haar Tumblr omschrijft Sassafras De Bruyn zichzelf als een beeldmaker in de ruime zin: "Het is een vuur dat me nooit loslaat. Tekenen, schilderen, zoeken, plakken, wegkrassen, schrijven, bijtekenen, uitgommen, bevriezen: beelden ontstaan organisch en zijn een weefsel van nuances en associaties. Sferen en gemoedstoestanden, herinnering, tijd en onbestemdheid zijn terugkerende elementen in mijn werk."

Ik ontmoet de beeldmaker in haar huisje bij Portus Ganda, Gent. Haar handen zijn besmeurd met blauwe inkt. Ecoline, zegt ze, restjes van de tekenles die ze vanochtend in een basisschool in Zaffelare gaf.

Op een kast in de woonkamer staat een exemplaar van 'Cleo', De Bruyns eerste kinderboek dat zopas is verschenen bij uitgeverij Clavis. De cover toont een blond meisje dat trots op de boeg van een sloep staat. Binnenin ontdekt de lezer het verhaal van Cleo, een meisje dat zich altijd moet haasten, naar de bus, naar school, en dan maar op zoek gaat naar een andere plek. Een plek waar ze zeemonsters verslaat en waar de wolken naar slagroom smaken.

De prenten hebben warme, donkere kleuren. Er vliegen opvallend veel vogels voorbij. Ook zijn er monsters, met scherpe vormen en grote tanden.

De Bruyn zegt dat er tegenwoordig veel lelijke, oppervlakkige kinderboeken op de markt komen. Niet dat ze kwaad wil spreken over andere illustratoren, uiteraard niet, maar er bestaan toch nog andere stijlen dan die van Studio 100?

Als kind was ze verzot op prentenboeken. Uren en uren las moeder ze voor. Vooral de duistere verhalen bleven hangen, de magische prenten met een luguber kantje. De enge boekjes vond ze veruit de boeiendste, zegt ze. Als je een onbehaaglijk gevoel kreeg, vergat je het verhaal nooit meer.

Ook 'Cleo' mocht dus niet flauw zijn. Nee, lacht De Bruyn, het is geen Tiny-boek geworden.

"Een ontroerend en sfeervol verhaal over een meisje dat helemaal niet zo alleen is als ze altijd dacht", staat op de achterflap. "Voor dagdromers vanaf 5 jaar."

De Bruyn heeft al vaak de vraag gekregen in hoeverre zij op Cleo lijkt, zegt ze. Heel veel, eigenlijk. Ook zij is een dagdromer. "O ja." Ook zij fantaseerde over een andere plek.

"Ik was een stil kind. Ik kroop liever weg in verhalen of in mijn fantasie dan met andere kinderen te spelen. Er kwamen altijd veel impulsen op me af. Ik was nogal gevoelig, het werd me snel te veel. In een bepaalde periode kwam ik elke dag met buikpijn terug van school, puur van de stress. Dus begon ik maar te tekenen om mij uit te drukken en mijn angsten te overwinnen. Heel veel kinderen zullen zich dus in het verhaal van Cleo kunnen herkennen, denk ik. En wie weet helpt het ook voor hun ouders."

Beeld Sassafras De bruyn

"Flou is interessant"

De Bruyn groeide op in Bever, een dorpje tussen Geraardsbergen en Enghien. In het zesde leerjaar was het onderwerp van een spreekbeurt: 'Wat wil je later worden?' Tekenaar, vertelde De Bruyn, al wist ze helemaal niet hoe dat in zijn werk zou moeten gaan. Ze wist dat ze elke dag wou tekenen. Dat was alles. En dat was voldoende.

Ze studeerde Grieks-Latijn en werd op haar zeventiende geselecteerd voor de finale van een internationale vertaalwedstrijd van teksten van Cicero. Weinig meisjes dromen over Romeinse redenaars. Datzelfde jaar won ze de Junior Journalistenwedstrijd van het Davidsfonds, met een verhaal over een eenzame setbouwer. "Vaak zit er iets droevigs in mijn werk. Per ongeluk eigenlijk, ik merk het meestal pas achteraf. Er sluipt blijkbaar altijd melancholie in. Mijn tekeningen kunnen soms wel grappig zijn, maar tegelijk blijft er een basistoon van treurnis aanwezig. Het is niet zo dat ik diep ongelukkig ben, maar ik vind het een mooie combinatie: humor, vrolijkheid en dan toch een duistere laag eronder."

Na een opleiding illustratieve vormgeving aan Sint-Lucas Antwerpen kon De Bruyn bij Kopergietery aan de slag, het Gentse kinder- en jeugdtheater. Ze ontwerpt er affiches en brochures.

Sassafras De Bruyn: "Ik vind het een mooie combinatie: humor, vrolijkheid en dan toch een duistere laag eronder." Beeld Johan Martens

Oude foto's inspireren haar daarbij. Net als het werk van de Nederlandse kunstenaar Ossip of de tekeningen van Michael Borremans, toevallig ook van Geraardsbergen afkomstig. Vooral de vaagheid in zijn werk vindt De Bruyn mooi. De dubbelzinnigheid, de fascinatie voor de zogenaamde 'tussentijd'. "Het moet allemaal niet te helder zijn. Het mag best flou zijn. Onduidelijkheid vind ik veel interessanter."

De Bruyn is eindelijk op een punt gekomen dat ze voldoende werk heeft, zegt ze. Ze moet zelfs opdrachten weigeren. Ze is vooral druk bezig met een tweede en zelfs al een derde kinderboek, die in augustus en in het najaar moeten verschijnen. Ze tekent sneller en het verhaal vloeit vlotter uit haar potlood dan bij 'Cleo'. Ditmaal werkt ze samen met de Nederlandse auteur Pimm van Hest, dat helpt ook. Hij schreef het manuscript, zij maakt de tekeningen.

Daarnaast werkt De Bruyn in een schoenenwinkel in Geraardsbergen. Achttien uur per week. Op de trein van en naar Geraardsbergen tekent ze, in een schriftje dat steeds in haar tas zit. "Ik ben eigenlijk bijna altijd aan het tekenen. Zelfs tijdens de middagpauzes. Mijn collega's keken in het begin een beetje raar op. Het is een andere wereld. Maar toen ik ze vorige week een exemplaar van 'Cleo' toonde, waren ze toch heel trots."

Cleo van Sassafras De Bruyn is verschenen bij Uitgeverij Clavis (14,95 euro).

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234