Zaterdag 22/02/2020

Concertverslag

Dua Lipa kwam, zag en stelde teleur

Beeld Bas Bogaerts

“I could be the one”, zong Dua Lipa in een overvolle Klub C. Dat zou ze kunnen zijn - ooit - maar vandaag nog niet.

Dua Lipa opende de debatten met de flair van een Grote Ster. Ze smeet meteen haar grootste hit voor de leeuwen: ‘Hotter Than Hell’ was een verwoestende popsong in stadionformaat die duizenden tieners naar hogere sferen katapulteerde. Heter dan dat werd het echter daarna nooit.

Klub C viel in katzwijm voor de Brits-Kosovaarse zangeres, en we begrijpen nu ook waarom. Ze flaneerde zo kwiek over de planken dat je moeilijk niét voor haar charmes zou vallen. Haar driekoppige band speelde dan wel beredeneerd, maar het klonk strak. En dan was er nog het sprekend gemak waarmee ze een uur lang de toonladder beklom. Indrukwekkend!

Zonder dat ze het wist was Dua Lipa echter aan een omgekeerde bergrit bezig: met ‘Hotter Than Hell’ was ze begonnen aan de top, en ze zakte nadien steeds dieper weg. Halverwege waren er nog wel enkele vlakkere stukken, zoals kleurrijke euforiebommen als ‘IDGAF’ en ‘Blow Your Mind’, maar die opflakkeringen bleken uitstel van executie.

Beeld Bas Bogaerts

Reggaeton

Dua Lipa speelde vrijdagavond in dezelfde gewichtsklasse als MØ, Charlie XCX en Tove Lo, en laat net daar het probleem zitten. Ze weegt nog te licht om te promoveren naar een hogere klasse. De halve wereld maakt, net als zij, een ratatouille van pop en reggaeton. ‘Dreams’, ‘New Rules’ en ‘Lost In Your Light’ verschilden nauwelijks van elkaar, en al zeker niet van andere – matige – popsongs die we elke dag rond de oren krijgen.

In een uur tijd flitsten Lady Gaga, The Neighbourhood, Ellie Goulding, MØ én de nieuwe single van Laura Tesoro door ons hoofd. Het zegt véél over de set van de Brits-Kosovaarse spring-in-'t-veld. Ze miste een eigen smoel, en daar bracht slappe kost als ‘Genesis’ en ‘No Goodbyes’ geen verandering in. Dat Klub C nog voor de helft van haar set leegliep, was dus best begrijpelijk.

Beeld Bas Bogaerts

Oogt de toekomst van Dua Lipa zwart? We hopen van niet, want haar krachtige, aanstekelijke stem verdient een plek in de hitlijsten. Eigenlijk is ze het sterkst wanneer ze haar stem uitleent aan straffe songs. ‘Scared to Be Lonely’ van Martin Garrix was zo’n voorbeeld, aan het einde van haar set. 

Maar er moet nog veel gebeuren, wil Dua Lipa ooit met de grote jongens meespelen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234