Zaterdag 19/10/2019

Drie nieuwe platen om het weekend in te luiden

Zet Thom Yorke, Flea, Joey Waronker, Mauro Refosco en Nigel Godrich samen en je krijgt Atoms for Peace. Beeld REUTERS

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. Wij loodsen je door releases, concert- en festivalnieuws en aanstormende talenten. Deze week: Atoms for Peace, Palma Violets en Jamie Lidell.

Atoms for Peace - 'AMOK' (XL Recordings)
Wanneer kreeg Radiohead-zanger Thom Yorke eigenlijk zoveel plezier in z'n werk?, vraagt Rolling Stone Magazine zich af. "For more than a decade, we knew him as rock's greatest miserablist, the kind of guy who spends the whole party glaring at everyone while trying his hardest to disappear completely." Het Amerikaanse blad heeft vier sterren over voor het 'warmste en meest groovie' album dat Yorke ooit heeft gemaakt. "Maar ik en positief, dat blijft een rare combinatie, niet?", beaamt de zanger in het interview dat vandaag in de Nederlandse krant De Volkskrant staat.

"We hingen rond in Flea's huis, speelden pool en luisterden non-stop naar Fela Kuti", aldus Yorke over de onstaansgeschiedenis van 'AMOK'. De Flea in kwestie is bassist van de Red Hot Chili Peppers. Samen met Joey Waronker (R.E.M. en Beck) op drums, de Braziliaan Mauro Refosco op percussie en 'zesde Radioheadlid' Nigel Godrich op gitaar en synths vormen ze Atoms for Peace, genoemd naar het gelijknamige lied van Thom Yorke's soloalbum The Eraser.

'AMOK' is het resultaat van één langgerekte jamsessie van drie dagen. Daarna lag het lot in handen van producer Godrich en Yorke, die de sessie opknipten tot negen eigenzinnige nummers. Maandenlang bewerkten ze de nummers om de scheidslijn tussen mens en machine zo veel mogelijk te doen vervagen. Dat is gelukt. "Een grandioze luistertrip", concludeerden we hier zelf nog.

Beeld UNKNOWN

Palma Violets - '180' (Rough Trade/Konkurrent)
Sam Fryer en Sam Jesson werden eind vorig jaar door het Engelse tijdschrift New Musical Express benoemd tot kroonprinsen van de Britse rock 'n roll. Groot op de voorpagina van het invloedrijke muziekblad; Palma Violets, het beste sinds The Libertines. Het nummer 'Best of Friends' is door NME genomineerd als Best Track of 2012.

De BBC voegde de jonge Britten toe aan hun vermaarde lijstje BBC Sound of 2013. Met hun live-shows trokken ze de aandacht van het legendarische indie-label Rough Trade (The Libertines, The Strokes). "Een band die de Britse gitaarmuziek terug kan brengen in de hitlijsten van 2013", schrijft de Britse omroep.

180 is het huisnummer van het repetitiehok van de band, in het Londense Lambeth. "Ooit was 180 een chique woning uit de 18de eeuw, maar over de jaren heen raakte het gebouw helemaal verloederd. Nu is het een veredeld kraakpand", zegt bassist Chilli Jesson in een interview met De Morgen. In 'Studio 180' gaf Palma Violets spontane concerten, hun muziek verspreidden ze via internet. Wie ze wilden zien optreden, moest maar naar 180 Lambeth Road afreizen. Met de live-shows trokken ze de aandacht van het legendarische indie-label Rough Trade (The Libertines, The Strokes).

Hun optreden op Eurosonic Noorderslag was volgens Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer veelbelovend. "Zeker de manier waarop Fryer en Jesson afwisselend de zang voor hun rekening namen en liefdevol om elkaar heen dansten, deed aan de Libertines in hun prille dagen denken', schreef hij over het live-optreden. 'Veel sympathiek gerommel. Voldoende maar niet geweldig", beoordeelde hij de plaat.

Dat verschil tussen hun live-optredens en de plaat onderkennen de jongens ook. "Onze concerten zijn eigenlijk beter dan onze plaat", geeft bassist Jesson toe. "Optredens zijn een heel fysieke ervaring: net alsof je kinderen zou volproppen met suiker en dan achter het stuur van een tientontruck zet."

Beeld UNKNOWN

Jamie Lidell - Jamie Lidell (Warp)
Na omzwervingen via Londen, Berlijn, New York, streek een vreemde electrosoul-artiest neer in Nashville, Tennessee. Jamie Lidell breekt het opgebouwde imago van vrolijke flierefluiter op z'n laatste plaat helemaal af. "Alles draaide altijd om mij. Ik ben egocentrisch", geeft Lidell te kennen. "Maar ik probeer er nu wat aan te doen."

Hij ziet z'n vijfde, titelloze album als een nieuw begin. Hij verhuisde dus, kreeg z'n lang begeerde studio aan huis. En belangrijker: hij trouwde. "Ik heb haar echt moeten leren vertrouwen en de impact daarvan is groot geweest", vertelt de openhartige Lidell in een interview. "Ik heb veel dingen gedaan waar ik niet trots op ben."

Muziekblad OOR is lovend over de het laatste geesteskind van de 'prettig gestoorde kwast', die op het album alle synthesizers gebruikte die hij door de jaren heen heeft verzameld. "Lidell heeft nog nooit teleurgesteld, maar zoals hij nu klinkt, is hij toch op zijn best. Dit is freaky funk in optima forma. Een album om dolgelukkig van te worden."

Beeld UNKNOWN

Beluister hier enkele tracks uit bovenstaande albums via Spotify:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234