Zondag 24/10/2021

Games

'Drawn to Death': het studentenproject van het jaar

Drawn to Death Beeld RV Sony
Drawn to DeathBeeld RV Sony

Was u vroeger zo'n middelbaar scholier die constant licht verontrustende tekeningetjes in zijn schoolschrift zat te kribbelen, in plaats van op te letten in de les? Dan zult u zich helemaal thuisvoelen in Drawn to Death, een multiplayer-schietgame die dat soort droedels als visueel thema hanteert.

Drawn to Death had me helemaal beet toen het personage waarmee ik drie anderen aan gort liep te schieten me ineens toesprak doorheen de kleine luidspreker die in de PlayStation 4-controller is ingebouwd: gewoon om me te vertellen dat ik... euh... zachte handen heb. Probeer dan maar eens je verstand bij de deathmatch te houden. David Jaffe, de gamemaker die onder meer achter het iconische God of War zat, is bijna vier jaar bezig geweest aan Drawn to Death, en het is aan de game te merken dat hij zich al die tijd kostelijk heeft geamuseerd: het spel zit tjokvol van die onverwachte effecten en baldadigheden.

Rot geamuseerd

De balorige pubers tegen wie ik een paar namiddagen liep te knallen, herkennen wellicht meteen de omgeving waarin Drawn to Death zich afspeelt: de visuele stijl van de game is gebaseerd op tekeningen vol geweld en lelijkheid die al decennialang menig school- of tekenschrift in de middelbare school sieren. Alleen werden die hier opgeblazen naar een 3D-gamewereld, waarin met een onbesuisde panache getekende sujets - van punkers tot demonen – elkaar in third-person-perspectief naar het leven staan met machinegeweren, shotguns, raketwerpers en nog zwaarder wapentuig.

De stijl waarin de game werd gegoten is echter ook bijzonder consequent, zonder de minste hapering in de eenvoudige pennenstreken in zwart, blauw, geel en rood waaruit de decors zijn opgebouwd, en lijkt een verrassing te herbergen achter iedere hoek die u omslaat. Het design van de arena's, met onder meer een amfitheater, is eveneens vakwerk, en de schietactie voltrekt zich vanuit solide spelmechanieken. Snelheid en behendigheid zijn belangrijk, maar power-ups en nieuwe wapens werden zo royaal over de slagvelden uitgestrooid dat ook minder bedreven spelers het lang genoeg uithouden.

Bij de les gebleven

Weinig op de gameplay aan te merken dus, nog minder op de originele en intens aandoenlijke visuele laag die over de 3D-wereld ligt. Alleen bevat de schietmechaniek waarop de game draait geen enorme vernieuwingen ten opzichte van andere games in het genre van de multiplayershooter: er zijn verschillende gamemodi zoals een team- en individuele deathmatch, veel wapens met verschillende impact, en een amalgaam aan beschikbare vaardigheden die u snel allemaal onder de knie zult hebben. Voor een game met zo'n rebelse look blijft Drawn to Death net iets te keurig bij de les.

Bovendien bezondigt de game zich aan hetzelfde als zowat alle spellen met een heel uitgesproken visueel karakter: het wordt handig gebruikt om bepaalde technische manco's – zoals in dit geval de houterige animaties van je personages – te verdoezelen. Dat drukke tekenstijltje zult u op een bepaald moment overigens even beu worden als het u aanvankelijk charmeert, en al snel zullen veel van de stoutigheden – onder meer in de korte dialoogvensters – een beetje goedkoop aanvoelen. Een gamemaker met twee decennia dienst heeft in essentie een studentenproject gemaakt.

Drawn to Death is uit voor de PlayStation 4.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234