Maandag 16/12/2019

Festivalitis

Dranouter blijft evolueren, maar verliest de roots niet uit het oog

Beeld Wouter Van Vooren

Dorpser dan Dranouter wordt een festival niet, maar dat wil niet zeggen dat voormalige folkfestival niet inzet op de groeimogelijkheden. De tweede dag van Dranouter was zelfs volledig uitverkocht, en de mix van lokale beroemdheden en internationale acts trekt een steeds diverser publiek.

"Dit voelt aan als thuiskomen", zei Hannelore Bedert nadat ze a capella 'Uitgewist' had ingezet. De chansonnière uit Deerlijk, die hier voor de achtste keer aantrad, was niet de enige met dat gevoel. Dranouter heeft het imago van 'folkfestival' dan wel al lang geleden van zich afgeworpen, maar tegelijk blijft het trouw aan zijn wortels.

Zeker wie al in de vroege namiddag de wei betreedt, hoort vanop het hoofdpodium de klanken van banjo's, accordeons en fluiten allerhande: is het niet van het Schotse Elephant Sessions, dan wel van het Franse Les Negresses Vertes, dat destijds als een van de eerste bands in de Westhoek de brug sloeg tussen folk en punk. Een trucje dat ook de zigeneurpunkers van Gogol Bordello zaterdagavond nog eens overdeden.

Maar met acts als Milow, Passenger (beiden traden gisteravond aan) en Jake Bugg (die vrijdagavond afsloot) krijgt ook (internationale) pop steeds meer weerklank op het festival. Slaat dat bij het ene concert maar moeilijk aan – het Brusselse popfenomeen Angèle kon niet echt overtuigen, en de set van Selah Sue was heel wisselvallig – dan bewijzen bands als Intergalactic Lovers, die voor donkere indierock kiezen, dat je het volk ook kunt mennen met minder voor de hand liggende muziek.

Nog voor het festival goed en wel begonnen was, werd overigens al voorspeld dat de 45ste editie méér bezoekers dan vorig jaar lokte, toen er 45.000 festivalgangers naar de Westhoek afzakten. Dat bleek ook te kloppen: de teller klokte af op ruim 50.000. De zon zal daar wat mee te maken hebben, net als de openingsavond op donderdag, goed voor 5.000 vroege vogels. Zaterdag was zelfs volledig uitverkocht, met 16.000 muziekliefhebbers.

Volkshelden

Ooit was Dranouter een stuk groter: in 2010 – het jaar dat de term 'Folkfestival' werd geschrapt – stond de teller op 100.000 bezoekers. Maar vier jaar geleden werd het terrein tussen de velden achtergelaten, en keerde Dranouter terug naar Dranouter: terug naar de dorpskern. Dat zorgt voor een volkse en – met dank aan de zon – zomerse sfeer. De kleine zelfstandigen in het dorp profiteren mee, en het festival begint al voor je aan de inkom van het terrein bent geraakt. Bovendien blijft dit een echt familiefestival: op welk ander muziekfestijn zie je moeders met borelingen rondlopen, en zie je de derde leeftijd op kampeerstoeltjes plaatsnemen voor het hoofdpodium?

Soms leidt dat tot wel spanning: muziekliefhebbers en sfeergenieters lopen elkaar soms in de weg. Daarom dat concerten in kleinere tenten, zoals de Club of de Voute, zo goed werken: daar staan bankjes, die uitnodigen voor een luisterconcert waar zowel de fans als de toevallige passanten tot rust kunnen komen. Niet toevallig behoorden Hannelore Bedert, die in de Club speelde, en Frank Vander linden, die in de plaatselijke kerk de dienst leidde, tot de hoogtepunten van deze editie.

In de kerk mocht ook lokale grootheid Willem Vermandere drie dagen op rij aantreden. Dranouter mag dan steeds meer de internationale kaart trekken, maar het verliest de plaatselijke iconen niet uit het oog. Naast Hannelore Bedert en Willem Vermandere mocht ook Brihang aantreden, tot groot jolijt van het overwegend West-Vlaamse Dranouter-publiek, dat herkenbaarheid hoog in het vaandel draagt. Hiphoptrio 't Hof van Commerce – uit Izzegem – werden hier zelfs als volkshelden onthaald, en hadden van alle artiesten het minste moeite om de wei in hun zak te steken.

Met een steeds bredere waaier aan genres en artiesten, toont Dranouter dat het niet bang is om te evolueren. Tegelijk blijft het festival trouw aan zijn wortels, en aan zijn kernpubliek. Het is een moeilijke evenwichtsoefening, Maar Dranouter maakt ze toch. Niet zonder succes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234