Vrijdag 22/11/2019

Dr. John - Locked Down ****

Beeld UNKNOWN

Een legende was hij sowieso. Maar met Dan Auerbach van The Black Keys brengt Dr. John mogelijk ook zijn meest legendarische plaat in jaren uit.

Wat zou Dr. John eigenlijk nog te bewijzen hebben? De 71-jarige muzikant uit New Orleans, die als Mac Rebennack geboren werd, geldt al sinds de late jaren zestig als icoon. Een status die hij dankt aan zijn gedurfde mix van psychedelische voodoo, creoolse blues, soul en jazz. Met hits als 'Right Place Wrong Time' of 'I Walk on Gilded Splinters' gaf hij zichzelf ooit het eeuwige leven, met heroïne nam hij het zélf weer bijna af. In de rechterflank van elfendertig muzikanten, van Hugh Laurie over de Rolling Stones tot Spiritualized, verzekerde de krasse knar zich dan weer van het feit dat niemand hem ooit over het hoofd zou kunnen zien bij het uitzuiveren der annalen van de geschiedenis.

Zaten we dan ook écht te wachten op een nieuw statement, een nieuw teken van leven? Niet echt. En toch. Dr. John nam over de jaren heen het buitensporige personage van The Night Tripper aan: een sater die de katjes in het donker knijpt, en even hitsige als donkere muziekjes in de richting van je oren dirigeerde. Vandaag doet hij die geuzennaam weer alle eer aan.

Na een aantal aardige, zij het aardig overbodige soloplaten, is 'Locked Down' dan ook opnieuw een kleinood om tegen je hemdje op te poetsen. Daarbij zorgde Dan Auerbach van The Black Keys voor de broodnodige blinkende schijn. Hij zocht eigenhandig een groep van jonge muzikanten bij elkaar. Daarnaast nam Auerbach zelf de productie en het gitaarwerk voor zijn rekening. Het levert een plaat op die strak afgelijnd klinkt, maar net zo goed spannend buiten de lijntjes van genres kleurt.

Hoe de twee grootheden elkaar ontmoet hebben? Dr. Johns kleindochter bleek fan van The Black Keys: zij zag een samenwerking tussen haar opa en haar favoriete band helemaal zitten. Ook Rebennack raakte uiteindelijk verknocht aan het idee, toen hij de muziek van The Black Keys hoorde. Auerbach op zijn beurt speelde dan weer langer met het idee om "the best record of Dr. John made in a long time" te maken. Twee jaar werken later kijken we aan tegen een juweel van een plaat.

De songs werden opgenomen in de Easy Eye Sound Studio van Auerbach in Nashville. Daarbij worden de sterkmakers van Dr. John in de verf gezet, maar is de sound ook overgeheveld naar de 21ste eeuw. Dat hoor je meer dan waar ook in 'Big Shot'. Daarbij tillen de twee muzikale helden elkaar naar een hoger échelon.

Even spartaans strak als superieur opwindend klinken ook de overige songs, die nu eens twijfelen tussen onheilspellende vocals ('Eleggua'), door R&B opgenaaide funk ('My Children, My Angels') en dan weer flirten met politiek geïnspireerde rhymes ('Revolution'). Tussendoor krijg je nog likjes blues, gospel en zelf afrobeat ('Ice Age') voor de kiezen.

De farfisasolo in 'Revolution' deed ons ook bijna juichen om het tragische incident dat voormalig gitaarwonder Mac Rebennack ooit een vinger kostte, waardoor hij noodgedwongen zijn gitaar inruilde voor piano. Niet zelden is menselijke misère de bron van genie, zo blijkt ook nu weer. (Nonesuch)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234