Dinsdag 15/10/2019

Filmrecensie Dowton Abbey

‘Downton Abbey’ fêteert de klassenmaatschappij ★★☆☆☆

Scène uit ‘Downton Abbey’. Beeld RV

De oneindig populaire televisieserie Downton Abbey krijgt een vervolg op het witte doek. Een extra seizoen was verstandiger geweest.

De voor een kostuumdrama spectaculaire cijfers aan de Amerikaanse box-office afgelopen weekend bewijzen het: de fans van de tv-serie Downton Abbey snakken naar nieuwe verhalen over de familie Crawley als een drankverslaafde naar de fles. Daarmee is het doelpubliek duidelijk afgebakend, want neofieten zullen bij het aanschouwen van de film Downton Abbey geregeld met de ogen knipperen: het aantal personages dat over het scherm paradeert valt amper te turven, laat staan dat de onderlinge relaties snel duidelijk worden.

KONINKLIJK BEZOEK

En dan hebben we het nog niet over de nieuwe personages die nodig zijn om het specifieke verhaal van deze film te vertellen: George V en zijn gemalin maken een rondrit door Yorkshire en zullen één nacht op Downton Abbey overnachten. Dat zorgt voor de nodige nervositeit, zowel upstairs als downstairs, die bij de bedienden al snel omslaat in animositeit als blijkt dat ze niet méér mogen zijn dan hulpjes van de koninklijke hofhouding. Het basisverhaal wordt door scenarist Julian Fellowes zo volgepropt met kleine intriges dat een kat er haar jongen niet in terugvindt. Er wordt veel aangeraakt in Downton Abbey, maar amper iets grondig uitgewerkt. Nochtans, heeft Fellowes met Gosford Park ooit een excellent scenario geschreven dat zich rond min of meer dezelfde tijd en in een gelijkaardige setting afspeelt.

Regisseur Michael Engler kan met zijn onpersoonlijke stijl de boel niet rechttrekken. Hij gelooft in het adagium dat een bewegende camera garant staat voor levendigheid. Hij dwaalt. Ik heb zelden zoveel nodeloze, sfeerdodende camerabewegingen in een film gezien. Maar het bitterste aan Downton Abbey is de oerconservatieve boodschap: als niemand naast zijn schoenen loopt, en de bedienden zich geen air van meester aanmeten, dan is de klassenmaatschappij zo slecht nog niet. Een geforceerd zijsprongetje over homoseksualiteit zorgt écht niet voor een progressieve toets.

Vanaf 25/9 in de bioscoop.