Vrijdag 10/07/2020

Review

Dour doet het weer: drie hoogtepunten van dag vier

Beeld PHOTO_NEWS

Een vertrouwd beeld op dag vier van Dour Festival: modder. Door de regen in de nacht van zaterdag op zondag is een deel van de grasweide veranderd in een zuigende brij. Gelukkig bleef de regen voor de rest van de slotdag grotendeels uit, zodat we ons rubberbootje (in 2011 en 2012 nog een noodzakelijk festivalattribuut) thuis mochten laten en drie hoogtepunten konden optekenen.

1. Het ontaarde familiefeest van King Khan & The Shrines
"Armen in de lucht, en ruik de menselijkheid." Het was maar een van de vele verzoeken van de Indo-Canadese garagerocker King Khan waar La Petite Maison Dans La Prairie gretig gehoor aan gaf. Na vier festivaldagen roken wij vooral veel dierlijk okselzweet, maar dat kon de pret niet bederven.

De garagerockrevue van King Khan en zijn acht koppen tellende Shrines balanceerde tussen ontaarde zwijnerij (Khan werkte driekwart van de set af in zijn paarse glitteronderbroek) en pret voor de hele familie (Khan liet zijn tienerdochters meedansen). Maar het bleek vooral een feest waarop iedereen welkom was, ongeacht kleur, voorkeur of lijfgeur.

De songs van Khan plukten uit blues, rock, psychedelica en funk, en wisselden af tussen meligheid, onnozelheid en ontroering. Maar meeslepend was het altijd. Tegen het eind stond Khans hele entourage (waaronder een pasgetrouwd stelletje) én die van de volgende act, Connan Mockasin, mee op het podium te springen. Tanzen ist auch sport, lazen we op de draagtas van een meehuppelend meisje. Zo is het maar net.

2. De Prince-tic van Connan Mockasin
Alsof je één uur lang luisterde naar een psychedelische jam die voortbouwde op 'Purple Rain', zo klonk de Nieuw-Zeelander Connan Mockasin, een vreemde snuiter in strooien hoed en tuinbroek, en met een duidelijke Prince-tic.

De man streelde zijn gitaar zo subtiel en leek zo fel op te gaan in zijn eigen trip dat hij zelfs schrok van een ontploffende ballon. Hij zong overigens alsof hij voor zijn set aan de heliumfles had gehangen waarmee die ballonnen waren opgeblazen.

Richtingloos gepiel, denk je? Viel best mee: het was best aangenaam meewiegen op deze lome maar funky improvisaties. Alleen toen het concert zeker tien minuten stillag door twee dienst weigerende gitaarversterkers en Mockasin er niet beter op vond dan wat te draaien met zijn kruis, werd het even tenenkrullend rommelig.
Maar met de lang uitgesponnen, zinderende trips 'I'm The Man, That Will Find You' en vooral 'Forever Dolphin Love' kreeg het concert alsnog een krols krullende staart.

3. De droompop van Blonde Redhead
Mooi beeld: een jong homostel dat, met glitters op het gezicht en de ogen dicht, helemaal stond op te gaan in de dromerige muziek van Blonde Redhead. Dat is ook het beste wat je kunt doen bij dit New Yorkse trio, actief sinds 1993, dat jarenlang klonk alsof het de sleutels had gestolen van de gitaaropslagplaats van Sonic Youth.

Intussen hebben Kazu Makino en de tweelingbroers Simone en Amedeo Pace al een tijdje de elektronica ontdekt - op een bepaald moment wil je als band je publiek ook wel eens verleiden en doen dansen.

Dat lukte ook op Dour, waar het podium een uur lang baadde in een paarse gloed en het soezerige tripeffect zo nog groter werd. Na een al te donzig middenstuk vreesden we wel even dat Blonde Redhead intussen is ingehaald door vergelijkbaar klinkende, hippere bands als Warpaint en Beach House. Gelukkig bleek de weerbarstigheid van weleer nog niet helemaal verdwenen: het stekelige, maar verleidelijke '23' kwam orde op zaken stellen en deed ons uitkijken naar het nieuwe album Barragán. Dat verschijnt na de zomer verschijnt en brengt Blonde Redhead op 21 september opnieuw naar ons land, naar de Botanique in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234