Zaterdag 16/11/2019

Film

Doorbraak of slappe kost? Jonge gays bekijken en beoordelen de coming-outfilm 'Love, Simon'

De jury van De Morgen: Joos Van Goethem, Lander Marstboom en Morgaine Müller. Beeld Damon De Backer

In de VS gaf de romcom Love, Simon heel wat jongeren de moed om uit de kast te komen. Maar is de film de hype ook waard? De Morgen ging kijken met drie ervaringsdeskundigen en stelde vast dat de meningen verdeeld zijn.

'Net in de bioscoop uit de kast gekomen voor mijn papa na het zien van Love, Simon. Iedereen applaudisseerde en ik kan niet stoppen met lachen en huilen.' Het is maar een van de vele passionele Twitter-getuigenissen van holebi-jongeren die hun geaardheid eindelijk van de daken durven te schreeuwen dankzij Love, Simon. Op zich is dat een tienerkomedie van dertien in een dozijn, over liefde en vriendschap op een typisch Amerikaanse middelbare school. Alleen: hoofdpersonage Simon is homo, en vertelt dat in de film ook voor het eerst aan zijn familie en vrienden.

Dat een grote Hollywood-studio als 20th Century Fox een smak geld op tafel legt voor een film met dat thema, is een primeur. Zo dringt queer cinema - traditioneel niet het soort films dat je gaat bekijken met een emmer popcorn op je schoot - nu ook definitief de mainstream binnen. Bovendien deed Love, Simon het uitstekend aan de kassa: in de VS alleen al haalde de film meer dan 40 miljoen dollar (34,5 miljoen euro) binnen - ruim het dubbele van zijn productiebudget.

Een beeld uit 'Love, Simon'. Beeld rv

Lees ook onze review: Love, Simon: typische tiener met een “huge-ass secret” 

Makkelijke coming-out

Maar is de film de hype en de hoeraberichten ook waard? Wij gingen kijken met drie ervaringsdeskundigen. Lander Marstboom (19) en Morgaine Müller (19), respectievelijk homo- en biseksueel, kwamen enkele jaren geleden uit de kast. Voor Joos Van Goethem (30) ligt zijn eigen coming-out minder vers in het geheugen, maar als leraar aan een Antwerps college ziet hij wel nu en dan nog jonge holebi's voor hun geaardheid uitkomen.

Op voorhand is ons panel unaniem razend benieuwd naar Love, Simon. Maar wanneer we na de film samen rond de tafel gaan zitten, is het enthousiasme bij sommigen opvallend getemperd. Vooral Lander kan het Hollywood-sausje waarmee de film is overgoten niet smaken. "Noem me een typische millennial", lacht hij, "maar ik wil meer. Oké, deze film is een stap in de goede richting, maar hij is te braaf en totaal onrealistisch."

Lander heeft ook zijn bedenkingen bij de positieve focus van de film - Simons ouders reageren bijzonder begripvol wanneer hij hen over zijn geaardheid vertelt. "Uiteraard moeten er niet alleen negatieve ervaringen getoond worden, maar is het nu zo vooruitstrevend dat Love, Simon focust op een relatief gemakkelijke coming-out? Ik zou het pas echt revolutionair vinden als een grote Hollywood-film een hoofdpersonage opvoerde dat toevallig ook homo was, terwijl dat niet het onderwerp van de film was. Pas als je er niet meer de nadruk op legt, heb je homoseksualiteit echt aanvaard."

Lees ook: Love, Simon is de eerste tienerfilm met een homoseksuele hoofdpersoon. Ja, dat is anno 2018 een cruciale mijlpaal

Grootste trauma

Ook Joos ziet in Love, Simon weinig nieuws onder de zon. "Op tv zijn er al heel lang heel toegankelijke, commerciële series te zien waarin gay personages een hoofdrol spelen. Modern Family, Glee, Please Like Me, The Real O'Neals... Sommige van die reeksen lopen al heel lang, en ze zijn ook nog een stuk geloofwaardiger dan deze film."

Hij klaagt over een stuitend gebrek aan scherpe randjes in Love, Simon. "Ik vind het een gay film voor hetero's. In het gelijknamige boek zaten bijvoorbeeld nog erotische scènes, maar die zijn er in de film allemaal uitgehaald. In vergelijking met deze film is Brokeback Mountain hardcore porno!" (lacht)

Morgaine nuanceert: "Door zijn commerciële karakter gaat deze film een breed heteropubliek bereiken dat normaal niet in contact komt met homofilms. Stel nu dat je uit de kast wil komen, maar heel conservatieve ouders hebt: zelfs zij zullen deze film niet kunnen haten. En de warme reactie van Simons ouders op zijn coming-out is een goed voorbeeld voor hen. Deze film kan een mooi vertrekpunt zijn om het proces te vergemakkelijken."

Over één ding zijn Joos, Lander en Morgaine het wel roerend eens. Love, Simon bevat volgens hen een levensbelangrijke les voor hetero's: iemand anders tegen zijn wil outen, dat doe je niet. In de film wordt Simons geaardheid op het internet te grabbel gegooid. "Als je outingsproces je wordt afgenomen", zegt Joos, "is dat het grootste trauma dat je kunt meemaken." Goed dus dat de film daar aandacht voor heeft, al mocht het ook hier wat feller, vindt Lander: "Simon blijft er behoorlijk rustig bij, maar als iemand mij zoiets had aangedaan, zou ik hem op zijn gezicht hebben geslagen."

De middelbare school blijkt in Love, Simon nog steeds een mijnenveld voor jonge holebi's. En dat beeld klopt ook, zegt Joos. Dat weet hij, als leraar die wel eens een luisterend oor biedt aan leerlingen die met hun geaardheid worstelen. Morgaine, die in zijn klas zat, kwam haar verhaal eerst bij hem doen, alvorens ze de rest van de wereld inlichtte. "Maar veel jongeren houden het gewoon voor zich en wachten om zich te outen tot na de humaniora. Niet onbegrijpelijk, want elke jonge homo heeft ooit wel met een vorm van pestgedrag te maken gekregen. En sommige mensen hebben geen zin om hun pesters gelijk te geven door uit de kast te komen."

Nochtans kan een coming-out onverwacht positieve gevolgen hebben op school, weet Lander uit eigen ervaring: "Ik werd heel zwaar gepest omdat ik anders was dan de rest. Maar nadat ik in het vierde middelbaar uit de kast kwam, durfden mijn pesters me plots niet meer aankijken. Daar schrok ik echt van."

Een coming-out mag dan bevrijdend zijn, toch is het geen definitief gegeven, zegt Joos. "In elke nieuwe situatie moet je je opnieuw outen. Telkens weer moet je kiezen om het wel of niet te vertellen. Terwijl een hetero zoiets nooit zal moeten doen. Pas als dat helemaal geen issue meer is, zullen we er echt zijn."

Love, Simon komt morgen in de zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234