Dinsdag 22/10/2019

Games

Donald Duck die tegenstanders op hun tater hakt: Disney-figuren tonen zich van hun donkerste kant in ‘Kingdom Hearts III’

Disney- en Final Fantasy-figuren komen elkaar tegen in 'Kingdom Hearts III'. Beeld Square Enix

Figuren uit de stal van entertainmentconcern Disney en personages uit gamereeks Final Fantasy lopen hand in hand in videogame Kingdom Hearts III. De nieuwe game uit een langlopende cultreeks laat meer dan ooit de duistere kantjes van Donald Duck, Goofy en andere totemfiguren zien.

Donald Duck die wild kwekkend monsterlijke tegenstanders op hun tater hakt: het is niet meteen een beeld dat wordt vereenzelvigd met de Disney-figuur. Maar het kan dus in Kingdom Hearts III, een nieuwe game uit een spellenserie die de wereld van de bekende Aziatische gamereeks Final Fantasy en die van het Amerikaanse entertainmentconcern in elkaar doet overlopen. 

De Kingdom Hearts-serie begon in 2002, nadat - tenminste volgens een verhaal dat de twee bedrijven blijven opdissen - mensen van toenmalig Final Fantasy-uitgever Squaresoft en de Japanse afdeling van Disney, gevestigd in hetzelfde gebouw, met elkaar aan de praat waren geraakt in de lift.

Pixar erbij

Zestien games later (twee genummerde afleveringen plus een pak spin-offs en ‘remixes’) komt nu dus de ambitieuze derde aflevering op de markt. Met niet alleen Disneys drievuldigheid Mickey Mouse, Donald Duck en Goofy in de cast, maar ook figuren uit Disney-films en -franchises als Pirates of the Caribbean, Tron en Hercules. Dat aanbod aan Disney-figuren is vandaag natuurlijk erg ruim: sinds Kingdom Hearts II, uit 2005, is Disney een heel ander bedrijf geworden. Er zitten geen Star Wars- of Marvel-figuren in Kingdom Hearts III, maar bekende personages en decors uit de titels van Pixar, waaronder evergreen Toy Story, zitten nu wel voor het eerst in de game. 

“Het duurde eventjes voordat we het eens waren met Disney over het idee dat wij voor ogen hadden”, zegt Tetsuya Nomura, producer van de
Kingdom Hearts-reeks bij videogamelabel Square Enix. “We wilden niet gewoon één of een paar van hun figuren in Kingdom Hearts III, we wilden ze allemaal. Een complete cross-over.”

De Disney-figuren laten zich niet onbetuigd tijdens het knokken. Beeld Square Enix

Disney in de duisternis

De wereld waarin die figuren worden gedropt, is er een waarin veel meer duisternis zit dan in een gemiddeld Disney-product: het conflict dat de figuren uit de Final Fantasy-kant van het verhaal met elkaar voeren is een coming of age-verhaal, vol jeugdige Weltschmerz. “Wanneer we opgroeien leren we meer over de duisternis in onszelf en in anderen”, zegt Nomura. “Het was altijd al ons concept om een zeer ernstige actie-rollenspelgame te maken vanuit dat idee, maar die vervolgens een stuk te verlichten door de personages in verscheidene Disney-werelden te doen opdraven.”

Maar ook de stamfiguren van Disney blijven niet gespaard door de tenebrale thema’s van de gamereeks. Om te beginnen worden de persoonlijke karakterzwaktes van de personages nog wat uitvergroot: Donald Duck is bijvoorbeeld opvliegender en hebzuchtiger dan ooit. Goofy, van zijn kant, werd in voorganger
Kingdom Hearts II zelfs eventjes doodgewaand, en de dreiging van een schielijk overlijden hangt de personages ook in Kingdom Hearts III constant boven het hoofd. Niet meteen courante Disney-stuff.

Ook de duistere kantjes van de Disney-figuren zelf worden niet geschuwd. Beeld Square Enix

Klop van de sleutel

En jazeker: ook de Disney-telgen in het verhaal plegen (cartoonesk, maar toch) geweld. De speler moet in Kingdom Hearts III zijn personages sterker en sterker maken voor de finale strijd, ongeveer dertig uur na aanvang van de game, en om dat te doen moeten er tussentijds honderden vijanden in de pan worden gehakt. Maar in plaats van een zwaard bedachten de ontwerpers een toverstaf, een schild en een reusachtige sleutel waarmee de figuren hun tegenstanders de kop inslaan, en daarmee kon het blijkbaar wel. 

“Die lichtjes alternatieve wapens zijn een manier om gevechten in de game te brengen zonder dat hij gewelddadiger zou worden dan de mensen bij Disney zouden accepteren”, poogt Tai Yasue, medebedenker van Kingdom Hearts III, het uit te leggen. “Het idee achter de Keyblade, bijvoorbeeld, is dat een reusachtige sleutel tenminste niet uitsluitend kan worden gebruikt om mee te slaan. Er kunnen ook dingen mee worden opengemaakt.”

Kingdom Hearts III is uit voor PlayStation 4 en Xbox One.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234