Maandag 25/05/2020

Uitgezongen

‘Don’t Stand So Close to Me’: een leraar die speelbal wordt van zijn ongepaste lustgevoelens

Beeld Alamy Stock Photo

Hot for teacher? Zijn we allemaal weleens geweest. The Police schreef het schoolbankentaboe van zich af met ‘Don’t Stand So Close to Me’.

De voorbije weken wilden we het een roedel hamsterende oudjes nog bitsig toebijten in de supermarkt. En die amechtige jogger in het park sisten we in gedachten krèk dezelfde woorden toe, toen hij zich zwetend en fluimend als een hoertje uit Tijuana binnen het cordon sanitaire van ons vertrouwde stadsbankje begaf: Don’t! Stand! So! Close! To! Me!

Als u al íéts geleerd zou hebben over la ­condition humaine na een maand in lockdown, is het wel dat geen coronavirus enige hindernis vormt voor de vleesgeworden bumperklever: het type dat zelfs in tijden van pest en cholera nog ­onbeschroomd in je nek wil blijven hijgen.

Wat ons in een vergelijkbare zucht leidt tot de song van deze week. Al bedoelde The Police iets anders met de titel van hun gelijknamige ­evergreen. ‘Don’t Stand So Close to Me’ gaat immers over een leraar die speelbal wordt van zijn ongepaste lustgevoelens, en over een verliefde puber die haar docent ziet als de ultieme fantasie. De tekst fileert de angst en pudeur die gepaard gaat met die ongepaste confrontatie.

“Ik wilde al langer een liedje schrijven over ­seksualiteit in het klaslokaal”, vertelde frontman Sting later. “Zelf heb ik ook les gegeven, en toen kreeg ik vaak te maken met 15-jarige meisjes die ­onbeschaamd met me zaten te flirten. Ook ik vond dat spanningsveld leuk, eerlijk gezegd. Hoe ik indertijd mijn handen van hen kon ­afhouden, ik weet het bij god niet.”

Wat ook meespeelde in het schrijven van de song, was zijn liefde voor de briljante roman Lolita van Vladimir Nabokov. “Ik was anderhalf jaar aan het ploeteren op papier, op zoek naar de sleutel om het slot van die song te kraken. En ineens was ik ‘binnen’. De poorten openden zich, en alles kwam er in één gulp uitgestroomd: de leraar, de lolita, de lustgevoelens, de buitenwacht die de kalverliefde en louche leraar publiekelijk afkeurt…”

Lolita 

‘Young teacher, the subject of schoolgirl fantasy / She wants him so badly / Knows what she wants to be / Inside her there’s longing / This girl’s an open page / Book marking, she’s so close now / This girl is half his age.’ Begin deze eeuw benadrukte Sting voor eens en altijd dat de tekst níét gebaseerd was op persoonlijke ervaring. Om alle speculatie ten grave te dragen, legde hij op de dvd voor zijn soloalbum All this Time (2001) uit dat hij het verhaal compleet had verzonnen. Eerder had hij zichzelf nog in de positie van lolita proberen te plaatsen, en niet in die van een met zichzelf worstelende leraar. “Begin jaren 80 waren wij ook écht drie blonde bimbo’s, de jongens van The Police”, verklaarde hij. “Het leeuwendeel van onze fans waren jonge meisjes, die wat graag in onze broekjes wilden zitten. We waren lustobjecten. Ik vond het interessant om dat rollenspel op zijn kop gedraaid te zien. Laten we dat exploiteren in een song, dacht ik. De single verkocht alleen al in Engeland een miljoen exemplaren, dus mijn ­meesterplan heeft gewerkt.” (lacht)

Met het karamellenvers ‘He starts to shake and cough / Just like the old man in that book by Nabokov’ kreeg The Police het evenwel aan de stok met de – welja – taalpolitie. Zijn uitspraak van de Russische naam was te slordig, en bovendien klonk het ­lachwekkend lui om ‘cough’ op ‘Nabokov’ te laten rijmen. Iets wat Sting achteraf grootmoedig toegaf: “Maar net omdat die rijmelarij zo ­bespottelijk is, en de referentie zo pretentieus, kon ik de luisteraar vasthaken aan deze song.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234