Woensdag 23/10/2019

Opera

‘Don Pasquale’ in De Munt: een bitter snoepje

Beeld rv

Is Don Pasquale geschikt als eindejaarscadeau? Donizetti’s bittere ouderdomskomedie kun je op twee manieren bekijken: als dijenkletser om het leed van een ander of als donkere zedenschets over de bourgeoisie. De interpretatie van Laurent Pelly in de Munt landt ergens in het midden: soms intelligent, soms leuk, soms zelfs poëtisch maar vaak ook te gemakkelijk.

Het gegeven van Don Pasquale lijkt ouderwetse opera buffa: Pasquale, een oude man heeft een neef, Ernesto, die verliefd is op een meisje, Norina. Pasquale vindt dat maar niks. Hij wil op zijn zeventigste zelf nog trouwen en in één klap zijn zoon onterven. Hij laat Malatesta, een bevriende dokter een passend vrouwtje zoeken. Die organiseert een schijnhuwelijk tussen Pasquale en Sofronia, die in werkelijkheid Norina is. Het meisje maakt Pasquales leven tot een hel, waarop Malatesta weer met een oplossing komt: als je ze kwijt wil, laat dan je zoon met Norina trouwen, want dat vindt Sofronia beslist helemaal fout. Zo geschiedt, en aangezien blijkt dat Sofronia eigenlijk Norina is, komt alles… goed?

Is dat nog wel van onze tijd? Even rondkijken in de zaal. Er zitten heel wat oudere heren. Hoeveel van hen zouden nog één keer verlangen naar een jonge vrouw? Of hun luie zoon zonder een cent het huis willen uittrappen? Jonge vrouwen zijn er minder maar lepe dokters bij de vleet. En ze lachen allemaal mee. “Je lacht als je het ongeluk van een ander ziet”, zei Baudelaire.

Beeld rv

En wat doet regisseur Laurent Pelly? Hij laat decorbouwer Chantal Thomas een scheef huis neerzetten dat na de pauze – als Sofronia/Norina er is ingetrokken – op z’n kop staat. Telkens wanneer Donizetti een personage introduceert, geeft hij precies aan hoe treurig het is: Pasquale vol onvervuld verlangen en bodemloze haat, Ernesto een luie egoïst, Malatesta een gevaarlijke intrigant, Norina een ontgoocheld wicht aan de drank. Om ze dan met z’n allen in de keukenrobot van de deurenkomedie te stoppen, waar we mogen lachen om hun ongeluk. 

Pelly kan dat heel professioneel en de zangers doen vrolijk mee. Deuren dichtslaan, stampvoeten, hopeloze (Pasquale) of sexy (Norina) poses aannemen: alle trucs worden bovengehaald. Heel soms is er tijd voor een poëtisch intermezzo, zoals de serenade van Ernesto op het tot sterrenhemel omgetoverde dak van het huis naast een aandoenlijke kartonnen maan (die hij zelf heeft meegebracht). Maar vaak gaat de karaktertekening wat verloren in overacting en publieksvriendelijke compromissen.

Beeld rv

Behalve in de muziek. Want Donizetti heeft heel veel trekken van zijn personages verstopt in de orkestpartituur. Die blijft een wonderlijke caleidoscoop van kleuren en gevoelens. Ze wordt met veel metier en liefde gediend door Alain Antinoglu; slechts hier en daar was nog wat meer nuance en flexibiliteit gewenst. De zangers gooien zich niet alleen met overtuiging in de komedie, ze zijn ook vocaal van het hoogste niveau. Van de bas Michele Pertusi (Don Pasquale) verwacht je niet anders dan dat hij het plateau domineert; hij doet dat met perfect stijlgevoel en een eigenaardige mengeling van wreedheid, sentiment en ontgoocheling. 

Danielle De Niese (Norina) gaat voluit voor de bitch: met enige hardheid in de stem en weinig subtiele topnoten maar ook veel behendigheid en virtuositeit. Lionel Lhote is een geknipte Malatesta, als het ware het gevoelloze spiegelbeeld van Pasquale. De moeilijkst te bezetten rol is die van Ernesto, een van de meest heikele tenorrollen uit het repertoire. Joel Prieto brengt het er eervol van af, maar zonder de stralende glans van de allerbesten.

Een eindejaarscadeau, deze Don Pasquale? Ja, voor wie kan genieten van een bitter snoepje.

Nog voorstellingen in de Munt tot 23/12. De helft van de voorstellingen met een andere bezetting. demunt.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234