Zondag 21/07/2019

Pukkelpop

Domineert pop straks onze muziekfestivals?

Pukkelpop onderstreepte de 'pop’ in zijn naam op deze editie. Niet de indierockbands, maar de hitparadegevoelige zangeressen, catchy rappers en tienerpopbands waren talrijk. We lokten twee programmatoren naar de backstage om de trend mee onder de loep te leggen.

Emma Bale. Beeld Stefaan Temmerman

Anna Of The North, Bastille, BOEF, Emma Bale, Tove Lo, Sigrid, Delv!s, Donnie, Halsey, Flume, Pixx, Raye BLK: toon een hardleerse indiefan die de voorbije kwarteeuw het Hasseltse festival bezocht voor zijn harde gitaren en undergroundbeats de Pukkelpop-affiche, en hij begint vast nijdig te schuimbekken. Aan pop ontsnapte je immers niet op deze editie. Van het hoofdpodium tot de Club, van de Dance Hall tot de Marquee, overal dook wel een frisse popprinses of een fotogenieke souljongen op die niet noodzakelijk in de smaak valt bij de klassieke alternativo. Zitten we op een keerpunt? Vallen straks de aan Sonic Youth schatplichtige bandjes van de affiche? Is de toekomst weggelegd voor blitse jongelingen met een ijzeren x-factor?

Dat is overdreven, vindt Pukkelpop-programmator Eppo Janssen. "Nu ja, onder de 66.000 mensen op dit festival heb je natuurlijk niet alleen indieliefhebbers. Pas op, ik kom die indiekerels en de meerwaardezoekers nog steeds tegen op Pukkelpop. Maar ik zie natuurlijk wel dat de verschuiving naar pop een globaal fenomeen is. Ook op het Amerikaanse showcasefestival SXSW stonden er dit jaar veel meer popacts op de podia.”

Wat is pop?

"Pop is natuurlijk een erg brede term”, zegt Jarri Van der Haegen, manager van Tsar B en Felix Pallas, drijvende kracht achter de invloedrijke muziekblog Disco Naïveté en nu ook programmator bij Pukkelpop. "Hoe omschrijf je pop? Pop is er als genre natuurlijk kwalitatief enorm op vooruitgegaan. De lat ligt hoger. Het gaat vaak om zeer goede livebands, dus niet langer om simpelweg een leuk meisje dat op straat is opgepikt omdat ze knap is en goed kan zingen. De popacts die wij programmeren, hebben een verhaal.”

De toegankelijkheid van muziek via het internet heeft niet alleen de consumptie, maar ook de perceptie ervan veranderd. Jonge muziekfans zijn toleranter voor genres die in eerste instantie niet tot hun referentiekader behoren. Op sociale media zagen we amper kritiek op de radiovriendelijke koers van deze Pukkelpop-editie. Dat was ooit anders, herinnert Janssen zich.

"Toen de popgroep Deee-Lite bijna dertig jaar geleden op de affiche van Rock Werchter stond, was het kot te klein. (lacht) Dat veroorzaakte een echte rel. Wij hebben ooit The Creeps gehad, bekend van het hitje 'Ooh – I Like It’. Veel mensen vonden dat foute boel, maar het was gewoon goede muziek. Met Pukkelpop hebben we ook hard moeten strijden om hiphop op de affiche te krijgen. Ik ben blij dat we op dat vlak voet bij stuk hebben gehouden, want ik zag op deze editie al een pak geweldige hiphopshows.”

De festivalganger laat het kennelijk allemaal over zich heen komen. Wij zagen muziekfans van de undergroundbeats in de Castello naar de intimistische songschrijvers in de Club schakelen, en switchen van de techno in de Boilerroom naar hitparade-idolen op het hoofdpodium. Van der Haegen ziet een mogelijke oorzaak bij bekende popmuzikanten die zich voeden met nieuwe trends en op hun beurt de nichegenres naar een nieuw publiek brengen.

"Ik vind Justin Bieber een goed voorbeeld van een artiest die de overstap maakt naar andere doelgroepen”, zegt hij. "Bieber begon als puur popidool en heeft een bocht genomen naar een lichtjes alternatiever publiek. Intussen heeft hij hiphop en EDM tot bij zijn eigen aanhang gebracht. Op die manier geeft hij die genres een push. Eerder dit jaar stond Bieber op Pinkpop. Dat zegt al veel. Vorig jaar kreeg Pukkelpop dan weer de wind van voren, omdat we Rihanna hadden geprogrammeerd.”

Eppo Janssen. Beeld Stefaan Temmerman

“Ik sta nog steeds achter die keuze”, zegt Janssen. "Bon, die show was niet meteen wat wij ervan hadden verwacht, maar Rihanna stond niet ter discussie. En veel mensen wilden haar zien. Betekent dat dat we de indie gaan afstoten? Natuurlijk niet! Ik stond net in een overvolle tent tussen tienduizend mensen naar de gitaarband Parquet Courts te kijken. In de indie heb je nog steeds een heel gezonde onderstroom.”

"Dua Lipa, die hier vorig jaar speelde, is zo’n voorbeeld van een zangeres voor wie wij meteen vielen”, zegt Van der Haegen. "Ze heeft de stem, de looks, de présence. We wisten dat ze iedereen ging inpakken. En kijk, straks staat ze in de Lotto Arena.”

Blogs en boekjes

Anno 2017 lijkt de voorzichtige toenadering naar melodieuze pop en kwalitatieve hitmakers hoe dan ook zijn vruchten af te werpen. De concerten van Emma Bale, BOEF en Halsey zogen een jong publiek aan dat zorgeloos wilde feesten en simpelweg wilde meezingen met catchy refreinen.

"Het werkt!”, zegt Janssen. "Kijk ook naar de twintigjarige Noorse popprinses Sigrid, die om één uur 's middags stond geprogrammeerd, een tijdstip waarop de meesten nog in hun nest liggen. Maar de mensen stonden tot achteraan in de tent te wachten. Opvallend voor een artieste die niet op Studio Brussel wordt gedraaid. De nieuwe Pukkelpoppers lezen niet noodzakelijk de juiste boekjes of de hippe blogs, maar worden wel aangetrokken door goede liedjes. Jonge festivalgangers laten zich niet leiden door de traditionele media, noch door de nieuwe media. Ze volgen hun neus.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden