Vrijdag 21/02/2020

FilmrecensieDolittle

‘Dolittle’: kinderen én ouders verdienen beter ★☆☆☆☆

Robert Downey Jr. als John Dolittle in ‘Dolittle’.Beeld AP

Nog geen maand na de haarbal van een fiasco die Cats was, pakt filmstudio Universal Pictures opnieuw uit met een peperdure film over pratende dieren. Helaas staan hoge budgetten, topacteurs en schattige viervoeters opnieuw niet garant voor goede cinema.

Dolittle gaat van start met een mooi geanimeerd cliché, waarin we kinderboekgewijs een stand van zaken krijgen. John Dolittle (Robert Downey Jr.) leeft sinds de dood van zijn echtgenote afgezonderd van de buitenwereld en vermijdt elke vorm van menselijk contact. De legendarische dierenarts kan echter praten met dieren en dus verslijt hij zijn dagen bij een nogal dierlijk gezelschap. Maar wanneer de koningin dodelijk ziek wordt, trekt Dolittle noodgedwongen de wijde wereld weer in op zoek naar een plant die niemand ooit zag, op een eiland waar niemand ooit kwam.

Tien jaar lang stond hij als Iron Man in de voorhoede van het superhelden-offensief waarmee Disney-Marvel de cinemawereld veroverde. Voor het brede publiek, maar vooral voor Downey Jr. zelf, is de rol van het asociale, excentrieke genie niets nieuws. Tóch slaat de film erin om van protagonist Dolittle een leeg omhulsel te maken dat voornamelijk fungeert als Google translate tussen de beesten op het scherm en de ticket betalende slachtoffers in de cinemazaal. En dat terwijl Dolittle, hoewel gecentreerd rond dieren, van de eerste tot de laatste minuut een menselijk verhaal probeert te vertellen.

Elk dierlijk personage in de film is dan ook een wandelend exemplaar van een menselijk archetype. Yoshi de ijsbeer is een echte bro en klinkt alsof hij geboren is tijdens een studentencantus, en Kevin de eekhoorn is dan weer een oorlogsveteraan met stockholmsyndroom. De eendimensionale mensen in dierenhuiden zijn net grappig genoeg om hier en daar een lach te ontlokken, maar tenzij je nog met je maaltafels bezig bent op school, worden ook de overvloedig geanimeerde dieren irritant opdringerig in hun humor.

De dieren in deze dierenprent zijn te menselijk, terwijl de mensen niet menselijk genoeg zijn. Dolittle is een sjabloon van een familiefilm die kinderen ziet als schapen en ouders als geldautomaten. Beiden verdienen beter.

Vanaf 29/01 in de zalen.