Zondag 16/05/2021

MuziekrecensieWhen You See Yourself

Dolende rockkoningen tonen weer lef en zelfinzicht ★★★☆☆

Caleb, Matthew, Nathan en Jared Followill vormen samen Kings of Leon. Beeld RV
Caleb, Matthew, Nathan en Jared Followill vormen samen Kings of Leon.Beeld RV

Met zijn nieuwste album When You See Yourself gunt Kings of Leon zichzelf een blik in de spiegel. Maar hoe relevant is de weerschijn van deze headliner vandaag nog?

Als Kings of Leon al ergens de kroon in spant, dan moet het wel royaal jatwerk zijn. Briljant hoe de Followills, een familiebedrijfje van drie broers en hun neef, een carrière konden boetseren uit het absorberen van invloeden en geluiden. De twang van hun roots in Nashville zat van meet af aan in hun DNA, maar gaandeweg slopen net zo goed het Ierland van U2 of het Oxford van Radiohead in hun bloedbaan. Daarmee raakte de groep in een identiteitscrisis. Die platonische liefde voor slimme stadionacts bracht hen even in eenzelfde stratosfeer, maar de lucht werd er alras te ijl.

Kings of Leon was rond de eeuwwisseling het coole neefje van The Strokes en The White Stripes, maar de groep werd té snel té groot. Het vermeend geniale debuut Youth and Young Manhood (2003) en de sequel Aha Shake Heartbreak (2004) wakkerden aanvankelijk een mythisch idee aan dat je hier met de redders van de rock te maken had. Ook al omdat de wereldhit ‘Sex on Fire’ vier jaar later volgde en zelfs een blinde kon aangeven dat werelddominantie voor Kings of Leon een point of no return was.

Cool zouden ze nooit meer worden. In 2010 speelde Kings of Leon een legendarisch/hilarisch concert in een amfitheater in St. Louis (check YouTube). Duiven strooiden toen royaal stront in het eten, waarna de al veel langer onderling bakkeleiende groep roemloos een karikatuur werd van zichzelf.

Waar moest het heen met deze wereldvreemde wereldsterren? Een plaat opnemen waarbij ze eerst aan de songs dachten en pas later aan hoe die in een stadion zouden klinken: dat leek onmogelijk. Kings of Leon werd dan ook een designerversie van zichzelf ten tijde van WALLS. Een bombastisch en onhandig onding was die plaat. Fans verwachtten heus niet dat ze het buskruit opnieuw zouden uitvinden, maar een discussie begon zich wel te ontspinnen binnen de spionkop: was de groep haar mojo kwijt? En daarmee de kracht om zichzelf stijlvol een nieuw decennium in te hijsen?

Rafelrandjes

Die vloek lijkt vandaag afgewend. Mogelijk omdat de groep meer dan ooit een afstand heeft ingebouwd. De rafelrandjes van weleer deden opnieuw hun intrede. De sound, het blazoen of imago? Die hoeven niet langer opgepoetst, maar de boenlaag die ze ooit sowieso aanbrachten is ook niet verdwenen. Op hun achtste langspeler lijken de ‘southern gentlemen rockers’ voor het eerst eens níét gebukt te gaan onder de torenhoge verwachtingen die hen de voorbije jaren ei zo na nekten. Ze maakten eerder een synthese van hun verleden.

Wat meteen opvalt bij When You See Yourself: het familiebedrijfje Followill nam geen gas terug na voorganger WALLS. Die zevende langspeler was dan wel een sprong in het ongewisse, waarbij de groep weinig elegant over de eigen voeten struikelde in de studio, maar dat bleek geen hindernis: commercieel succes stond die faux-pas immers niet in de weg. Dat verklaart allicht waarom ze opnieuw in zee gingen met producer Markus Dravs (zie ook Coldplay, Arcade Fire, Björk en Mumford & Sons).

Wat deze songs op een hoger niveau plaatst: meer lef en zelfinzicht vertonen ze op deze achtste plaat, die wat meer aanleunt tegen hun zuidelijke roots en al eens via een flukse slalombeweging belandt bij Brian Eno (‘100,000 People’) of de U2-bromance op hun doorbraakplaat Only by the Night (‘Golden Restless Age’, ‘Time in Disguise’).

Sommige naar de sterren reikende muzikanten raken onderweg de weg kwijt. Ook Kings of Leon was ooit het spoor bijster. Vandaag lijken ze opnieuw op de goede weg. Levert dat een uitzonderlijke plaat op? Niet echt. Is het een interessant tussenstation? Absoluut. “You’re only passing through a form of you”, klinkt het in ‘The Golden Restless Age’. Nagel op de kop qua zelfreflectie.

When You See Yourself van Kings of Leon verschijnt morgen bij RCA Records/Sony.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234