Zondag 22/09/2019

Theaterrecensie

‘Dochters van ondernemers’ blijft steken in anekdotiek ★★☆☆☆

Dochters van ondernemers Beeld RV/Clara Hermans

Dochters van ondernemers schetst het wel en wee van vijf kleine familiebedrijven in Vlaanderen. Helaas springt deze productie van ARSENAAL niet verder dan de anekdotische verhalen zelf. Nergens vindt de voorstelling een breder elan richting een inzicht dat ook u of mij zou aangaan.

Spreek de kleine zelfstandige niet van work-life balance. Tussen beide begrippen staat voor hem een gelijkheidsteken: zijn leven is zijn werk, zijn werk zijn leven. Dat heeft consequenties voor zijn partner en voor zijn kinderen. Vijf dochters van zelfstandigen vonden elkaar op de theaterbühne en ondervroegen elkaar en elkaars familie over wat het betekent om werk en leven/gezin met elkaar te laten versmelten. Net zoals in de liefde, lijkt het gevaarlijk om je hele ik aan één onderneming op te hangen.

Dochters van ondernemers is een collagevoorstelling waarin de vijf actrices in de gedaante kruipen van zichzelf-als-kind of van hun familieleden. In een eindregie van regisseur Lizzy Timmers besloten ze hun documentair materiaal te gieten in een wrange musicalvorm: er wordt gezongen, gerapt en gedanst, de golfplaten panelen van de tomatenserre dienen als showscherm, de vijf dames wervelen opgewekt door hun vaak treurige jeugdgeschiedenis in de tomaten, de lingerie of de bouw – want het plaatje is niet bepaald opbeurend.

Schaamte

Vier van de vijf bedrijven bestaan niet meer, klein ondernemend Vlaanderen blijkt getekend door schulden, faillissementen, burn-out én door schaamte, schaamte, schaamte. Als het mislukt dient de kleine ondernemer bovenop zijn geldzorgen ook al niet op veel mededogen te rekenen, want een zaak begin je toch om het geld? Liever gniffelt de goegemeente: eigen schuld dikke bult.

Dat zou zomaar een interessante piste kunnen zijn: in wat voor maatschappelijk klimaat vechten deze ondernemers voor hun overleven? Welke impact heeft schaamte op het leven van de volwassenen, de kinderen? Maar de voorstelling stelt die vragen niet, ze zoekt het niet verder dan wat ze letterlijk vertelt. Dochters van ondernemers blijft steken in informatief documentair materiaal, zonder echt tragische grond.

Dat zorgt ervoor dat de urgentie ver te zoeken is, want als je geen dochter van een ondernemer bent vraag je je af wat je hiermee te maken hebt. Uiteindelijk doet deze productie niet meer dan wat een van de geïnterviewden in een slotwoord aangeeft: “een ander beeld geven op ondernemen”. De vraag is of dat genoeg is om een interessante theatervoorstelling uit te puren.

In het najaar op tournee, arsenaallazarus.be