Vrijdag 15/11/2019

Oscars

Dju, geen Oscar. En nu?

Beeld GETTY

Het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet. Toch? "We hebben hier enorm veel geld, tijd en energie aan gespendeerd. Winnen zou schitterend zijn, maar verliezen noem ik niet verliezen."

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want de concurrentie was dit jaar bijzonder sterk. Met 'Jagten' van Thomas Vinterberg en 'La Grande Belleza' van Paolo Sorrentino kreeg 'The Broken Circle Breakdown' stevige tegenstand.

Schreef BBC-filmjournalist Tom Brook vorige week: "De voorbije jaren was er in deze categorie telkens een duidelijke favoriet. 'A Separation' in 2011, 'Amour' vorig jaar. Deze keer ligt de competitie helemaal open en zijn er vijf sterke films geselecteerd, die erg aan elkaar gewaagd zijn. De verschillen ogen zeer klein."

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want de winnaar is niet per definitie de beste film. Voor het eerst mochten in deze categorie alle 6.721 Academy members stemmen, voorheen was die eer weggelegd voor een apart, veel selecter comité, waarvan de leden een bewijs moesten voorleggen dat ze alle genomineerde films in de bioscoop hadden gezien. Vooraf werd gevreesd dat niet alle juryleden de vijf films zouden bekijken en dat er dus niet noodzakelijk op cinematografische kracht maar op naam en buzz gestemd zou worden. En dan had 'The Broken Circle Breakdown', ondanks de grootschalige campagne van de voorbije weken, niet de troeven van pakweg 'La Grande Belleza', die Martin Scorsese en Giorgio Armani in de strijd gooide.

 
Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want verliezen is bij de Oscars nooit echt verliezen. Toch?

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want over de glans van de Oscars hangt steeds meer nevel. Ja, ze zijn nog steeds de meest gemediatiseerde filmprijzen ter wereld en ja, ze zijn nog steeds een correcte weergave van wat er binnen de industrie leeft. Maar nee, ze zijn niet alleenzaligmakend. Hollywood verliest voorsprong tegenover filmmarkten in onder meer India en China, de Oscars dalen mee in waarde. De César voor beste buitenlandse film, vrijdag in de wacht gesleept, en de in Berlijn gewonnen awards zijn dus meer dan louter een troost geweest.

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want aldus ontloopt Veerle Baetens de veelbesproken 'Oscarvloek'. Een Oscar kan de carrière schaden, zegt die these, en dat eerder bij actrices dan acteurs. Voorbeelden die vaak genoemd worden, zijn Catherine Zeta-Jones en Gwyneth Paltrow. Na Oscars voor respectievelijk 'Chicago' (2002) en 'Shakespeare In Love' (1998) zochten zij jarenlang naar nieuwe successen.

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want de Belgische cinema, voor zover die al bestaat, staat dankzij deze nominatie nog steviger op de kaart. Na Michael R. Roskam, Matthias Schoenaerts, Erik Van Looy, Tom Van Avermaet ('Dood van een schaduw'), Nicolas Provost ('The Invader') en Jonas Govaerts ('Welp', tekende bij het bureau WME van onder meer Quentin Tarantino) wisten nu ook Felix Van Groeningen en Veerle Baetens de oversteek te maken.

Die hausse is mooi en ongezien, en zorgt voor aantrekkelijke vooruitzichten. Zoals Bert Hamelinck, die vanuit LA de Amerikaanse tak van productiehuis Caviar leidt, dit weekend in De Tijd zei: "De nieuwe target moet zijn: de volgende keer opnieuw met onze talenten naar Oscarbeeldjes meedingen, maar dan in de grote categorieën."

Dju, het heeft niet mogen zijn. Maar een schande is dat niet, want verliezen is bij de Oscars nooit echt verliezen. Toch?

Catherine Zeta-Jones met echtgenoot Michael Douglas. Beeld AP
Gwyneth Paltrow. Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234