Dinsdag 02/06/2020

Filmrecensie

‘Divino Amor’: uit een massaorgie moet een nieuwe geloofsgeneratie geboren worden ★★★★☆

Still uit ‘Divino Amor’: Joana (Dira Paes) en Danilo (Julio Machado) moeten zo snel mogelijk kinderen krijgen. Beeld RV

In de dystopische toekomst van Divino Amor wordt er serieus gevogeld. Maar dat mag. Zolang het de evangelische waarden van voortplanting maar dient. Een hedendaags sprookje dat leest als een kritiek op Bolsonaro.

Brazilië, 2027. Een mensenzee gaat op in de melodisch elektronische muziek op een event dat veel wegheeft van Tomorrowland. Alleen wordt er hier niet de vrije liefde gepredikt, maar de meest oerconservatieve, evangelische waarden. Dit feest van de opperliefde heeft één doel: functionele seks zoals God het bedoeld heeft. Een massaorgie waaruit negen maanden later een nieuwe geloofsgeneratie wordt geboren.

In de toekomstvisie van Divino Amor is zulks opzwepend dance-evenement slechts een manier om religie te belijden, en daarin staat het huwelijk en de daarbij horende voortplanting centraal. Overheidsinstellingen zijn er zelfs op afgesteld. De automatische poortjes bij de ingang detecteren wie zijn – of beter, haar – huiswerk gedaan heeft, en wie dus in blijde verwachting van een kindje is.

Still uit ‘Divino Amor’ met Dira Paes als Joana. Beeld RV

Het is ook in deze setting dat we kennismaken met Joana (Dira Paes), ambtenaar van de burgerlijke stand van het oerconservatieve type. Wanneer gehuwde koppels bij haar langskomen voor hun echtscheidingspapieren, krijgen ze een dwingend verzoek tot bezoek aan de door haar gefrequenteerde kerk. Het zorgt voor bij momenten voor erg bizarre, doch bijzonder geestige situaties, waarbij de zelfverklaarde huwelijksconsulente te rade moet bij de pastoor van haar drive-in parochie. En het leidt tot pijnlijke confrontaties met haar man Danilo (Julio Machado), van wie ze maar niet zwanger lijkt te raken. Zelfs een sekte voor koppels lijkt niet te baten.

Klinkt dat allemaal wat zweverig voor u? Des te beter. Regisseur Gabriel Mascaro (van het sensuele Neon Bull) doet er zelfs een schepje bovenop. Hij verdiept het gebruik van fluorescerende, felroze en elektrisch blauwe neonverlichting als sfeerschepping voor zijn dystopische wereld nog verder uit. Want hoe vrolijk het ook moge ogen, dit blijft een samenleving waar heteronormativiteit en strak gedefinieerde genderrollen de regels bepalen. Met wat overdreven verbeelding kan u er zelfs een kritiek tegen het ultrarechtse beleid van president Jair Bolsonaro in herkennen. Als een hedendaags, science-ficion sprookje.

Vanaf 29/4 te bekijken via VOD en op cinemabijjethuis.be en dalton.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234