Donderdag 20/02/2020

Reportage

▶ Dit zijn Vlaanderens TikTok-sterren: ‘Het is een fulltime job, ik ben er 7 uur per dag mee bezig’

Wereldberoemd op TikTok (v.l.n.r.) Stien Edlund, Fatma en Nour Daghbouj, Céline Dept, Marco Rondas en Luna Duval.Beeld Joris Casaer

TikTok, dé socialmediahype van het moment, verovert ook in Vlaanderen de smartphone­schermen. Maar wie zijn die tieners naar wie uw kinderen, zusjes, broers, neefjes of nichtjes zo opkijken? We stellen er vijf aan u voor.

“Je gaat díé toch niet interviewen, die is zo fake, volgens mij zijn al die volgers gekocht of zo!” Wanneer ik rondvraag doe bij de TikTok-autoriteiten in mijn omgeving, jongens en meisjes zonder stemrecht maar mét 4G, blijkt al snel dat de meningen verdeeld zijn over wie het verdient om hun favoriete app te vertegenwoordigen. Of ook over wat een goede TikTokker nu precies tot een goede TikTokker maakt. Want laten we wel wezen: wie de kaap van de 30 gepasseerd is, doet er goed aan om niet zelf te proberen TikTok te doorgronden. Zelfs niet uit nieuwsgierigheid. Zelfs niet in naam van de journalistiek. Zelfs niet omdat rapper Lizzo erop zit.

De razend populaire video­sharing-­app, waar ondertussen anderhalf miljard gebruikers korte filmpjes van zo’n vijftien seconden opnemen, oogt bijzonder vreemd voor iedereen die niet is opgegroeid met de visuele beeldcultuur van sociale media. En: elke confrontatie met het feit dat je niet meer mee bent, is er eentje te veel. Wie TikTok wil begrijpen, kijkt dus best mee over de schouder van de mensen die de app gebruiken. Tieners en kinderen voornamelijk, en de occasionele dertiger op de marketingafdeling van een bedrijf dat door heeft dat deze app dé manier is om de mysterieuze Zoomer-generatie te bereiken.

Wij laten daarom enkele van de populairste TikTokkers van Vlaanderen aan het woord, vingervlugge videogenieke tieners die niet meer voorbij een speelplaats kunnen wandelen zonder voor een selfie te moeten poseren. Wie zijn ze, wat drijft hen en vooral: moeten die geen huiswerk maken?

Céline Dept (19) heeft als @celinedept 2,9 miljoen volgers en 95 miljoen likes

“Je zou verwachten dat het wat scheef onthaald zou worden hè, een meisje dat met voetbaltrucjes groot wordt op een socialmedia-app, maar ik krijg alleen maar positieve reacties. Ook van jongens, ja. Ik denk dat de filmpjes waarin ik een bal tussen de benen van nietsvermoedende voorbijgangers of winkelbediendes tik wel aan de basis liggen van mijn succes. Het is originele content voor de app, zeker voor een meisje. Ik post ook dansjes en pranks maar in het begin waren het vooral de voetbalposts die veel engagement kregen.

“Vroeger had ik helemaal niets met social media, maar mijn vriend Michiel was er wel mee bezig. Samen met hem had ik wel een Engelstalig YouTube-kanaal dat uitsluitend over onze gedeelde passie – voetbal – ging. Toen hij me TikTok liet zien, dacht ik eerst dat het niets voor mij was, maar ik was er meteen mee weg. Mijn volgersaantal is in amper een paar maanden tijd enorm gegroeid. Nu ben ik de grootste van België, terwijl ik pas in april begonnen ben.

“Ik kan leven van TikTok en heb samenwerkingen met grote merken en bedrijven. Mijn vriend is niet jaloers dat ik meer succes heb op een app waar hij al langer mee bezig was, integendeel. Hij steunt me door en door, en helpt me met het bedenken en creëren van filmpjes. Hij komt ook vaak in mijn posts voor, en we hebben ook een nieuw YouTube-kanaal samen, in het Nederlands. We zijn echt een team, en als we samen over straat lopen worden we ook samen herkend. Ik vind dat leuk ja, wanneer kinderen om een foto vragen. Zelfs in het buitenland spreken ze me aan, al is dat uiteraard minder dan in België.

‘Voor TikTok word ik regelmatig uitgenodigd op grote wedstrijden. Ik heb zelfs Neymar kunnen ontmoeten!’Beeld Joris Casaer

“Een van mijn favoriete samenwerkingen loopt met de Belgische voetbalbond. Ik ben ambassadrice van hun nieuwe project Love Voetbal Cup, waarbij ze het meisjesvoetbal in de verf willen zetten. Ik vind het fantastisch dat ik kan helpen om het stereotype te doorbreken en krijg regelmatig berichten van zowel jongens als meisjes dat ze door mij met voetbal zijn begonnen. Heerlijk toch? Je merkt echt dat TikTok de nieuwe strategie is om jongeren te bereiken. Ook in de sport. Grote clubs als Real Madrid zijn ook net met een account begonnen en voor TikTok word ik regelmatig uitgenodigd op grote wedstrijden. Ik heb zelfs Neymar kunnen ontmoeten!

“Zelf ben ik moeten stoppen met voetbal, ik had geen tijd meer om meermaals per week te gaan trainen en leg mezelf nu volledig toe op TikTok. Zeker sinds ik ben afgestudeerd van het middelbaar. Het is een fulltimejob waar ik meer dan zeven uur per dag mee bezig ben. Al vanaf mijn eerste filmpje heb ik het professioneel aangepakt en zorgde ik ervoor dat de montage en de video-effecten juist zaten. Ik vind dat belangrijk, ja. Als je me tips zou vragen om populair te worden op TikTok, zou ik zeggen: post elke dag, blijf jezelf en wees creatief. Het was echter nooit mijn ambitie om ‘de grootste’ te worden. Ik doe het om mensen blij te maken met mijn filmpjes, niet omdat ik droom van een mediacarrière. Eigenlijk wilde ik verpleegster worden.”

Marco Rondas (17) heeft als @MarcoRondas 190.900 volgers en 4,9 miljoen Likes

“Als kind wilde ik graag in de showbizz terechtkomen. Ik ga over twee jaar wellicht ook communicatiewetenschappen studeren omdat ik dankzij TikTok heb gemerkt dat de media mij wel liggen. Zo heb ik voor VTM Kids al een paar video’s mogen maken. De app heeft dus zeker wel deuren voor me geopend, maar dat is niet de reden waarom ik ermee ben begonnen. Ik heb het gewoon geïnstalleerd omdat al mijn vrienden het hadden. De rest is mooi meegenomen.

“Het creatieve aspect van TikTok spreekt me het meeste aan. Ik ben ermee gestart toen het nog musical.ly heette – een app die vooral gericht was op playbackvideo’s. TikTok is op dat vlak veel dynamischer: je kunt zelf video’s maken met dansjes, trucjes of toneeltjes, of meedoen aan bestaande challenges. Een beroemde challenge was bijvoorbeeld om via een highkick een schroefdopje van een fles te schoppen. Ik denk dat zelfs Mariah Carey daaraan heeft meegedaan.

“Toen ik voor het eerst 50 euro aangeboden kreeg om een merk te promoten in een van mijn video’s, ben ik direct naar beneden gelopen om aan mijn mama te vragen hoe ik een factuur moest opmaken en op welke rekening dat geld gestort moest worden. Ik herinner me haar verbazing nog goed. Geld krijgen om wat filmpjes online te zetten: dat kon in haar ogen niet.

‘Mijn moeder zit nu zelfs in een chatgroep met andere ouders van TikTokkers om samen dingen te bespreken.’Beeld Joris Casaer

“In het begin snapte ze echt niet waarmee ik bezig was. Ondertussen is ze helemaal mee hoor, en ze steunt me keihard in wat ik doe. Ze zit zelfs in een chatgroep met andere ouders van TikTokkers om samen dingen te bespreken. Ik denk dat de klik voor haar is gekomen toen ze naar mijn eerste meet-and-greet kwam kijken. Toen ze al dat volk zag, had ze door dat wat ik doe meer is dan wat klooien op mijn smartphone. Of dat zegt ze toch. (lacht)

“Die meet-and-greet was wel waanzinnig. Ik had toen nog ‘maar’ 40.000 volgers, maar toch was er samen met andere TikTokkers een fanmoment in Bobbejaanland georganiseerd waar onze volgers ons dan konden ontmoeten. Ik weet nog hoe ik in een grote lege zaal toekwam en dacht: die gaan we toch nooit kunnen vullen? Ik had hooguit honderd man verwacht, maar uiteindelijk is het daar volledig uit de hand gelopen. Er was zoveel heisa dat ze de rij hebben moeten afsluiten. Dat was wel een, euh, intens moment, ja.

“Mocht ik ingaan op alle aanbiedingen die ik krijg, zou ik ervan kunnen leven, maar dat is mijn doel niet. Bovendien vind ik het wel belangrijk om na te denken over de merken en producten waar je ja tegen zegt. Een vriendin van me heeft bijvoorbeeld een auto aangeboden gekregen, maar dat zou ik dus nooit op TikTok promoten. Mijn volgers zijn allemaal jonge tieners die nog niet mogen rijden of geen interesse hebben in auto’s. Op mijn Instagram vind ik het dan weer wel passen. Maar dan wel eerst een rijbewijs halen.”

Fatma Daghbouj (17) heeft samen met haar zus Nour (18) als @nourandfatma 329.400 volgers en 8,4 miljoen likes

“Néé, we zijn geen tweeling. (lacht) Ik denk dat we die vraag het meeste krijgen, ook al posten we regelmatig dat we geen tweeling zijn, dat Nour ouder is dan ik. Nu, het valt me door social media ook wel op hoe hard we op elkaar lijken. In het echt is dat, denk ik, veel minder. Oorspronkelijk hadden we alletwee onze eigen account, maar toen we het succes van de Duitse tweeling Lisa en Lena zagen, zijn we samen video’s beginnen maken. Gelukkig komen we heel goed overeen! Vroeger maakten we veel ruzie, maar met de jaren is dat gebeterd. Ik weet niet of dat door TikTok komt, of omdat we gewoon ouder en wijzer zijn geworden.

“Ik denk niet dat de ander ermee zou doorgaan mocht een van ons twee met TikTok stoppen. We doen het al zo lang samen, dat het ook raar zou zijn om het plots weer alleen te doen. Al zie ik het niet snel gebeuren dat we dit opgeven. We willen graag dj worden en dankzij TikTok hebben we toch al wel wat bereikt. Ik vermoed dat er veel jongeren onze naam zouden herkennen in een line-up voor een feest.

‘Zo’n twee jaar geleden besloten we een manager aan te nemen. We kregen té veel mails, en in combinatie met schoolwerk was dat niet te doen.’Beeld Joris Casaer

“Die dj-droom hebben we al van toen we nog heel klein waren. Onze oudere broer draait ook, en via hem hebben we de liefde voor muziek meegekregen. Dat is waarschijnlijk waarom we TikTok zo leuk vinden: je maakt áltijd een filmpje op muziek, of het nu een dansje, een challenge of een prank is, er hoort altijd een liedje bij. Het is cool dat artiesten TikTok ontdekt hebben en zien dat het een ideale plek is om hun muziek te lanceren en te promoten. Een paar dagen geleden bracht Justin Bieber zijn nieuwste single ‘Yummy’ uit en daar hebben we toen meteen een dansje op gemaakt. Hij heeft die video toen geliket. Ja, dat was best wel huge. (lacht)”

“Wanneer je op de For You Page terechtkomt (een soort ontdekkingspagina waar populaire video’s van gebruikers met meer dan duizend volgers op terechtkomen, KS), kan het plots heel snel gaan met je volgersaantallen. Op Instagram is dat anders, daar moet je echt heel lang werken en bouwen aan een netwerk, of je moet een celeb zijn. Op TikTok maakt het niet uit wie je bent, iedereen kan plots viral gaan. Wij hebben nu ook wel 66.000 volgers op Instagram, maar dat komt omdat we éérst populair werden op TikTok.

“Zo’n twee jaar geleden hebben we toch besloten om een manager aan te nemen want we kregen té veel mails en in combinatie met schoolwerk was dat niet te doen. Sowieso zijn we al elk vrij moment met de app bezig – choreografieën bedenken, content van anderen bekijken, video’s opnemen. Onze managers hebben ook wel tal van nationale en internationale artiesten onder hun vleugels, dus we worden wel goed omringd. “We zijn wel redelijk groot, maar België is niets in vergelijking met Nederland bijvoorbeeld. Daar kunnen influencers en social­media­sterren echt een ding worden, hier is het heel beperkt. Zeker TikTok is voor veel oudere mensen een mysterie – no offence. De volwassenen in onze omgeving reageren gelukkig wel positief. Onze ouders zijn heel trots en geïnteresseerd, en blijkbaar hangt er zelfs een krantenartikel over ons omhoog in de leraarskamer. Ik denk dat die het stiekem toch ook een beetje cool vinden dat ze bekende leerlingen hebben.”

Stien Edlund (18) heeft als @Stien_dd 2,6 miljoen volgers en 234 miljoen likes

“Zo’n drie jaar geleden, toen nog op de app musical.ly, ging een video viraal waarin ik samen met vriendinnen een synchroon dansje deed. Ineens had ik er 10.000 volgers bij. Vanaf dan is het heel snel gegaan. TikTok is erg gericht op dans. Soms verzin je zelf een choreografie, soms doe je een populaire video na en maak je er je eigen versie van. Ik heb wel wat danservaring en ben lenig, dus ik pik zoiets wel snel op. Jammer genoeg ben ik ook heel perfectionistisch, waardoor ik soms twintig takes van eenzelfde video doe vooraleer ik tevreden ben. Als ik dan nog veel special effects wil toevoegen, kan één filmpje toch wel drie uur in beslag nemen. Besef dat een TikTok-video amper vijftien seconden duurt. (lacht)

“Ik heb heel wat samenwerkingen lopen maar dé meisjesdroom die dankzij TikTok in vervulling ging was toch wel mijn eigen kledinglijn bij ZEB. Ondertussen zijn we al aan de vierde collectie toe, en ik hoor dat het goed verkoopt. Voor mijn ouders was het in het begin wel wennen. ‘Stop eens met jezelf constant te filmen, Stien’, kreeg ik dan te horen. Toen VTM Nieuws en de kranten me begonnen te contacteren omwille van mijn succes, zijn gekeerd. Ze snappen nu hoe belangrijk dit voor me is en ze zijn trots op de manier waarop ik dit aanpak. Op straat krijg ik soms nog wel vreemde blikken wanneer ik plots begin te dansen, een trucje doe, of tegen mijn camera praat, maar ik heb me daar leren overzetten. Het is nu zelfs normaal geworden voor mij.

‘Ik heb een goede band met heel wat andere beroemde TikTokkers; ze begrijpen me ook beter dan andere leeftijdsgenoten.’Beeld Joris Casaer

“Ik vind het wel jammer hoe de media hebben bericht over het succes van Céline alsof TikTok een competitie is. Dat is het voor mij nooit geweest. Eerlijk: ik kende Céline zelfs niet toen vorige week de berichten binnenliepen dat zij me had ‘voorbijgestoken’, al ben ik haar nu uiteraard wel gaan volgen. Voor mij draait TikTok niet om concurrentie maar om content. Het maakt me niet uit of ik op plaats 1 of op plaats 100 sta, ik wil gewoon mijn ding kunnen blijven doen. Ik heb een goede band met heel wat andere beroemde TikTokkers, en samen vormen we een groepje dat elkaar steunt. Hun vriendschap is belangrijk voor mij; ze begrijpen me ook beter dan andere leeftijdsgenoten, want TikTok trekt toch voornamelijk een jonger publiek.

“Ik zou kunnen leven van TikTok, maar ik vond het belangrijk om een diploma te halen, om een plan B te hebben, want dit kan plots allemaal ophouden. Ik studeer communicatiewetenschappen, omdat de media mij wel interesseren, maar niet per se om altijd voor de camera te staan. Achter de schermen vind ik net zo interessant. Mijn punten hebben eigenlijk nooit geleden onder mijn TikTok-succes. Door goed te plannen kan ik de twee combineren. Ook nu. Ik heb een aantal filmpjes op voorhand opgenomen zodat ik toch iedere dag kan posten, zonder dat ik me tijdens de blok moet bezighouden met bedenken en creëren van content. School komt altijd op de eerste plaats voor mij. Nee, dat zeg ik niet omdat mijn vader dit zal lezen.” (lacht)

Luna Duval (18) heeft als @Luna_duval 154.800 volgers en 3,6 Miljoen likes

‘Op TikTok probeer je gewoon originele video’s te creëren; het draait veel minder om het perfecte leven zoals op Instagram.’Beeld Joris Casaer

“TikTok heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven. Ik worstel niet echt met mijn zelfbeeld, maar ik denk dat iedere tiener wel struggles heeft. Dan is het fijn om via TikTok ‘bevestigd’ te worden wanneer mensen je sturen dat ze je dansje tof vinden of dat je een leuke kledingstijl hebt.

“Een paar jaar geleden, toen ik net met musical.ly begon, vond ik het wel een angstaanjagend idee dat een simpele video plots de wereld kon rondgaan. Maar toen ik voor het eerst zelf een filmpje had dat honderdduizenden likes kreeg, vond ik het wel cool.

“Ik doe aan competitieturnen en train zes uur per week voor mijn tumbling. TikTok is door de focus op creatieve dansjes echt wel een ideale app voor mij. Toch is het nog meer een uitlaatklep dan mijn sport, omdat ik er echt volledig mijn ding kan doen en het niet zo serieus is. Ik merk dat, wanneer ik een stresserende dag had op school of een aanvaring met mijn ouders, een TikTok-video me helpt om te ontladen.

“Soms krijg ik wel eens een plagende opmerking: TikTok, is dat niet voor kindjes? Ergens hebben ze een punt, er zitten heel jonge kinderen op. Maar aan de andere kant zijn dat net heel dankbare fans. Die kijken naar je op hè. Ik vind het belangrijk om daarmee bezig te zijn, een goed voorbeeld te stellen voor hen, om lief te zijn en respect te tonen. Wanneer ze me op straat tegenhouden voor een foto zal ik daar altijd vriendelijk op ingaan.

‘Het is fijn om via TikTok ‘bevestigd’ te worden wanneer mensen je sturen dat ze je dansje tof vinden of dat je een leuke kledingstijl hebt.’Beeld RV

“Uiteraard doen ook haatreacties de ronde, maar je krijgt zoveel positieve comments dat die negativiteit in het niet valt. Dat vind ik zo mooi aan TikTok: iedereen doet z’n ding en probeert gewoon originele video’s te creëren; het draait veel minder om het perfecte leven zoals op Instagram. Op TikTok zitten bijvoorbeeld veel mensen met een beperking, die er veel steun en lieve comments krijgen.

“Je zou het niet verwachten, maar TikTok heeft me ook goede vrienden opgeleverd. We zitten met een aantal populaire TikTokkers in een vrienden­groep, de Belgian Crew, waarmee we heel wat samen ondernemen. Zo gaan we af en toe iets eten en deze zomer zijn we op reis gegaan naar Spanje.

“Mijn populariteit op TikTok heeft veel leuke ‘bijwerkingen’. Zo doe ik samenwerkingen met grote merken als Disney en Rituals, word ik uitgenodigd voor film­premières en sturen merken me kleding op. Toch is voor mij de vriendschap het meest waardevolle wat ik overhoud aan de app.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234